نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۶

نگرانی توسعه دهندگان مستقل از قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

شماری از توسعه‌دهندگان مستقل بازی‌های ویدیویی نگران این هستند که تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، جلب توجه مخاطبان به آثار آن‌ها را سخت‌تر کند.

گزارش جدید خبرگزاری BBC به رشد مداوم سرویس ایکس باکس گیم پس و تأثیر احتمالی آن بر تضعیف بازی‌های مستقل کوچک‌تر می‌پردازد. درواقع با وجود تمامی استودیوهای بزرگی که با تصاحب اکتیویژن بلیزارد به زیرمجموعه مایکروسافت اضافه می‌شوند، توسعه‌دهندگان مستقل بازی‌ها نگران این هستند که تجمع بازی‌های رده بالا و برجسته در فهرست گیم پس، کار را برای جلب توجه مخاطبان به آثار کوچکتر سخت‌تر و سخت‌تر کند.

تانیا شورت، یکی از توسعه‌دهندگان مستقلی است که بازی‌های تحسین شده‌ی او به فهرست ایکس باکس گیم پس نیز راه پیدا کرده است. وی با ابراز نگرانی این این اتفاقات گفته که استودیوهای ایندی از عرضه بازی‌های خود در هفته‌های منتهی به تعطیلات کریسمس خودداری می‌کنند تا با ترافیک بازی‌های AAA مواجه نشوند. اما این احتمال وجود دارد که دیگر چنین سیاست‌هایی کارساز نباشد. به‌گفته‌ی تانیا شورت: «تصاحب اکتیویژن ترس را به جان ما انداخته، زیرا واضح است که آن‌ها احتمالاً به سایر روزهای سال نیز مسلط خواهند شد و این دیگر جایی برای ما باقی نمی‌گذارد.»

تانیا شورت: تسلط بازی‌های رده بالای AAA به فهرست گیم پس، دیگر شانسی برای ما باقی نمی‌گذارد

BBC می‌نویسد، شورت تنها یکی از توسعه‌دهندگان مستقلی است که نگرانی خود از آسیب‌های قرارداد Activision Blizzard به صنعت بازی‌های مستقل را به آن‌ها منتقل کرده است. یورا ژادانویچ، کارگردان و مؤسس استودیوی Sad Cat که در حال حاضر روی بازی Replaced کار می‌کند، یکی دیگر از بازی‌سازانی است که برای انتشار ساخته‌ی خود در گیم پس آماده می‌شود.

ژادانویچ نحوه‌ی برخورد مایکروسافت با استودیوهای بازی‌سازی را تحسین کرده اما همچنین نگران پشتیبانی کافی از توسعه‌دهندگان مستقل دربرابر بازی‌های پرمخاطبی است که به گیم پس اضافه می‌شوند.

ای پی های Activision Blizzard در گیم پس

از سوی دیگر، پیرس هاردینگ رولز، تحلیلگر Ampere Analysis نیز به اظهارنظر درباره این موضوع پرداخته و به بی‌بی‌سی می‌گوید که با افزایش تعداد مشترکین ایکس باکس گیم پس، بازی‌های مستقلی که در این سرویس قرار ندارد، کار سخت‌تری برای فروش نسخه‌های آن خواهند داشت. او در ادامه توضیح داد:

«به احتمال زیاد بازی‌های مستقلی که خارج از این سرویس‌ها منتشر می‌شوند، شانس تعامل با مخاطبان بیشتر را از دست خواهند داد. زیرا بازیکنان بیشتر ترجیح می‌دهند تا این بازی‌ها را به‌صورت رایگان از این سرویس‌ها دریافت کنند.»

به‌گفته‌ی جیک سیمپسون، بازی ساز کهنه کار استودیوی TNB، سرویس گیم پس یکی از دلایل ارزش پایینی است که به بازی‌های مستقل داده می‌شود. «مردم حاضرند تا ۱۰۰۰ دلار برای یک گوشی موبایل بپردازند اما وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود تا برای یک بازی ویدیویی ۴.۹۹ هزینه بپردازند، آزرده خاطر می‌شوند.»

سارا باند، معاون اکوسیستم گیمینگ مایکروسافت در ایکس باکس، در پاسخ به درخواست VGC برای اظهارنظر در این‌باره می‌گوید: «ما همواره به سرمایه‌گذاری با توسعه‌دهندگان مستقل علاقه‌مندیم و این روند با رشد سرویس نیز ادامه خواهد داشت.» باند معتقد است که گیم پس برای توسعه‌دهندگان مستقل بسیار مفید است، چون که بازیکنان را تشویق به تجربه‌ی سبک‌هایی می‌کند که قبلاً به آن علاقه نداشتند. سپس آن‌ها برای پیدا کردن بازی‌های شبیه این سبک تحقیق خواهند کرد و این جایی است که بازی‌های مستقل شانس دیده شدن بیشتری خواهند داشت.

بازی هیومن فال فلت در سرویس گیم پس

معاون بخش گیمینگ مایکروسافت مثالی را در این خصوص مطرح کرده و می‌گوید ۶۰ درصد بازیکنانی که تاکنون بازی Human Fall Flat را تجربه کردند، ازطریق گیم پس با این بازی آشنا شدند. ۴۰ درصد از این افراد بعداً بازی‌های معمایی مشابهی را خریدند که اصلاً در گیم پس نبود. سارا باند در ادامه‌ی توضیحات خود تأیید کرده که ایکس باکس گیم پس در این ماه به رکورد ۲۵ میلیون کاربر دست پیدا کرده است.

همچنین مجدداً روی این نکته تأکید شده که با تکمیل قرارداد اکتیویژن بلیزارد، بازی‌های زیادی از این شرکت به گیم پس راه پیدا خواهند کرد: فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت نیز در این‌باره می‌گوید: «در آینده، بازی‌های هرچه بیشتری از مجموعه‌ی اکتیویژن بلیزارد به Xbox Game Pass در پی سی و کنسول‌ها اضافه خواهد شد. این موارد شامل بازی‌های جدید و آثار ارزشمندی است که در کاتالوگ Activision Blizzard وجود دارند.»

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده