نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۹

ایکس باکس: بعد از خرید اکتیویژن بلیزارد در رتبه سوم خواهیم بود

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت تاکید کرد که این شرکت حتی پس از تکمیل قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد نیز از نظر میزان درآمد گیمینگ به سونی و تنسنت نمی‌رسد.

نشریه بلومبرگ به‌تازگی و به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که پیشنهاد تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با قراردادی به ارزش ۶۸.۷ میلیارد دلار، توسط نهادهای قانونی ضد‌انحصارطلبی آمریکا مورد بازبینی مجدد قرار خواهد گرفت. بر این اساس گفته شد که برخلاف قراردادهای مشابه، در اصل کمیسیون تجارت فدرال به‌جای وزارت دادگستری روی تحقیقات احتمال اثرگذاری این معامله بر اصول رقابت در بازار نظارت می‌کند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در اظهارنظری مدعی شده است که این معامله، مایکروسافت را در موقعیت انحصارطلبی قرار نخواهد داد.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

انتظار می‌رود روند تکمیل قرارداد Activision Blizzard تا پایان سال مالی ۲۰۲۳ مایکروسافت به پایان برسد. البته این منوط به تکمیل فرایند بررسی نظارتی نهادهای قانونی بر آن خواهد بود. رگولاتور ضد‌انحصارطلبی آمریکا در زمینه‌ی خرید و تلفیق شرکت‌های بزرگ، جلوی معاملاتی را می‌گیرد که اصل رقابت در بازار را تهدید می‌کنند.

خبرگزاری Financial Times در گفتگوی اخیر خود با ساتیا نادلا به لزوم متقاعد کردن رگولاتورها برای عدم نگرانی از فعالیت‌های مایکروسافت به‌عنوان یک پلتفرم فناوری پرداخت و از او در این‌باره سؤال کرده است. مدیر ارشد مایکروسافت، توضیحات خود را با اشاره به پراکندگی صنعت بازی شروع کرد و ادعا می‌کند که حتی با انجام معامله اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت بعد از تنسنت و سونی سومین شرکت از نظر میزان درآمد گیمینگ خواهد بود.

بازی های بزرگ اکتیویژن بلیزارد در پس زمینه لوگوی مایکروسافت و ایکس باکس

نادلا در ادامه خاطر نشان کرد: «در پایان تمام تحلیل‌ها باید ازطریق دریچه‌ای انجام شود که با مقوله‌ی مورد بحث ما در ارتباط است. اگر به ساختار کنونی بازار نگاه کنید، ما حتی بعد از تکمیل این قرارداد هم در رتبه‌ی سوم این رقابت قرار خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که پلتفرم‌های تولید محتوا چقدر پراکنده هستند. ما با تکمیل این قرارداد در بازاری که تا این حد گسترده و پراکنده است، به بازیکن بزرگی تبدیل خواهیم شد.

نادلا: ویندوز تنها پلتفرم کاملا آزاد توزیع محتوای گیمینگ است و بزرگ‌ترین فروشگاه آن یعنی استیم، اصلا متعلق به ما نیست

«همچنین بررسی‌ها باید به زمینه‌های دیگری مانند اینکه «چرا این سه شرکت تلاش می‌کنند که بزرگ‌تر شوند؟» نیز بپردازند. دلیل آن هم این است که محدودیت بزرگی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم، بحث توزیع است. حدس می‌زنید که تنها پلتفرم کاملا آزاد توزیع محتوای گیمینگ کدام باشد؟ بله ویندوز. بزرگ‌ترین فروشگاه عرضه بازی‌های ویدیویی در پلتفرم ویندوز استیم است که اصلا متعلق به ما نیست. کاربران می‌توانند در پلتفرم ویندوز از هر راهی برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده کنند و این در حالی است که سایر پلتفرم‌ها توزیع بازی‌های ویدیویی کاملا بسته عمل می‌کنند. با استناد به این دلایل ما امیدواریم که با بزرگتر و قوی‌تر شدن، حتی با وجود سهم پایینی که از این تبادلات می‌بریم، با استفاده از مواردی مانند xCloud بستر بزرگتری را برای شمار زیادی از بازیکنان کوچک در سراسر جهان فراهم کنیم».

آی پی های جدید ایکس باکس

خرید استودیوهای اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به این معنی است که ایکس باکس مالکیت انحصاری شماری از بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی صنعت بازی از جمله Call of Duty ،Warcraft و Overwatch را از آن خود می‌کند؛ موضوعی که حواشی و نگرانی‌های زیادی را در میان طرفداران ایجاد کرده است و نهادهای قانونی را ملزم به بررسی رعایت قوانین انحصارطلبی در صنعت بازی می‌کند.

البته وبسایت تحقیقاتی DFC Intelligence اخیرا در واکنش به تصمیم مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد گزارش مفصلی را منتشر کرد و نوشت: «در مورد اینکه آیا این قرارداد امکان‌پذیر است یا خیر، باید گفت که نهادهای قانون‌گذار نظارت دقیقی روی محصولات پرمخاطبی مانند مجموعه بازی Call of Duty دارند و براساس قوانین و الزامات رقابتی، نمی‌توان چنین بازی‌هایی را به پلتفرم خاصی مانند ایکس باکس انحصاری کرد».

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را درباره‌ی اظهارات اخیر مدیر مایکروسافت راجع به قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد با زومجی و سایر کاربران در میان بگذراید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده