نویسنده: علی گودرزی
// چهار شنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱

نگرانی گیمرها از وجود DRM در نسخه کنسولی بازی Diablo 2: Resurrected

وجود مشخصه‌های خاص و تقریبا عجیب که قفل DRM برای نسخه‌ی کنسولی Diablo 2: Resurrected ایجاد می‌کند، فعالان صنعت بازی را نگران کرده است.

در جریان تازه‌ترین اخبار بازی و با مشخص شدن بهره‌گیری نسخه‌ی کنسولی بازی Diablo 2: Resurrected از قفل DRM، جامعه‌ی گیمرها به‌خصوص دارندگان کنسول‌های بازی نسبت به‌این قضیه بسیار نگران شده‌اند. استفاده‌ی نسخه‌ی کنسولی بازی Diablo 2: Resurrected به‌این معنی است که بازیکنان هر چند وقت یک‌بار باید با اتصال به‌سرورهای بلیزارد (Blizzard) مدت استفاده‌ از حالت آفلاینِ این بازی را تمدید کنند.

مثلا اگر شما بعد از گذشت ۳۰ روز به‌سرورهای بازی متصل نشوید و پنجره‌ی زمانی استفاده‌ از بازی [به‌شکل آفلاین] را تمدید نکنید، دیگر به‌هیچ صورتی نمی‌توانید بازی را جلو ببرید. نکته‌ی عجیب ماجرا اما زمانی برجسته می‌شود که احتمال خاموش شدن سرورهای بلیزارد در آینده‌ای نزدیک یا دور را بررسی کنیم. مثلا اگر چندین سال بعد سرورهای این بازی دیگر فعالیت نداشته باشند و بازی نیز همچنان دارای قفل DRM باشد، آن وقت دیگر هیچ یک از خریداران اثر نمی‌توانند آن را تجربه کنند؛ حتی اگر دیسک Diablo 2: Resurrected را داشته باشند.

اکانت توییتر Does it Play که بر راه‌های مختلف دسترسی به‌بازی‌های مختلف تمرکز دارد، در تازه‌ترین پست درباره‌ی این موضوع چنین نوشت:

«برای تجربه‌ی Diablo 2: Resurrected نباید بیشتر از ۳۰ روز آفلاین شوید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید بازی را تجربه کنید. این بازی یکی از اولین آثار کنسولی است که از قفل DRM بهره می‌برد. [استفاده‌ی این بازی از قفل DRM] هیچ دلیل خاص و منطقی‌ ندارد و با هک‌های مختلف می‌توان این قفل را از بازی حذف کرد. واقعا در دورانی تاریک هستیم!»

استفاده از قفل‌های DRM معمولا روی بازی‌های پی سی دیده می‌شود؛ چرا که احتمال کرک شدن بازی‌های کامپیوتر به‌مراتب بیشتر از آثار کنسولی است. حالا باید صبر کنیم و ببینیم که واکنش ناشران و بازیسازان به‌این مقوله چه خواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید استفاده از قفل DRM به‌یکی از روش‌های جدید نشر بازی‌های کنسولی تبدیل خواهد شد؟ دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید.


منبع PSU
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده