نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۶

عبور فروش PS5 در عرض یک سال از مجموع فروش Wii U

آمار فروش پلی استیشن 5 تنها با گذشت یک سال به بیش از ۱۷ میلیون واحد رسیده که فراتر از عملکرد کنسول Wii U در طول دوران عرضه‌ی آن است.

سونی در جریان جدیدترین کنفرانس گزارش عملکرد مالی این شرکت اعلام کرد که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، جمعاً ۱۷/۳ میلیون واحد کنسول پلی استیشن 5 را به فروش رسانده است. این درحالی است که مثلاً کنسولی مانند نینتندو Wii U در طول سال‌های عملکرد خود ۱۳/۶ میلیون واحد را به بازار عرضه کرده است. این آمار نشان‌دهنده عملکرد اقتصادی ایده‌آل کنسول نسل نهمی سونی در شرایطی است که بازار به‌شدت تحت تأثیر کمبود قطعات الکترونیکی و گران فروشی کنسول‌های بازی در بسیاری از کشورهای جهان است.

PS5 حتی از آمار فروش سال نخست عرضه‌ی پلی استیشن 4 نیز عبور کرده و رکورد ۳۳ ماه حضور مداوم کنسول نینتندو سوییچ در صدر جدول فروش بازار آمریکا را از آن خود کرد. پلی استیشن 5 در حال حاضر سریع‌ترین رکورد فروش را چه از نظر تعداد و چه از نظر فروش دلاری در بازار آمریکا در اختیار دارد.

کنسول پلی استیشن 5 حالا چه از نظر تعداد و چه از نظر فروش دلاری، سریع‌ترین رکورد فروش در بازار آمریکا را در اختیار دارد

همان‌طور که اشاره شد، فروش کنسول‌های سونی در حال حاضر تحت تأثیر کمبود جهانی تراشه‌های الکترونیکی در صنعت سخت‌افزار است که گفته می‌شود حداقل تا ماه سپتامبر سال جاری به قوت خود ادامه خواهد داشت. علاوه‌بر سونی، مایکروسافت هم با مشکل عدم دسترسی به تراشه‌های مورد استفاده در پردازنده‌های گرافیکی و کنسول‌های بازی مواجه بوده و این موضوع صنعت بازی را در مقیاس بزرگ تحت تأثیر قرار داده است. در نتیجه همچنان تقاضا برای خرید پلی استیشن 5 به مراتب بیشتر از عرضه‌ی آن است و عملا تمامی کنسول‌های تولیدشده از سوی سونی در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش می‌رسند.

کنسول پلی استیشن 5

بااین‌حال، پلی استیشن 5 هنوز راه زیادی برای نزدیک شدن به رکورد پرفروش‌ترین کنسول تاریخ صنعت بازی در پیش دارد. PS4 با آمار ۱۱۶/۹ میلیون واحد که البته همچنان رو به رشد است، رتبه‌ی چهارم این فهرست را در اختیار داشته و کنسول‌های Game Boy و Game Boy Color با مجموع ۱۱۸.۶۹ میلیون واحد سوم هستند. در رتبه‌ی دوم نیز Nintendo DS را با ۱۵۴.۰۲ میلیون واحد می‌بینیم؛ جایی که پلی استیشن 2 همچنان با ۱۵۹ میلیون واحد، پرفروش‌ترین کنسول تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی است.

سه‌ماهه‌ی اخیر از نظر میزان درآمد در رتبه‌ی دوم بهترین فصل کسب‌وکار پلی استیشن در طول تاریخ سونی قرار می‌گیرد و از لحاظ درآمد عملیاتی به رتبه‌ی نخست بهترین سه‌ماهه‌های آن‌ها در طول فصل تعطیلات رسیده است. سونی پیش‌بینی خود از میزان درآمد کلی بخش بازی‌ها و شبکه‌ی پلی استیشن درطول سال مالی جاری (از آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲) را به ۷۰ میلیارد ین کاهش داده است و انتظار دارد که درآمد عملیاتی، پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. کنسول نینتندو Wii U

سونی در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۶۵/۲ میلیارد ین (۴/۰۶ میلیارد دلار) سود کرد که رشد جدی سود شرکت در این بازه‌ی زمانی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. برخلاف Wii U، کنسول نینتندو سوییچ همچنان به فروش بسیار موفقش ادامه می‌دهد. سوییچ که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد، تاکنون ۹۲ میلیون کنسول را در سراسر جهان به فروش رسانده و با ثبت سود سالیانه‌ ۸۱ درصد، رکورد پرسودترین سال نینتندو را برای سال ۲۰۲۱ از خود به جا گذاشت.

البته ممکن است عملکرد کنسول‌های سری ایکس و سری اس نیز برای طرفداران آن سؤال شده باشد که در پاسخ به آن باید گفت که مایکروسافت آمار دقیقی از فروش کنسول‌های خود را ارائه نمی‌کند. بنابراین صحبت کردن بر سر آمار و ارقام تخمینی می‌تواند کمی گمراه کننده باشد، اما به‌طور کلی این‌طور به‌نظر می‌رسد که باوجود ادامه‌ی پیشتازی سونی در بازار کنسول‌های بازی، رقابت کنسول‌ها نزدیک‌تر از همیشه دنبال می‌شود.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده