نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۶

GTA 3 می‌توانست بازی انحصاری ایکس باکس باشد

اعضای تیم راک‌استار در زمان ساخت GTA 3 از مایکروسافت خواستند که برای عرضه‌ی بازی با آن‌ها همکاری کند.

اسناد جدیدی که در مستند Power On: The Story of Xbox منتشر شدند، نشان می‌دهد مایکروسافت این شانس را داشت تا بازی GTA 3 را تبدیل به انحصاری اولین کنسول ایکس باکس کند. اما در آن زمان ایکس باکس با درخواست راک‌استار که در آن زمان استودیوی کوچک و ناشناخته‌ای بود، مخالفت کرده است. ظاهرا مایکروسافت در آن زمان به‌دنبال آثار استودیوهای مختلف برای عرضه روی کنسول اورجینال ایکس باکس بود. ایکس باکس می‌خواست برای انجام این کار با استودیوهای گوناگون در آمریکا شمالی، اروپا و ژاپن همکاری کند.

کوین باشوس که از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۱ در بخش روابط خارجی مایکروسافت مشغول به کار بود، در مستند Power On به یک «ناشر کوچک» اشاره کرد که می‌خواست به کمک مایکروسافت قسمت جدید یکی از مجموعه بازی‌های دو بعدی خود را با تکنولوژی سه‌بعدی توسعه دهد. گویا این استودیو متعهد به صرف زمان و منابع مورد نیاز برای این تحول بود. اما مدیران مایکروسافت در آن زمان با درخواست این شرکت مخالفت کردند. زیرا باور نداشتند که این استودیو توانایی انجام این کار را دارد. ضمنا تیم مدیریت مایکروسافت علاقه‌ای به رابط کاربری این بازی نداشت و به آن شرکت گفت که بازی‌های قبلی این مجموعه نیز فروش خوبی نداشتند.

کاور بازی Grand Theft Auto 3

حالا مدیران سابق مایکروسافت فاش کردند که این بازی همان Grand Theft Auto 3 بود و این استودیو کوچک، راک‌استار گیمز است؛ همان راک‌استار که حالا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی محسوب می‌شود. ظاهرا راک استار بعد از رد این درخواست به سونی مراجعه کرد و درنهایت GTA 3 به‌عنوان یکی از موفق‌‍ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن 2 عرضه شد. GTA 3 با فروش ۱۴ میلیون نسخه به پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۰۱ تبدیل شد و اگر دنباله‌ی آن یعنی Grand Theft Auto: Vice City در سال بعد منتشر نمی‌شد، این جایگاه را در سال ۲۰۰۲ نیز کسب می‌کرد. GTA: Vice City هم به‌عنوان بازی انحصاری کنسول PS2 منتشر شد.

باوجود این تصمیم اشتباه، مایکروسافت مطمئن بود که می‌تواند استودیوهای غیراختصاصی دیگری را به سمت‌و‌سوی تولید بازی انحصاری برای ایکس باکس بکشاند؛ هرچند اگر GTA 3 و احتمالا بازی‌های بعدی این مجموعه را در انحصار خود داشت، شرایط خیلی بهتر می‌شد.

بازی به یاد ماندنی Grand Theft Auto 3، هم‌اکنون در مجموعه‌ی بازسازی شده‌ی Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition قابل تجربه روی پلتفرم‌های مدرن است. این سه‌گانه، شامل Grand Theft Auto: Vice City و Grand Theft Auto: San Andreas نیز می‌شود. این کالکشن ریمستر در زمان عرضه با مشکلات فنی و انتقادات زیادی مواجه بود. ولی رفته‌رفته و با انتشار آپدیت‌های بیشتر، بسیاری از مشکلات آن حل شده‌اند. اگر مشترک سرویس PlayStation Now سونی هستید، اکنون می‌توانید بدون خریداری Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition مشغول تجربه‌ی ریمستر بازی GTA 3 شوید.

در پایان می‌توان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده