نویسنده: هومن فلاحی
// سه شنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۶

رونمایی رسمی از ظاهر هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2 سونی

سونی سرانجام از طراحی هدست جدید واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر 2 رونمایی کرد.

پلی استیشن وی‌آر 2 سونی وزن کمتری نسبت به هدست واقعیت مجازی قبلی این شرکت دارد و از آن کوچک‌تر است

ساعاتی پیش هیدیاکی نیشینو، یکی از مدیران ارشد بخش طراحی شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی با انتشار یک پست در بلاگ رسمی پلی استیشن بالاخره ظاهر PS VR2 رونمایی کرد. او همچنین به تشریح جزئیاتی هیجان‌انگیز از این محصول پرداخت.

براساس تصاویر منتشرشده، طراحی سفید و مشکی این دستگاه شباهت‌های زیادی به کنسول پلی استیشن 5 و مدل استاندارد دسته‌ی دوال‌سنس دارد. سونی دلیل این شباهت را استفاده از یک زبان طراحی یکسان بین دستگاه‌های جدید خانواده‌ی پلی استیشن اعلام کرده است. در جدیدترین اخبار بازی مشخص شد که ما در طراحی ظاهری سونی شاهد نوعی یکپارچگی میان دسته‌های PS VR2 Sense جدید و خود هدست هستیم.

براساس گفته‌های نیشینو، طراحی تخت‌گونه و زوایه‌های تیز کنسول PS5 به این دلیل انتخاب شده بود که کاربران اتصال و تماس کمتری با خود دستگاه دارند. در بیشتر مواقع، دستگاه به‌صورت افقی روی یک سطح قرار می‌گیرد. اما برای طراحی کنترلرهای جدید دوال‌سنس،‌ هدست پالس 3D و پلی استیشن وی‌آر 2، سونی از لبه‌های گرد و زوایای نرم‌تری استفاده کرده است. این طراحی کروی‌مانند هوشمندانه به این دلیل انتخاب شده است که در نگاه اول، احساس نزدیکی و تماس مخاطب با این دستگاه قابل تشخیص باشد.

طراحی این دستگاه همچنین بسیاری از ویژگی‌های نسل فبلی هدست واقعیت مجازی سونی را با خود همراه دارد. همانند گذشته کاربران می‌توانند با استفاده از هدبندی که در پشت هدست تعبیه شده است، دستگاه را متناسب با اندازه سر خود تنظیم کنند. محل قرارگیری جک هدفون نیز از جمله مواردی است که برای راحتی بیشتر کاربران از طراحی نسخه اصلی PlayStation VR به این دستگاه راه پیدا کرد. PS VR2 قابلیت تنظیم میزان نزدیکی صفحه‌نمایش به‌صورت کاربران را هم دارد.

این هدست همچنین از ویژگی‌های جدیدی مانند تنظیم فاصله لنزهای دستگاه و یک موتور حرکتی جدید برای شبیه‌سازی حرکات سریع دنیای بازی بهره می‌برد. تمامی این ویژگی‌های جدید در حالی به دستگاه اضافه شده‌اند که براساس تصاویر منتشرشده، طراحی کلی هدست از نسخه اصلی PlayStation VR نیز کوچک‌تر است و همچنین وزن کلی هدست نیز برای راحتی بیشتر کاربران در هنگام استفاده کاهش داشته است.

همان‌طور که در گذشته اعلام شده بود، این هدست از ویژگی‌های مانند Foveated Rendering، ردیابی کنترلر توسط هدست حسگرهای جدید و سیستم ردیابی چشم پشتیبانی می‌کند. Visual Fidelity پلی استیشن VR2 به شما اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را با رزولوشن 4K و فعال بودن HDR با میدان دید ۱۱۰ درجه‌ای تجربه کنید. به‌لطف کیفیت نمایشگر OLED پلی استیشن وی آر 2 سونی، بازیکنان با رزولوشن 2000x2040 برای هر چشم (۴۰۰۰ در ۲۰۴۰ برای تصویر نهایی ارائه‌شده به دو چشم) مواجه می‌شوند. همچنین پنل‌های هدست از نرخ تازه‌سازی ۹۰ و ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کنند.

یوجین موریساوا، کارگردان ارشد طراحی هدست می‌گوید یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های این دستگاه جدید که از طراحی داخلی پلی استیشن 5 الهام گرفته شد، در این است که حفره‌های ریزی برای تهویه‌ی محیط داخل لنزهای دستگاه دارد. حفره‌های کوچکی که بین قسمت بالایی و مرکزی قسمت درونی دستگاه وجود دارند، با حرکت دادن جریان هوا از بخار گرفتن بخش درونی هدست مخصوصا برای کاربرانی که از عینک استفاده می‌کنند، جلوگیری می‌کنند.

پیش از این برای اولین‌بار در ماه فوریه سال گذشته سونی ساخت این دستگاه جدید را تایید کرده بود. سپس در ماه مارس اولین تصاویر از طراحی کنترلرهای این هدست منتشر شد و سرانجام در ماه ژانویه طی رویداد CES 2022 اعلام شد که سونی نام PlayStation VR2 را به‌عنوان نام رسمی این هدست انتخاب کرده است. آن زمان ما از جزئیات فنی دستگاه نیز باخبر شدیم. در حال حاضر سونی جزئیات بیشتری از قیمت نهایی دستگاه یا زمان عرضه آن منتشر نکرده است و تنها اعلام شد که اطلاعات بیشتر در آینده از راه می‌رسند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع eurogamer PS Blog
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده