نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۴

مایکل پچر: سونی بیش از حد برای خرید بانجی هزینه کرد

مایکل پچر، آنالیزور صنعت بازی معتقد است که سونی استودیوی بانجی را در پاسخ به خریدهای پی در پی مایکروسافت تصاحب و بیش از حد برای آن هزینه کرده است.

هفته‌ی گذشته اکثر عناوین خبری در رسانه‌های بازی، به خرید استودیوی بانجی توسط سونی اختصاص داشت؛ زیرا جدا از ماهیت مهم این معامله‌ی تجاری، موارد جانبی زیادی وجود دارند که مورد توجه قرار می‌گیرند. براساس اظهارات مقامات سونی، بانجی همچنان به‌صورت مستقل به کار خود ادامه خواهد داد و بازی‌های این استودیوی برای پلتفرم‌های دیگر نیز عرضه می‌شود. همچنین سونی اعلام کرده که این استودیو نقش مهمی در تقویت برنامه‌های پلی استیشن در زمینه‌ی سرویس‌های آنلاین خواهد داشت.

جایی که گفته می‌شود حداقل ۱۰ بازی جدید را در دست ساخت دارد. اینکه خرید استودیوی بانجی نهایتاً یک معامله سود‌آور برای سونی خواهد بود یا خیر، با گذشت زمان مشخص می‌شود اما براساس اظهارات اخیر مایکل پچر، تحلیلگر صنعت بازی از Wedbush Securities، هزینه پرداختی سونی برای خرید این استودیو بیش از ارزش واقعی آن بوده و به عبارت دیگر سونی بانجی را گران خریده است.

پچر در مصاحبه با وبسایت Yahoo Finance خرید استودیوی بانجی توسط سونی را با دیگر معاملات اخیر صنعت بازی مانند تصاحب Zynga توسط Take-Two و خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت مقایسه کرده و می‌گوید: «از نظر هزینه و درآمدی که بانجی برای سونی به‌دنبال دارد، باید گفت که سونی به‌شدت هزینه‌ی بیش از اندازه‌ای را برای خرید این استودیو پرداخته است.»

لوگوی بانجی و پلی استیشن

«معاملات اکتیویژن و Zynga هر دو با قیمتی پایین‌تر از نرخ بالای سهام این شرکت‌ها در این مدت انجام شدند. مثلاً ارزش هر سهام اکتیویژن در ماه اکتبر به بالای ۱۰۰ دلار هم رسیده بود اما قرارداد مایکروسافت در حدود ارزش هر سهام ۹۵ دلار بسته شد. یا Zynga که ارزش هر سهام آن بیش از ۱۱ دلار هم رفته بود اما با ارزش هر سهام ۹.۸۶ دلار معامله شد. بنابراین مایکروسافت و تیک تو حداقل بیش از حد برای خرید خود هزینه نکردند. اما بانجی با قیمت حدوداً ۴ میلیون دلار به ازای هر توسعه‌دهنده خریداری شده و این درحالی است که اکثر این معاملات بین ۲۵۰ هزار تا ۱ میلیون دلار انجام می‌شوند و این خیلی زیاد است.»

«برای مقایسه شاید بتوان خرید استودیوی ریسپاون توسط EA را مثال زد. این قرارداد که حدود سه چهار سال پیش بسته شده، ۷۰۰ میلیون دلار قیمت داشت. هزینه‌ای که برای ۴۰۰ توسعه‌دهنده پرداخت شده که در سال ۷۰۰ میلیون دلار برای شرکت درآمدزایی دارند. حالا این مقدار را با درآمد حدوداً ۲۰۰ میلیون دلاری بانجی مقایسه کنید تا ببینید سونی چقدر بیشتر از اندازه هزینه کرده است. من فکر می‌کنم مسئله فقط این بوده که مایکروسافت نباید از ما جلو بیافتد. پس بهتر است از سر ناچاری فقط یک خرید بزرگ داشته باشیم. این معامله واقعاً برای من منطقی به‌نظر نمی‌رسد درحالی‌که آن‌ها این طور نبودند.»

پوستر دستینی 2

جالب این‌جا است که گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد مایکروسافت هم قبلاً برای خرید بانجی اقدام کرده بود، اما پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری آن‌ها پذیرفته نشده بود. حالا اینکه این اتفاق باعث بالا رفتن قیمت استودیو در زمان نزدیک شدن سونی شده یا نه، یک سؤال کلیدی است که فعلاً پاسخی برای آن وجود ندارد.

اخیراً گفته شده بود که از ۳.۶ میلیارد دلاری که سونی برای خرید بانجی پرداخت می‌کند، ۱.۲ میلیارد دلار فقط به‌عنوان پاداش تشویقی برای حفظ کارکنان فعلی شرکت صرف شده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده