// یکشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۰

افزایش قیمت بازی های اسکوئر انیکس روی کامپیوتر

اسکوئر انیکس Final Fantasy 7 Remake Intergrade و Forspoken را با قیمت ۷۰ دلار به کاربران پی سی می‌فروشد و راه را برای افزایش قیمت سایر بازی‌ها هموارتر کرده است.

اخیرا دو بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade و Forspoken برای پیش‌خرید در فروشگاه استیم و اپیک گیمز موجود شدند و بازیکنان را با برچسب قیمتی خود کمی غافلگیر کردند؛ چراکه Square Enix، ناشر این دو بازی تصمیم گرفته‌ است که نسخه‌ی پایه‌ی آن‌ها را روی پلتفرم پی سی با قیمت ۷۰ دلار به فروش برساند. علاوه‌براین، نسخه‌ی دیجیتال دیلاکس دو بازی مذکور نیز نسبت به قبل گران‌تر شده‌اند و قیمت آن‌ها به ۹۰ دلار رسیده است. گفتنی است که قیمت نسخه‌ی پایه‌ی بازی‌های اسکوئر انیکس پیش از این مانند سایر شرکت‌ها، ۶۰ دلار بود.

البته قیمت ۷۰ دلاری برای بازی‌ها مورد تازه‌ای نیست و مدتی است نسخه‌ی پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس بسیاری از بازی‌های بزرگ و همچنین فرست پارتی با این قیمت به بازیکنان فروخته می‌شوند. حالا اسکوئر انیکس با دو بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade و Forspoken به اولین شرکتی تبدیل شده است که آثار خود را ۱۰ دلار گران‌تر به کاربران کامپیوتر عرضه می‌کند. این رویه ممکن است تنها به اسکوئر انیکس محدود نشود و کم‌کم سایر شرکت‌های بازی‌سازی هم تصمیم بگیرند قیمت بازی‌های خود را روی پلتفرم‌های دیگر از جمله پی سی افزایش دهند.

فری هالند بر فراز دره در بازی Forspoken

افزایش قیمت بازی‌ها به محلی برای بحث و اخلاف نظر در صنعت بازی بدل شده است و ناشران هنوز سر این موضوع با هم به توافق نرسیده‌اند. جیم رایان، مدیر ارشد اجرایی سرگرمی‌های تعاملی سونی سال گذشته در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی تلگراف، از تصمیم این شرکت برای عرضه‌ی بازی‌های فرست پارتی پلی استیشن 5 با قیمت ۷۰ دلار دفاع کرد. آن زمان از رایان پرسیده شد که آیا به‌نظر او ۷۰ دلار قیمت منصفانه‌ای برای یک بازی ویدیویی است؟

رایان در پاسخ گفت: «بله بله؛ فکر می‌کنم منصفانه است. اگر تعداد ساعاتی که با یک بازی ویدیویی سرگرم می‌شوید را حساب کنید؛ مثلا تعداد ساعات سرگرم شدن خود را در بازی‌ای مانند Demon’s Souls درنظر بگیرید و آن را با دیگر محصولات سرگرمی مقایسه کنید، [بعد احتمالا موافق خواهید بود که این قیمت منصفانه است]. فکر می‌کنم این یک مقایسه‌ی ساده است.» ازطرفی فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در سال ۲۰۲۰ با واشینگتن پست مصاحبه‌ای داشت. او درباره‌ی افزایش قیمت بازی‎‌ها موضعی نسبتا بی‌طرف گرفت.

اسپنسر در این خصوص توضیح داد: «ما در صنعت بازی می‌توانیم هر قیمتی را روی هر محصولی بگذاریم. این مشتری است که تصمیم می‌گیرد چه قیمتی برایش مناسب‌تر است. البته من نسبت به شرکت‌هایی که قیمت‌های بیشتری برای بازی‌هایشان تعیین می‌کنند، نگاه منفی ندارم. بالاخره هر شرکتی براساس نیازهایش باید یک سری تصمیم‌های خاص بگیرد. اما گیمرها امروز بیش از هر زمان دیگری گزینه برای انتخاب دارند و فکر می‌کنم درنهایت این خود مشتری است که انتخاب می‌کند چه هزینه‌ای برای یک بازی پرداخت کند. من به این سیستم اعتماد دارم.»

طنز درباره‌ی افزایش قیمت بازی‌های نسل نهمی

دیگر ناشران بازی نیز از چندوقت پیش تصمیم گرفته‌اند قیمت برخی از بازی‌های نسل نهمی خود را افزایش دهند. برای مثال، Take-Two بازی NBA 2K21 و اکتیویژن بازی Call of Duty: Black Ops Cold War را در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۷۰ دلار روی کنسول‌های کنسول‌های جدید برای فروش گذاشتند. همچنین اشتراس زلنیک، مدیر ارشد اجرایی تیک-تو، شرکت مادر راک‌استار گیمز گفته معتقد است بازیکنان برای بازی‌های ۷۰ دلاری «آماده» هستند.

زلنیک پس از رونمایی از قیمت جدید NBA 2K21 در تابستان سال گذشته، از تصمیم این شرکت در این زمینه دفاع کرد: «با این محتوایی که ما به مشتری‌ها ارائه می‌دهیم و تجربه‌ای که آن‌ها از نسخه‌ی نسل جدید بازی خواهند داشت، فکر می‌کنم که این قیمتی منطقی و عادلانه باشد.» او یک بار دیگر نیز در جای دیگری گفت: «آخرین باری که قیمت بازی‌های ویدیویی در آمریکا افزایش پیدا کرد، سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بود. به همین خاطر فکر می‌کنم مشتری‌ها [بعد از این همه سال] برای یک افزایش قیمت دیگر آماده‌اند.»

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی بازی‌های ۷۰ دلاری چیست؟ نظرات خود را در صورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده