نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۸

احتمال جلوگیری قوانین رقابتی از انحصاری کردن Call of Duty روی ایکس باکس

طبق گفته یک تحلیلگر، قوانین رقابتی ممکن است مانع انحصاری شدن بازی Call of Duty روی کنسول‌های ایکس باکس شود. 

مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرده که با پرداخت مبلغی به ارزش ۶۸/۷ میلیون دلار شرکت اکتیویژن بلیزارد را تصاحب خواهد کرد. این معامله‌ی تاریخی، رکورد گران‌قیمت ترین قرارداد خرید یک شرکت در صنعت بازی‌های ویدیویی را جا‌به‌جا می‌کند. درحالی‌که مایکروسافت امیدوار است تا سال ۲۰۲۳ و با طی فرایند قانونی این معامله را به مرحله‌ی اتمام برساند، قبل از هر چیزی به مجوز نهادهای نظارت بر فضای رقابتی نیاز دارد. این قوانین، با کنترل رفتار ضد رقابتی شرکت‌ها، به‌دنبال حفظ فضای رقابتی در بازار هستند.

قوانین رقابتی در زمینه‌ی ادغام و تصاحب شرکت‌ها به مخالفت با قراردادهایی می‌پردازند که ممکن است فضای رقابت در بازار را تهدید کرده یا به محروم شدن کسب و کارهای کوچک منجر شوند.

حالا وبسایت تحقیقاتی DFC Intelligence، در واکنش به تصمیم مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد گزارش مفصلی را منتشر کرده که در بخشی آن می‌نویسد: «در مورد اینکه آیا این قرارداد امکان‌پذیر است یا خیر، باید گفت که نهادهای قانون گذار نظارت دقیقی روی محصولات پرمخاطبی مانند مجموعه‌ی Call of Duty دارند و براساس قوانین و الزامات رقابتی، نمی‌توان چنین بازی‌هایی را به پلتفرم خاصی مانند ایکس باکس انحصاری کرد.»

نمایی از بازی کال آف دیوتی ونگارد

دیوید کول که مالک تیم تحلیلی DFC محسوب می‌شود، در مصاحبه با نشریه GamesIndustry.biz می‌گوید: «در حال حاضر مسئله‌ی بزرگ این است که آیا کالاف دیوتی به انحصار مایکروسافت درخواهد آمد یا خیر. در حال حاضر، فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد. دلیل آن هم این است که اگر آن‌ها با اصول رقابتی مقابله کنند، نمی‌توانند از مجوز نهادهای نظارتی عبور کنند.»

Midia Research: مجموعه‌ کالاف دیوتی بیش از هر بازی دیگری توسط کنسول گیمرها تجربه شده است

گفته می‌شود مایکروسافت همچنان قصد دارد «برخی» بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را برای پلی استیشن عرضه کند. فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس مدعی شده که این شرکت قصد ندارد بازیکنان را از پلتفرم پلی استیشن دور کند. لازم به ذکر است که اسپنسر در زمان خرید استودیوهای بازی‌سازی بتسدا نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود، اما بازی‌های بزرگی مانند Starfield و Redfall و The Elder Scrolls 6 در انحصار پلتفرم ایکس باکس و پی سی خواهند بود.

البته پشتیبانی از بازی‌های جدیدی مانند The Elder Scrolls Online در پلی استیشن ادامه خواهد داشت و قراردادهای انحصاری سونی برای بازی‌های Deathloop و Ghostwire Tokyo که پیش از عقد این قرارداد بسته شده، پابرجا خواهد ماند.

گفته می‌شود بازی Call of Duty Warzone بعد از خرید اکتیویژن توسط ایکس باکس همچنان روی کنسول‌های پلی استیشن قابل دسترسی خواهد بود اما قسمت‌های اصلی این مجموعه در آینده به‌صورت انحصاری ازطریق پلتفرم‌های مایکروسافت منتشر می‌شوند تا از سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس حمایت کنند.

نمایی از بازی کال اف دیوتی WW2

در سایر اخبار مرتبط با این موضوع، افت ۱۳ درصدی ارزش سهام سونی در عرض یک روز را داشتیم که بزرگ‌ترین کاهش در قیمت سهام این شرکت از سال ۲۰۰۸ را رقم زده و حدود ۲۰ میلیارد دلار به سونی ضرر وارد کرد.

وبسایت آماری Midia Research اعلام کرده که Call of Duty پرطرفدارترین مجموعه‌ در میان کاربران کنسول‌های بازی بوده و بیشترین زمان بازی را در میان تمام آثار موجود به خود اختصاص می‌دهد. براساس گزارش این شرکت، ۵۵ درصد کنسول گیمرها بالاخره یکی از قسمت‌های کالاف دیوتی را تجربه کرده‌اند. آماری که بالاتر از سهم ۴۱ درصدی مجموعه GTA قرار می‌گیرد. فورتنایت و Assassin's Creed هر دو با ۲۸ درصد و بازی‌های فیفا با ۲۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از‌طرفی جورج جیجیاشویلی، تحلیلگر ارشد گروه Omdia مدعی شده که تاریخ اتمام قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد در پایان سال مالی ۲۰۲۳ با حرکت کژوال گیمرها به سمت خرید کنسول‌های جدید هم دوره خواهد شد. در بخشی از این گزارش نوشته شده:

«انحصاری کردن Call of Duty به پلتفرم ایکس باکس یا حتی عرضه‌ی بازی‌های جدید این مجموعه ازطریق سرویس گیم پس، می‌توان تأثیر بسیار زیادی روی تصمیم‌گیری کاریران در زمان انتخاب میان PS5 و ایکس باکس سری ایکس بگذارد.»

اکتیویژن امروز اعلام کرد که تاریخ عرضه فصل دوم سیزن پس بازی Call of Duty Vanguard و Warzone Pacific را به منظور رفع مشکلات به تأخیر انداخته است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده