نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۴

علاقه رئیس اسکوئر انیکس به ورود NFT و متاورس در دنیای بازی

به‌دنبال ابراز علاقه‌ی یوبیسافت برای ورود فناوری بلاک‌چین در دنیای بازی‌های ویدیویی، حالا رئیس شرکت اسکوئر انیکس هم به این ایده چراغ سبز نشان داده است.

یوسوکه ماتسودا، رئیس استودیوی اسکوئر انیکس در مطلبی که به مناسبت سال نو میلادی منتشر کرده، درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ شرکت در حوزه‌های مختلف گیمینگ صحبت کرده است. یکی از این موارد، شامل NFT، متاورس و دیگر موضوعات داغ صنعت بلاک‌چین است که به‌نظر می‌رسد توجه ماتسویا را به خود جلب کرده باشند. وی به‌دنبال ابراز علاقه‌ی دیگر شرکت‌های بزرگ صنعت بازی از جمله یوبیسافت اعلام کرده که اسکوئر انیکس مدتی است که خود را آماده‌ی ماجراجویی در زمینه‌ی این قبیل تکنولوژی‌های فراگیر می‌کند.

ماتسودا در ابتدا با اشاره به مفهوم متاورس می‌نویسد: «متاورس یکی از موضوعات داغ دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۲۱ بود که ابتدا در خصوص تعریف این مفهوم و سپس فرصت‌هایی که می‌تواند برای تجارت جهانی ایجاد کند، گفتگوی پرجنب‌و‌جوش و فراگیری را ایجاد کرده بود. در همین راستا، فیسبوک نام خود را در ماه اکتبر به متا تغییر داد تا نشان دهد این مفهوم تنها یک ترند زودگذر نیست و همچنان پابرجا خواهد بود.»

وی در ادامه اظهارات مشابهی را در خصوص NFTها مطرح کرده و سپس به شبکه بلاک‌چین و سبک play-to-earn در بازی‌های ویدیویی می‌پردازد: «در پایان به بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین می‌رسیم. فارغ از اینکه این بازی‌های ویدیویی تک نفره یا آنلاین باشند، به‌طور سنتی شامل یک نوع جریان یک طرفه می‌شوند که به موجب آن، سازندگانی مثل ما یک بازی را برای مصرف کنندگانی که آن را بازی می‌کنند، ارائه می‌دهند. در مقابل، بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین را داریم که در حال حاضر دوران به‌وجود آمدن خود را پشت سر می‌گذارند و کم‌کم وارد فاز رشد می‌شوند.

این بازی‌ها براساس توکن‌ها ساخته شدند و پتانسیل رشد پایدار و مستقل خود را دارند. درواقع نیروی‌محرکه‌ی ایجاد این رشد پایدار، تنوع این بازی‌ها است که هم در زمینه‌ی نحوه‌ی تعامل افراد و هم در انگیزه‌ای که باعث انجام این کار می‌شود، قابل مشاهده است. پیشرفت اقتصاد مبتنی‌بر توکن‌های رمزگذاری شده باعث تقویت این تنوع و پیشرفت بازی‌های بلاک‌چین نیز می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز این انگیزه‌ها، سبک play-to-earn است که تاکنون به خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.»

لوگوی Square Enix زیر ذره بین

به‌نظر می‌رسد که ماتسودا درحال بررسی جدیدترین ترندهای این صنعت بوده و به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که اسکوئر انیکس این موضوعات را پیگیری خواهد کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود درباره بازیکنان اینگونه می‌گوید: «من متوجه هستم که بخشی از جامعه‌ی بازیکنان درواقع بازی می‌کنند تا سرگرم شوند و قابل درک است که این افراد در حال حاضر بخش عمده‌ی جامعه‌ی مخاطبان گیمینگ را تشکیل می‌دهند. بااین‌حال، همچنان معتقدم که بخش مشخصی از این افراد نیز بازی می‌کنند تا در روند توسعه‌ی بازی‌ها مشارکت کنند و هدف آن‌ها هیجان‌انگیزتر کردن بازی‌ها است.

بازی‌های سنتی هیچ انگیزه‌ی قابل توجهی برای این دسته از گیمرها ایجاد نمی‌کنند. یعنی افرادی که انگیزه‌ی آن‌ها با حسن نیت و روحیه‌ی داوطلبی برانگیخته می‌شود. اتفاقاً این واقعیت با محدودیت‌های فعلی محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) نیز بی‌ارتباط نیست. UGC صرفاً به‌دلیل تمایل افراد برای ابراز وجود ایجاد شده و هیچ تلاشی برای پاداش دادن به نتیجه‌ی خلاقیت‌ افراد صورت نگرفته است. من این موضوع را یکی از مهم‌ترین دلایلی می‌دانم که تاکنون محتوای قابل توجهی توسط کاربران ایجاد نشده است.»

لوگوی Square Enix در پس زمینه فاینال فانتزی

شاید واضح‌ترین دیدگاهی که ماتسودا برای جلب توجه به این تکنولوژی‌های جدید ارائه می‌کند، ایجاد انگیزه بیشتر برای افرادی است که برای بازی‌ها محتوای جدید تولید می‌کنند. به‌طور کلی باید گفت که ایده‌ی ماتسودا شایسته‌ی توجه است، چراکه اکثر بازی‌هایی که به تولید محتوا از سوی کاربران تکیه می‌کنند، در عوض پاداش قابل توجهی را برای این افراد در نظر نمی‌گیرند. بااین‌حال صحبت‌های ماتسودا چاره‌ای برای احساس بدی که بسیاری از کاربران نسبت به هر چیزی که مرتبط با بلاک‌چین است، ارائه نمی‌کند.

درحالی‌که اسکوئر انیکس و یوبیسافت علاقه‌مند به ورود به اکوسیستم NFT هستند، این ایده همچنان مخالفان سرسخت خود را دارد. یکی از این موارد، Valve است که صراحتاً اعلام کرده اجازه‌ی ورود بازی‌های مرتبط با رمزارزها را به استیم نخواهد داد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع vg247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده