نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۶

فیل اسپنسر: معرفی رقیب گیم پس توسط پلی استیشن اجتناب ناپذیر است

فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس درباره شایعات معرفی رقیب ایکس باکس گیم پس از سوی سونی و ورود بازی‌های پلی استیشن به پلتفرم پی سی صحبت کرده است.

چندی پیش خبری مبنی‌بر احتمال معرفی سرویس رقیب ایکس باکس گیم پس از سوی سونی مطرح شده بود که واکنش‌های زیادی را از سوی کاربران به‌دنبال داشت. حالا فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس نیز در گفتگوی اخیر خود به این موضوع اشاره داشته و معتقد است که این یک «امر اجتناب ناپذیر» بوده و راه درستی برای رساندن بازی‌ها به‌دست بازیکنان است. براساس شایعات منتشر شده، سرویس اشتراکی پلی استیشن که ظاهراً با اسم رمز Spartacus شناخته می‌شود، جایگزین سرویس فعلی PS Plus خواهد شد.

اسپنسر صحبت‌های خود درباره این اخبار را اینگونه آغاز می‌کند: «همان‌طور که می‌دانید، خیلی از این چیزها درواقع با خودشان در هم آمیختند. از قابلیت backwards compatibility گرفته تا ارائه‌ی مجموعه‌ای از بازی‌هایی که به‌طور همزمان برای پی سی و کنسول‌ها عرضه می‌شوند یا آوردن گیم پس به چندین پلتفرم مختلف، همه‌ی این تصمیم‌ها به‌نوعی روی هم قرار گرفته و همگی یک هدف را دنبال می‌کنند.

منظورم این نیست که ما همه‌ چیز را می‌دانیم یا به پاسخ همه‌ی سؤالات رسیدیم، بلکه فکر می‌کنم کار درست این است که به مخاطبان خود اجازه دهیم تا بازی‌هایی را که دوست دارند تجربه کنند و به آن‌ها حق انتخاب بدهیم تا خودشان انتخاب کنند به چه چیزهایی علاقه دارند. ما باید درباره برنامه‌هایمان با کاربران شفاف عمل کنیم و آن‌ها را در جریان اقدامات خود قرار دهیم. لذا زمانی‌که می‌شنویم سایر‌ین هم به چیزهایی مثل گیم پس یا ارائه بازی‌ها برای پلتفرم پی سی علاقه‌مند هستند، منطقی به‌نظر می‌رسد، زیرا فکر می‌کنم پاسخ درستی برای دغدغه‌های کاربران باشد.»

فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس

فیل اسپنسر با بیان اینکه تمایل آشکار سونی برای تقلید از رویکرد جسورانه‌ی ایکس باکس را دلیلی برای توجیه تلاش او و تیمش جهت پیاده کردن گیم پس نمی‌داند، عقیده دارد که این اتفاق بیشتر نشان‌دهنده این است که همیشه اتفاقات دنیای بازی به این سمت پیش رفته است:

«من واقعاً به این اتفاق به‌عنوان تأییدی بر تصمیمات گذشته خود نگاه نمی‌کنم. بلکه وقتی با اعضای تیم صحبت می‌کنم، از آن به‌عنوان یک امر اجتناب ناپذیر یاد می‌کنیم. ما باید به نوآوری ادامه دهیم تا بیشتر و بیشتر کامل باشیم. به‌خاطر اینکه شاید کارهای امروز ما در این بازار سودآور باشند، اما ممکن است این اتفاق تنها به این دلیل افتاده باشد که ما پیش از دیگران شروع کردیم، نه اینکه چیزی را ساخته باشیم که هیچکس قادر به انجام آن نیست.»

«من این طرز تفکر را دوست دارم، چون انرژی ما را برای رسیدن به ایده‌هایی که از کارهای قبلی ما بهتر هستند تقویت می‌کند. من معتقدم پاسخ درست ارائه‌ی بازی‌های عالی برای پی سی، کنسول، کلاود و سرویس‌های اشتراکی در روز اول عرضه است تا همه بتوانند از آن لذت ببرند و انتظار دارم که رقیب ما هم همین رویکرد را در پیش بگیرد.»

فیل اسپنسر در سال‌های اخیر ابتکاراتی را رهبری کرده که به‌نظر می‌رسد سونی کمی دیرتر به آن رسیده باشد. مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ طرح Xbox Play Anywhere را معرفی کرد که به موجب آن همه‌ی بازی‌های استودیوهای مایکروسافت به‌طور همزمان برای ایکس باکس و پی سی منتشر می‌شدند و از قابلیت کراس‌پلی برخوردار بودند. حالا سونی در سال‌های اخیر تعداد بازی‌هایی که برای پی سی منتشر کرده را افزایش داده و حتی با معرفی یک برند مخصوص پی‌سی و استخدام متخصصان پورت بازی‌ها به پلتفرم کامپیوتر، به اهمیت توجه به جامعه‌ی PC گیمرها پی برده است.

لوگوی پلی استیشن و گیم پس

از دیگر اقدامات نوآورانه‌ی ایکس باکس، می‌توان به ارائه‌ی کاتالوگ بزرگی از بازی‌هایی که سال‌ها قبل برای کنسول‌های اورجینال ایکس باکس منتشر شدند اشاره کرد که بدون هیچ مانعی روی کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت قابل استفاده بوده و مورد استقبال کاربران نیز قرار گرفته است. این در حالی است که کنسول پلی استیشن 5 تنها بازی‌های نسل قبلی خود را اجرا می‌کند و حالا شایعاتی مبنی بر احتمال گسترش آن به PS3 نیز شنیده می‌شود.

اما ایکس باکس گیم پس در این سال‌ها برجسته‌ترین برنامه‌ی مایکروسافت برای رقابت در بازار گیمینگ بوده است. بااین‌حال، جیم رایان، مدیرعامل پلی استیشن قبلاً گفته بود که بازی‌های انحصاری پلی استیشن هرگز از روز عرضه روی یک سرویس اشتراکی قرار نخواهند گرفت، اما شایعات جدید از توسعه‌ی سرویس اشتراکی Spartacus و احتمالاً نسخه گران‌قیمت‌تری که از بازی‌های backwards compatible برخوردار است، حکایت دارند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده