نویسنده: علی گودرزی
// شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۶

حذف ماد Photo Mode بازی‌ های Crysis به درخواست کرایتک

مادهای فوتو مود دو بازی Crysis 2 و Crysis 3 که به‌دست یک هوادار ساخته شده بودند با درخواست رسمی استودیو کرایتک از دسترس خارج شدند.

به‌تازگی و در جریان آخرین اخبار بازی مشخص شد که مادهای غیررسمی Photo Mode نسخه‌های ریمسترشده‌ی دو بازی Crysis 2 و Crysis 3 که به‌دست یک هوادار ساخته و عرضه شده بودند، با درخواست رسمی استودیو کرایتک از دسترس خارج شدند.

به‌گزارش بلاگ VGC، فرانس بوما (Frans Bouma) که با طراحی ماد «فوتو مود» برای بازی‌های مختلف شناخته می‌شود،‌ پس از دریافت یک نامه‌ی رسمی از آدام گرینسل (مسئول بخش بازاریابی کرایتک) مادهای فوتو مود آثار نام‌برده را از صفحه‌های شخصی خود پاک کرد. در نامه‌ی ارسالی از کرایتک به‌این موضوع اشاره شده بود که اگر طی هفت روز آینده [هفت روز پس از ارسال ایمیل] مادهای ذکر شده از صفحه‌ی Patreon شخص سازنده و سایر نقاط اینترنت پاک نشوند، کرایتک این مسئله را از راه‌های قانونی پیگیری خواهد کرد.

کرایتک

طبق ادعای کرایتک، این قضیه خلاف مقررات «قرارداد مجوز کاربر در قبال مولف» یا همان EULA است که ظاهرا در این قرارداد، به‌غیرقانونی بودن ساخت و عرضه‌ی مادهای مختلف برای آثار شرکت کرایتک اشاره شده است. VGC در ادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد که فرانس بوما در ابتدا به‌کرایتک گفت که مادهای ساخته شده توسط او، صرفا با کدهای خلق شده توسط بوما کار می‌کنند و از هیچ یک از assetهای داخل بازی‌های کرایسیس 2 و کرایسیس 3 استفاده نشده است.

کرایتک نیز درپاسخ به‌بوما اعلام کرد که علت درخواست آن‌ها مبنی بر حذف مادهای ذکرشده، در نامه‌ای که فرستاده‌اند قید شده است و بوما بهتر است هرچه سریع‌تر درگاه‌های پرداخت برای فروش این مادها را از دسترس خارج کند. کرایتک در این نامه، چنین جوابی را برای بوما می‌فرستد:

«امیدواریم درک کنید که ما مشتاقانه از پیگیری‌ها و حمایت‌های جامعه‌ی هواداران قدردانی می‌کنیم. اما ما باید این قضیه و محافظت از حق کپی‌رایت خود را در تعادل قرار بدهیم. به‌صورت فنی، ساخت و عرضه‌ی ماد برای هر یک از بازی‌های Crysis Remastered به‌معنی زیر پا گذاشتن قرارداد مجوز کاربر در قبال مولف شرکت کرایتک به‌حساب می‌آید.»

والپیپر بازی Crysis Remastered Trilogy

بوما در واکنش به‌این قضیه و با نشر یک توییت،‌ قضیه را به‌سطح شبکه‌های اجتماعی کشاند و گفت:

«من بیشتر از هر شخص دیگر در این سیاره مادهای فوتومود ساخته‌ام. حتی بیشتر از بازی‌هایی که خود انویدیا به‌شکل رسمی برای آن بازی‌ها سرویس فوتومود (NVIDIA Ansel) را در دسترس قرار داده است. همیشه پیام‌هایی اشتیاق‌آمیز را از سمت بازیسازهایی که ماد فوتومده ساخته شده توسط من به‌تبلیغ شدن رایگان آثارشان کمک کرده بود (به‌اشتراک گذاشتن تصاویر بازی‌ها ازطریق فوتومود در سطح اینترنت = تبلیغ غیرمستقیم برای محصول) دریافت می‌کردم ولی خب کرایتک است دیگر! آن‌ها دوست دارند با گلوله به‌پای خودشان شلیک کنند!»

با تمامی این حواشی اما فرانس بوما درنهایت درخواست کرایتک را اجرا و مادهای ذکر شده را از دسترس خارج کرد. مدیر بخش ارتباطات اجتماعی کرایتک نیز پس از این ماجرا و طی یک پست در انجمن ردیت (Reddit) اعلام کرد که این ماجرا به‌یک سوء تفاهم منجر شد و از بوما معذرت‌خواهی کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده