// دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۷

تمدید مالکیت نشان تجاری Psygnosis توسط سونی

سونی بار دیگر نشان تجاری استودیوی Psygnosis را به‌نام خود ثبت کرد؛ استودیویی که دیگر وجود ندارد و Firesprite پلی استیشن زاده‌ی آن است.

روبرتو سرانو، تحلیل‌گر کسب‌و‌کار اخیرا متوجه شده است که سونی در ماه دسامبر گذشته (آذر-دی)، مالکیت بر نشان تجاری استودیوی Psygnosis را در آمریکا تمدید کرده است. این در حالی است که از سال ۲۰۰۰ به این طرف از این برند در هیچ‌جا استفاده نشده است. البته اقدام جدید سونی صرفا می‌تواند به این دلیل باشد که اجازه ندهد شخص یا شرکتی در آمریکای شمالی، از نام این نشان تجاری یا تصویر جغد معروف آن استفاده کند.

ریشه‌ی استودیوی Firesprite که سونی امسال آن را خریداری کرد و به زیرمجموعه‌‌های خود افزود، به استودیوی Psygnosis سابق برمی‌گردد و می‌توان گفت به‌نوعی از دل آن بیرون آمده است. بااین‌حال، حتی این موضوع نیز لزوما به این معنا نیست که سونی قصد دارد استودیوی جدیدی با نام Psygnosis تأسیس کند یا به‌شکلی دست به احیای این نشان تجاری بزند.

دفتر استودیوی Firesprite سونی

سوابق نشان می‌دهند که سونی برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ درخواست کرد نشان تجاری Psygnosis در آمریکای شمالی به‌نام این شرکت ژاپنی ثبت شود؛ درخواستی که در تابستان ۲۰۰۱ مورد قبول واقع شد و Psygnosis در آن سال به‌صورت رسمی به‌عنوان یکی از دارایی‌های معنوی سونی به ثبت درآمد. البته نشان تجاری Psygnosis قبل از اینکه در سال ۲۰۰۱ در آمریکا به ثبت برسد، در بریتانیا ثبت شده بود.

طبق قوانین موجود در آمریکای شمالی، نشان‌های تجاری تنها به مدت ۱۰ سال در مالکیت اشخاص یا شرکت‌ها باقی می‌مانند. بر این اساس، سونی برای حفظ مالکیت بر Psygnosis، در تابستان سال ۲۰۱۱ یک بار دیگر دست به تمدید آن زد و حالا با گذشت ۱۰ سال دیگر، این سومین بار است که چنین کاری می‌کند. همه‌ی این‌ها در حالی است که سونی از سال ۲۰۰۰ به بعد از این نشان تجاری استفاده نکرده است و شعبه‌ی لیورپول پلی استیشن جایگزین آن شده بود (که بعدا منحل و از درون آن استودیوی فایراسپرایت متولد شد).

باتوجه‌به موضوعی که بالا گفته شد، به‌نظر می‌رسد تمدید نشان‌های تجاری و در این مورد Psygnosis، اقدامی عادی و روتین محسوب می‌شود و احتمالا تنها به این خاطر انجام شده است که از مالکیت سونی بر نشان تجاری مذکور محافظت کند. استودیوی Psygnosis در سال ۱۹۸۴ تأسیس شد و به‌خاطر ساخت بازی‌هایی از جمله مجموعه‌ی Lemmings و Shadow of the Beast برای کامپیوتر و کنسول‌های آن زمان، به شهرت و محبوبیت رسید.

گیم‌پلی اولین نسخه Wipeout روی پلی استیشن 1

استودیوی Psygnosis خالق مجموعه بازی Wipeout بود

این استودیوی بریتانیایی در سال ۱۹۹۳ توسط سونی خریده شد و بازی‌های موفقی نظیر Wipeout ،Destruction Derby و مجموعه‌ی Formula 1 را در اوایل عمر کنسول پلی استیشن ۱ ساخت. Psygnosis در سال ۲۰۰۰ به SCE Studio Liverpool تغییر نام داد که در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد. اعضای استودیوی سابق لیورپول سونی به چند تیم تقسیم شدند و هرکدام استودیوهای خود را راه‌اندازی کردند که همان‌طور که بالاتر گفته شد، یکی از این استودیوها Firesprite بود.

فایراسپرایت در حال حاضر با همکاری Guerilla Games مشغول توسعه‌ی بازی Horizon Call of the Mountain است که به‌صورت انحصاری برای هدست واقعیت مجازی PSVR2 منتشر خواهد شد. همچنین به‌نظر می‌رسد که این استودیو در حال ساخت نسخه‌ی ریبوت مجموعه بازی Twisted Metal است.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را در صورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده