نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۱

دکتر سرکان توتو: مایکروسافت به احتمال زیاد قادر به خرید شرکت بزرگ ژاپنی نیست

دکتر سرکان توتو، تحلیل‌گر برجسته‌ی ژاپنی معتقد است که مایکروسافت برخلاف سونی برای خرید یک شرکت بزرگ ژاپنی، موانع فرهنگی و مقررات بزرگی را مقابل خود می‌بیند.

فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت قبلا بارها گفت که این شرکت علاقه‌ی زیادی به اضافه کردن یک تیم توسعه‌دهنده آسیایی و به‌خصوص ژاپنی به مجموعه‌ی استودیوهای ایکس باکس دارد. وقتی مایکروسافت شرکت ZeniMax را خرید، استودیو Tango Gameworks را همراه بتسدا تصاحب کرد. اما براساس نظر یک تحلیل‌گر شناخته‌شده، شرکت بزرگ آمریکایی کار بسیار سختی برای خرید هر شرکت بزرگ ژاپنی دارد و از شانس کمی برای موفقیت در انجام این کار برخوردار است.

مدیرعامل Kantan Games: در صورتی که یک شرکت خارجی بخواهد با خرید سهام، خریداری شدن را به شرکت ژاپنی تحمیل کند، همه‌ی اعضا به سرعت تیم را ترک خواهند کرد

دکتر سرکان توتو، مدیرعامل Kantan Games که با تحلیل صنعت بازی در شهر توکیو کشور ژاپن به شرکت‌های مختلف مشاوره می‌دهد، معتقد است مایکروسافت به احتمال زیاد موفق به انجام این کار نخواهد شد. وی با اشاره به تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط این شرکت می‌گوید: «در دنیای امروز احتمال رخ دادن هیچ اتفاقی را نمی‌توان رد کرد. اما از برخی جهات، خرید یک ناشر بزرگ ژاپنی برای مایکروسافت خبری بزرگ‌تر از برنامه‌ی این شرکت برای تصاحب ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد خواهد بود».

نیتن براون در Hit Points گفت با اینکه چنین اتفاقی را غیرممکن نمی‌داند، معتقد است که مایکروسافت برای خرید شرکت‌های ژاپنی مانند سگا، اسکوئر انیکس یا کپکام از شانس کمی برخوردار است؛ به دلایلی که بیشتر ریشه در مسائل فرهنگی دارد. شرکت‌های ژاپنی معمولا دربرابر خریداری شدن توسط شرکت خارجی مقاومت زیادی می‌کنند. از طرفی یک سیستم زنجیره‌ای مشاغل در این کشور به نام Keiretsu وجود دارد که ساختار تجاری قدرتمندی را تشکیل داده است و از شرکت‌های ژاپنی دربرابر این نوع اقدامات شرکت‌های خارجی محافظت می‌کند.

Keiretsu یک گروه تجاری متشکل از شرکت‌های ژاپنی متعلق به صنایع گوناگون است که اعضای آن به‌دلیل تصاحب بخش کوچکی از سهام یکدیگر اساسا می‌توانند از هم دربرابر خریداری شدن توسط شرکت‌های خارجی مراقبت کنند.

استودیوهای بازی سازی در ژاپن

توتو می‌گوید که هرگونه تلاش برای خرید اجباری (تحمیل خریداری شدن به شرکت ژاپنی با خرید خصومت‌آمیز سهام آن توسط شرکت خارجی) عملا برای مایکروسافت یک «مأموریت خودکشی است». چون که همه‌ی اعضا فورا شرکت را ترک می‌کنند. وی در ادامه افزود: «من بر سر خانه‌ی خود شرط می‌بندم که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد». سرکان توتو در ادامه به موانع فرهنگی و زبانی بین شرکت‌های خارجی و کشور ژاپن اشاره کرد. این تحلیل‌گر توضیح داد: «تنوع فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگ ژاپنی یکی از موانع دیگری است که مایکروسافت با آن‌ها مواجه می‌شود». او در این بخش به باشگاه‌های ورزشی شرکت کونامی و استراحتگاه‌های متعلق به شرکت سگا اشاره می‌کند.

سرکان توتو در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت که تاکنون هیچ شرکت خارجی موفق به خرید یک شرکت بازی‌سازی ژاپنی بزرگ نشده است؛ البته نه به این علت که شرکت‌های خارجی مختلف قصد خرید آن‌ها را نداشتند، بلکه به خاطر موانعی که اجازه‌ی انجام چنین کاری را به آن‌ها ندادند. وی می‌گوید: «به شما اطمینان می‌دهم که قبلا چند تلاش [برای خرید شرکت بازی‌سازی بزرگ ژاپنی توسط شرکت خارجی] صورت گرفته است؛ هم از طرف شرکت‌های آسیایی خارج از ژاپن و هم از سوی شرکت‌های غربی».

کلوپ بازی در ژاپن

شرکت‌های بازی‌سازی ژاپنی سابقه‌ی ادغام با یکدیگر را دارند. در سال ۲۰۰۵ میلادی، شرکت Namco و شرکت Bandai به یکدیگر پیوستند تا بندای نامکو به وجود بیاید. Sega Sammy با ترکیب سگا و Sammy متولد شد. پیوستن شرکت Square و شرکت Enix به یکدیگر، اسکوئر انیکس را به وجود آورد. Koei Tecmo هم که با پیوستن شرکت Koei و شرکت Tecmo به یکدیگر شکل گرفت. بااین‌حال واضح است که همه‌ی این شرکت‌ها ژاپنی هستند؛ نه اینکه برای ساخت آن‌ها، یک شرکت ژاپنی با یک شرکت خارجی ادغام شده باشد.

براساس توضیحات نیتن براون و آمار ثبت‌شده در در کنفرانس تجارت و توسعه‌ی سازمان ملل می‌دانیم که ژاپن در سال ۲۰۱۹ از نظر میزان دریافت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، از میان ۱۹۶ کشور جهان در رتبه‌ی آخر قرار گرفت. بنابراین ثبات صنعت بازی ژاپن و مقاومت قابل‌توجه این کشور دربرابر سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های خارجی، به‌گفته‌ی دکتر سرکان توتو می‌تواند به نفع پلی استیشن باشد:

«البته که شرکت ژاپنی سونی در چنین خریدهایی از مزیت هم‌خانه بودن با این شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ بهره می‌برد. بعضی از چالش‌هایی که ممکن است برای مایکروسافت ایجاد شود، تاثیری روی سونی ندارد. لزومی ندارد که حتما شرکت Sony سراغ خرید یک برند تجاری بزرگ در ژاپن برود که سهام آن در بازار بورس معامله می‌شود. اما من باور دارم که اکنون سونی دارد حداقل به انجام چنین کاری در ژاپن در آینده‌ی نزدیک فکر می‌کند».

سونی هفته‌ی گذشته از خرید استودیو بزرگ بانجی، توسعه‌دهنده مجموعه بازی Destiny خبر داد. جیم رایان، رئیس پلی استیشن به‌دنبال اعلام این خبر تأیید کرد که سونی خریدهای بیشتری خواهد داشت. سرکان توتو عقیده دارد که خرید بعدی سونی به احتمال زیاد یک شرکت ژاپنی خواهد بود. زیرا پلی استیشن می‌خواهد روی بازی‌سازهای بااستعداد ژاپن سرمایه‌گذاری کند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده