// چهار شنبه, ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۳

مدیرعامل اینتل: کمبود چیپ تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت

مدیرعامل شرکت Intel باور دارد که متاسفانه قرار نیست در سال ۲۰۲۲ به شکل کامل شاهد حل مشکل کمبود چیپ‌ها باشیم.

کمبود چیپ به‌شدت گیمرها را تحت تاثیر قرار داده است. سونی و مایکروسافت به خاطر این مشکل هنوز نمی‌توانند هم‌اندازه با تقاضای بازار، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس تولید کنند. شرکت نینتندو هم مجبور شد تعداد Nintendo Switchهای در حال ساخت طی سال جاری میلادی را کاهش دهد. حالا مدیرعامل شرکت اینتل می‌گوید که مشکل کمبود چیپ‌ها تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا خواهد کرد.

انواع‌واقسام قطعات کامپیوتری به خاطر کمیاب بودن با قیمت‌های بسیار بیشتر از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند. چون شرکت‌ها با مشکل جدی کمبود چیپ‌های حاضر در بازار دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از پس عرضه‌ی محصول به تعداد کافی برنمی‌آیند. در نتیجه راه برای افراد سودجو باز شده است تا معدود دستگاه‌های تولیدشده را بخرند و آن‌ها را با قیمت بسیار بیشتر بفروشند.

باورنکردنی به‌نظر می‌رسد که بیشتر از یک سال از عرضه‌ی کنسول PS5 و کنسول Xbox Series X گذشت و همچنان در بسیاری از مناطق دنیا مردم نمی‌توانند به‌سادگی در هر زمان سراغ خرید آنلاین آن‌ها بروند. تعداد بی‌شماری از گیمرها باید مدام موجودی خرده‌فروشی‌های گوناگون را چک کنند تا شاید شانس خرید کنسول مورد نظر خود را به‌دست بیاورند.

دسته های PS5 و ایکس باکس سری ایکس

پت گلسینگر، مدیرعامل شرکت اینتل در ماه اکتبر گفت که اکنون صنعت سخت‌افزارهای کامپیوتری به شکل بسیار جدی با مشکل کمبود چیپ مواجه است و او انتظار ندارد تا قبل از سال ۲۰۲۳، تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود. شرکت Toshiba هم مدتی قبل تقریبا حرف مشابهی زد. حالا گلسینگر در گفت‌وگو با رسانه Nikkei روی صحبت پیشین خود تاکید کرد و گویا دیگر مطمئن است که مشکل تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد. به‌گفته‌ی او هرچه کووید زنجیره‌های عرضه را مختل کرد، تقاضا هم بالاتر رفت. پس درحالی‌که تولید نسبت به تقاضای عادی چند سال قبل هم با مشکل مواجه است، تقاضا مدام افزایش پیدا می‌کند.

شرکت اینتل مشغول ساخت چند کارخانه برای ساخت و انتقال چیپ‌ها است و حتی سرمایه‌ی قابل توجهی را به انجام این کار اختصاص داد. اما رسیدن این کارخانه‌ها به مرحله‌ای که واقعا موفق به تولید و عرضه‌ی چیپ شوند، بسیار زمان‌بر خواهد بود. سونی هم در همکاری با TSMC مشغول ساخت یک کارخانه‌ی تولید چیپ در ژاپن است که از سال ۲۰۲۴ موفق به تولید و عرضه‌ی تعداد قابل توجهی از چیپ‌ها می‌شود.


منبع The Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده