نویسنده: علی نوروزی
// پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱

مقایسه فروش PS5 و Xbox Series تا آخر ۲۰۲۱ براساس گزارش تحلیلی Ampere

پیرس هاردینگ-رولز، تحلیل‌گر Ampere Analysis اعلام کرد که براساس جدیدترین گزارش تحلیلی این مؤسسه‌ی پژوهشی، مجموع فروش PS5 و Xbox Series X/S تا پایان سال ۲۰۲۱ چه‌قدر بوده است.

بیش از یک سال از عرضه‌ی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 می‌گذرد و هنوز تهیه‌ی Xbox Series X و PS5 از خرده‌فروشی‌ها به‌سختی امکان‌پذیر است که البته کمبود جهانی قطعات نیم‌رسانا نیز تأثیر زیادی در این زمینه داشت.

ما براساس خبر رسمی منتشرشده از سوی سونی و تخمین‌های حرفه‌ای تحلیل‌گرها برای کنسول‌های مایکروسافت، اطلاع داریم که این شرکت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ موفق به عرضه‌ی چه تعداد از کنسول‌ها شدند. در حقیقت می‌دانیم که هرکدام از آن‌ها در مجموع تا پایان سال ۲۰۲۱ چه تعداد از کنسول‌های خود را تولید کردند و به خرده‌فروشی‌ها فروختند. اما چه تعداد از این کنسول‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط مردم از خرده‌فروشی‌ها خریده شدند؟ مؤسسه‌ی پژوهشی Ampere Analysis با گزارش‌های مفصل خود به اعلام آمار فروش واقعی کنسول‌ها می‌پردازد تا مثلا مخاطب‌ها آگاه شوند که چه تعداد از این دستگاه‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌دست گیمرها رسیده‌اند.

پیرس هاردینگ-رولز، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی پژوهشی Ampere Analysis اعتقاد دارد که شرکت سونی سال میلادی بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. ظاهرا مجموع فروش کنسول نسل ۹ سونی تا پایان پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱.۷ برابر مجموع فروش ایکس باکس سری ایکس/اس رسیده است.

تصویر لوگوی پلی استیشن و ایکس باکس کنار هم

به نقل از رسانه VGC، پیرس هاردینگ-رولز گفت: «سونی سال ۲۰۲۱ را با رساندن مجموع فروش پلی استیشن 5 به ۱۷.۱ میلیون کنسول به پایان برد که تقریبا ۱.۷ برابر مجموع فروش کنسول‌های نسل ۹ شرکت مایکروسافت است. در این مرحله‌ی اولیه، فروش جهانی شرکت سونی شتاب بیشتری دارد». با اینکه فروش ۱۷.۱ میلیون دستگاه پلی استیشن 5 به‌هیچ‌عنوان رقم کمی نیست، اما بدون شک کمبود جهانی قطعات، ضربه‌ی بزرگی به میزان فروش این کنسول زد. زیرا هر کنسول PS5 تولید و عرضه‌شده توسط سونی که توسط خرده‌فروشی‌ها خریداری شده است، تقریبا به محض عرضه به فروش واقعی می‌رسد.

مدیر تحقیقات مؤسسه‌ی آمپر، مجموع فروش ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی را ۱۰.۳ میلیون دستگاه برآورد کرده است. سونی چند هفته‌ی قبل در اخبار بازی اعلام کرد که ۱۷.۳ میلیون PS5 تا پایان ۲۰۲۱ عرضه شدند و حالا می‌دانیم که تا آخر آن سال میلادی، ۱۷.۱ میلیون از این کنسول‌ها توسط مردم خریداری شدند. همچنین دنیل احمد از مؤسسه‌ی نیکو پارتنرز میزان عرضه‌ی ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری ایکس را ۱۲ میلیون کنسول تخمین زده بود که حالا گزارش Ampere Analysis می‌گوید ۱۰.۳ میلیون از این کنسول‌ها تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی توسط مردم خریداری شدند.

مجموع فروش واقعی (خرید کنسول توسط مردم) پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس/اس و نینتندو سوییچ تا پایان سال ۲۰۲۱ براساس گزارش تحلیلی مؤسسه‌ی پژوهشی Ampere Analysis

۱۰۳.۵۴ میلیون نینتندو سوییچ تا پایان سال ۲۰۲۱ از سوی نینتندو عرضه شدند؛ به این معنی که شرکت ژاپنی آن‌ها را تولید کرد و به خرده‌فروشی‌ها فروخت. اکنون گزارش تحلیلی مؤسسه‌ی پژوهشی Ampere Analysis نشان می‌دهد که ۹۹.۷ میلیون از این کنسول‌های سوییچ تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی توسط مردم خریداری شدند.

نکته‌ی دیگری که ارزش بررسی دارد این است که فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت در رابطه با ایکس باکس سری ایکس/اس گفت که این کنسول‌ها سریع‌ترین فروش بین کنسول‌های ایکس باکس را دارند. در حقیقت از زمان عرضه تا آخر سال ۲۰۲۱، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس به تولید و عرضه‌ی (فروش به خرده‌فروشی‌ها) بیشتری نسبت به تمام کنسول‌های دیگر ایکس باکس در بازه‌ی زمانی مشابه رسید. تخمین دنیل احمد مبنی بر «عرضه‌ی ۱۲ میلیون ایکس باکس سری ایکس/اس تا پایان ۲۰۲۱» نیز همین نکته را نشان می‌دهد.

بااین‌وجود، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی آمپر بر این باور است که در بازه‌ی زمانی مشابه، میزان فروش واقعی (خرید مردم از خرده‌فروشی‌ها) ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس تقریبا با کنسول ایکس باکس وان برابری می‌کند. پیرس هاردینگ-رولز از مؤسسه‌ی پژوهشی Ampere Analysis در این‌باره گفت: «شرکت مایکروسافت سال ۲۰۲۱ را با رساندن مجموع فروش کنسول‌های خانواده‌ی Xbox Series به ۱۰.۳ میلیون کنسول به پایان برد. این میزان فروش برابر فروش کنسول نسل قبلی آن‌ها یعنی ایکس باکس وان در بازه‌ی زمانی مشابه است».

باید منتظر ماند و دید که در سال جاری چه اتفاقاتی برای کنسول‌های نسل نهم رخ خواهند داد. اما تحلیل‌گر مؤسسه‌ی پژوهشی Ampere Analysis پیش‌بینی می‌کند که فروش کنسول PS5 سونی در سال ۲۰۲۲ دو برابر فروش Xbox Series X/S مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.


منبع GamingBolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده