نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۳

از دست رفتن اهداف درآمدزایی اکتیویژن بلیزارد با کاهش فروش Call Of Duty

گزارش مالی عملکرد اکتیویژن بلیزارد در دوره سه‌ماهه‌ی اخیر نشان می‌دهد که فروش بازی جدید کالاف دیوتی کمتر از انتظارات بوده و به کاهش درآمد سالانه‌ی این شرکت نسبت به سال ۲۰۲۰ منجر شده است.

امروز اولین گزارش عملکرد مالی اکتیویژن بلیزارد از زمان انتشار خبر تصاحب این شرکت توسط مایکروسافت منتشر شد و جزئیاتی از آخرین دوره سه‌ماهه‌ی سال مالی این شرکت با سرمایه‌ گذاران و طرفداران در میان گذاشته شد. قرارداد ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت هنوز چند ماه تا تکمیل شدن فاصله دارد و هر دو طرف به تأیید سهام‌داران و رگولاتورهای ضدانحصارگرایی نیاز دارند تا این معامله را به اتمام برسانند. بنابراین Activision Blizzard در حال حاضر به‌عنوان یک شرکت مستقل به گزارش عملکرد مالی خود می‌پردازد.

براساس گزارش مدیران اجرایی اکتیویژن بلیزارد، این‌بار در دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده‌ی تحلیل‌گران برای این دوره ناموفق عمل کرده است. ناشر بازی‌های کالاف دیوتی، وارکرفت و چندین آی‌پی بزرگ دیگر، در سه‌ماهه چهارم سال مالی خود، ۱.۲۵ دلار سودآوری را به ازای هر سهم ارائه کرده و در مجموع ۲.۴۹ میلیارد دلار درآمد را عاید مالکان این شرکت کرد. این درحالی است که محاسبات تحلیلگران وبسایت Investing، درآمد ۱.۳۱ دلاری به ازای هر سهم (EPS) و جمعاً ۲.۸۳ میلیارد دلار سودآوری را برای این شرکت پیش‌بینی کرده بود.

تابلوی اکتیویژن در کنفرانس مالی شرکت

بنابراین درآمد شرکت نسبت به موعد مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۵۶۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. میزان درآمدهای درون بازی این شرکت نیز با کاهش ۶۰ میلیون دلاری به ۱.۲۴ میلیارد دلار رسیده است. تعداد کل کاربران فعال بازی‌های Activision Blizzard نیز به ۳۷۱ میلیون کاربر در سه‌ماهه‌ی اخیر رسیده است.

درباره عملکرد شرکت در طول یک سال تقویمی هم باید به درآمد خالص ۸.۳۵ میلیارد دلار اشاره کرد که ۸.۴۲ میلیارد دلار کمتر از این تاریخ در سال ۲۰۲۰ بوده است. درآمدهای درون بازی اما از ۴.۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۵.۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

با اینکه بازی جدید Call of Duty از نظر میزان فروش، یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های جدید سال ۲۰۲۱ لقب گرفته، اما مقایسه سالانه درآمد پول سازترین بازی این ناشر در پی سی و کنسول، افت آمار فروش را نشان می‌دهد. این شرکت به‌طور کلی اظهار داشته که Call of Duty: Vanguard نسبت به Black Ops Cold War فروش کمتری داشته و میزان مشارکت کاربران در Call of Duty: Warzone نیز کاهش پیدا کرده است. اما نرخ درآمدهای درون بازی آن‌ها در پی سی و کنسول همچنان بالاتر از ماه مارس ۲۰۲۰ و قبل از عرضه بازی Warzone قرار دارد.

پوستر بازی جدید کال آف دیوتی

براساس گزارش‌های جدید، استودیوی Infinity Ward مسئولیت ساخت بازی امسال کالاف دیوتی را برعهده دارد. براساس اظهارات مقامات Activision Blizzard، این استودیو «با نوآوری پیشرو در صنعت بازی و خلق اثری جذاب، در حال کار روی بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین بازی تاریخ این مجموعه است.» البته این اطلاعات چیز زیادی به شایعات ساخت یک قسمت جدید از ریبوت سری Modern Warfare اضافه نمی‌کند.

ازطرفی بازی Call of Duty Mobile کمک قابل توجهی به کمبود درآمدهای این مجموعه در پی‌سی و کنسول‌های بازی کرده است. بازیکنان سال قبل بیش از ۱ میلیارد دلار را در بازی موبایل Call of Duty هزینه کردند تا درآمد خالص این بازی در مقایسه با سال قبل افزایش پیدا کند.

اما در سمت بلیزارد، درآمد خالص Hearthstone نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و فروش Diablo II: Resurrected بعد از گذشت چند ماه از زمان عرضه نیز در مقایسه با تمامی ریمسترهای اکتیویژن بلیزارد بیشتر بوده است. درمورد برنامه‌های پیش روی بلیزارد نیز گفته می‌شود که این شرکت بازی‌های بزرگی را در پیش دارد که شامل تجربیات جدید Warcraft و ادامه‌ی توسعه‌ی بازی‌های Diablo و Overwatch می‌شود. علاوه‌براین، یک IP جدید و معرفی نشده نیز در این استودیو در دست ساخت است.

پوستر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

علاوه‌براین، بخش The King که فعالیت‌های حوزه موبایل این شرکت را بر عهده دارد، به درآمدزایی ادامه می‌دهد. میزان هزینه‌های درون بازی کاربران در آثار موبایلی این شرکت ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته تا رکورد جدیدی را به ثبت برساند. درآمد کل بازی‌های موبایل شرکت ۶۰ درصد بیشتر از سال قبل بوده و آمار مربوط‌به تعداد بازیکنان آن نیز با یک درصد دو رقمی نسبت به سال قبل رشد داشته است.

باتوجه‌به اینکه خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در وضعیت بررسی به سر می‌برد، این شرکت کنفرانسی را میزبانی نکرده و گزارش مالی خود را به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌کند. این اتفاق معمولاً زمانی‌که یک معامله در حال انجام است، رایج بوده و این یعنی اطلاعاتی از برنامه‌های پیش روی آن‌ها در اختیار ما قرار نخواهد گرفت.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده