نویسنده: علی نوروزی
// چهار شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۷

احتمال افزایش خودکار نرخ فریم و وضوح بازی‌ ها در استیم دک به لطف فناوری FSR

فناوری FidelityFX Super Resolution شرکت AMD احتمالا باعث بهبود خودکار عملکرد گرافیکی همه‌ی بازی‌ها در استیم دک خواهد شد.

در میان تازه‌ترین اخبار بازی مطلع شدیم که بازی‌های استیم دک به‌لطف پشتیبانی از قابلیت FidelityFX Super Resolution شرکت AMD درنهایت می‌توانند عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. فناوری FSR رقیب DLSS شرکت انویدیا است که توانایی افزایش نرخ فریم و رزولوشن را دارد. اخیرا پشتیبانی پلتفرم جدید شرکت ولو از فناوری FSR در بخش سؤالات متداول شرکای تجاری به‌تفصیل شرح داده شد. شرکت ولو در یک بخش مجزا با نام AMD درباره‌ی پشتیبانی استیم دک از فناوری FSR در زمان عرضه و پس از آن توضیحاتی را ارائه می‌کند.

در بخش پرسش‌های متداول آمده است: «درحال‌حاضر FSR برای برخی از بازی‌های قابل پشتیبانی از این فناوری در دسترس است. بازی‌های دارای FSR به همان شکل اجرا می‌شوند، اما می‌توان انتظار پشتیبانی از این فناوری با به‌روزرسانی آتی سیستم‌عامل را نیز داشت. وقتی این اتفاق بیفتد، احتمالا بازی‌هایی هم که به‌طور طبیعی از FSR پشتیبانی نمی‌کنند، قادر به استفاده از آن خواهند بود.» به‌طور خلاصه، انتشار یک بسته‌ی به‌روزرسانی در آینده می‌تواند منجربه افزایش نرخ فریم و وضوح بازی‌ها شود، حتی برای بازی‌هایی که قبلا از فناوری AMD پشتیبانی نمی‌کردند.

فناوری FSR که سال گذشته در دسترس قرار گرفت، از نظر توانایی افزایش مقیاس و بهبود بازی‌ها شبیه‌به فناوری DLSS است، اما در مقایسه با آن تفاوت‌هایی دارد. یکی از این تفاوت‌ها متن‌باز بودن FidelityFX Super Resolution است که روی انواع کارت‌های گرافیک ازجمله کارت‌های قدیمی‌تر انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی آتی اینتل کار می‌کند. تفاوت دیگر این است که فناوری شرکت AMD برخلاف DLSS از یادگیری ماشینی استفاده نمی‌کند. همچنین فناوری FSR چهار حالت Ultra-Quality ،Quality ،Balanced و Performance را برای بهبود تصاویر در اختیار کاربران می‌گذارد.

کنسول استیم دک Steam Deck ساخت والو

فناوری FSR باید برخی از نگرانی‌های کاربران در مورد عملکرد بازی‌ها روی Steam Deck در طولانی مدت را رفع کند. مدتی قبل ولو از فهرست بازی‌های کاملا بهینه‌سازی‌شده برای استیم دک رونمایی کرد که در میان آن‌ها نام آثاری نظیر بازی Portal 2، بازی Psychonauts 2، بازی Sekiro: Shadows Die Twice – GOTY Edition، بازی Dark Souls 3، بازی Total War: Warhammer 3، بازی Death Stranding و بازی Mad Max به چشم می‌خوردند. البته ولو در نظر دارد تا بازی‌های دیگری نظیر Persona 4 را برای پلتفرم جدید خود بهینه کند.

شرکت Valve اخیرا اعلام کرد که اولین موج فروش استیم دک از تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفند) آغاز می‌شود. ولو Steam Deck را به‌عنوان «یک کامپیوتر گیمینگ قابل حمل قدرتمند و همه‌کاره» معرفی کرد که توانایی اجرای آخرین بازی‌های AAA را دارد. استیم دک از آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل SteamOS بهره می‌برد که برپایه‌ی لینوکس توسعه داده شده است و امکان دسترسی به آرشیو بازی‌های استیم را برای کاربران فراهم می‌کند. البته شرکت Valve از استیم دک به‌عنوان یک پی‌سی تمام عیار یاد می‌کند که به کاربرها اجازه‌ی نصب نرم‌افزار‌ها و سیستم‌عامل‌ها مختلف را می‌دهد.

استیم دک دارای سه مدل مختلف با حافظه‌های ذخیره‌سازی متفاوت است: مدل ۶۴ گیگابایتی با هارد درایو eMMC با قیمت ۳۹۹ دلار، مدل دارای SSD با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۵۲۹ دلار و مدل دارای SSD با حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایت با قیمت ۶۴۹ دلار. شرکت ولو تمایلی به توسعه‌ی بازی‌های انحصاری برای پلتفرم جدید خود ندارد، اما ظاهرا تمرکز خود را روی تولید آثاری معطوف کرده است که با ویژگی‌های این دستگاه سازگار باشند. این کامپیوتر قابل حمل در ابتدا برای عرضه در دسامبر سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بود، اما کمبود قطعات باعث تأخیر دو ماهه‌ی آن شد.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده