// سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۱

احیا PlayStation Home توسط طرفداران

دو تیم طرفدار پلی استیشن با همکاری یکدیگر در تلاش هستند تا PlayStation Home را احیا کنند؛ اپلیکیشنی که یک جهان مجازی را در اختیار کاربران پلی استیشن 3 قرار می‌داد.

این‌ روزها نام Metaverse را زیاد در رسانه‌ها می‌شنویم. مفهومی که جذاب به‌نظر می‌رسد و این پتانسیل را دارد که دنیای آینده‌ی ما را شکل دهد. متاورس به جهانی مجازی گفته می‌شود که مردم به معنای واقعی کلمه می‌توانند در آن زندگی کنند و با افراد دیگر معاشرت داشته باشند.

جالب اینکه سونی در زمان پلی استیشن 3 چنین جهانی را هرچند ابتدایی، برای کاربرانش خلق کرده بود و آن چیزی نبود جز اپلیکیشن/بازی PlayStation Home. البته سونی پلی استیشن هوم را در سال ۲۰۱۵ تعطیل کرد. حالا براساس جدیدترین اخبار بازی، گروهی از طرفداران پلی استیشن در تلاش هستند تا این دنیای مجازی را احیا کنند.

آواتار کاربران در محیط اپلیکیشن PlayStation Home پلی استیشن 3

شاید بسیاری از گیمرها با PlayStation Home آشنایی نداشته یا در آن زمانی‌که روی PS3 در دسترس بود، از آن استفاده نکرده باشند. پلی استیشن هوم را می‌توان یک پلتفرم اجتماعی مجازی و سه‌بعدی دانست که توسط استودیوی لندن سونی و مخصوص کاربران پلی استیشن طراحی و ساخته شده بود. این پروژه نیز‌ مانند بسیاری از بازی‌هایی بود که کاربر را وارد یک دنیای مجازی بزرگ می‌کنند.

به این معنی که در آن می‌توانستیم آواتاری بسازیم که شبیه ما باشد یا مانند ما لباس پوشیده باشد، در آن آپارتمان اختصاصی خود را داشته باشیم و داخل آن را با آیتم‌هایی تزئین کنیم که رایگان به ما داده شده است یا خریده‌ایم یا به‌عنوان پاداش دریافت کرده‌ایم. همچنین بازیکنان در جهان PlayStation Home می‌توانستند با دیگر کاربران معاشرت کنند و به‌صورت تنها یا گروهی از انجام مینی گیم‌های متنوع لذت ببرند.

 آواتار یک کاربر در محیط اپلیکیشن PlayStation Home پلی استیشن 3

Destination Home همان تیمی است که امید می‌رود سرانجام پس از سال‌ها بتواند PlayStation Home را بار دیگر به خانه‌ی گیمرها بیاورد. گفتنی است که دستینیشن هوم مدت‌ها است روی پروژه‌ی غیرانتفاعی احیای پلی استیشن هوم کار می‌کند. آن‌ها حتی نسخه‌ی آفلاین این اپلیکیشن را برای دانلود در دسترس قرار داده‌اند. البته این نسخه تنها روی پلی استیشن 3‌های مادشده و نرم‌افزارهای امولاتور این کنسول کار می‌کند. Destination Home اخیرا همکاری خود را با PlayStation Online Network Emulated یا PSONE آغاز کرده است که گروهی متشکل از طرفداران پلی استیشن است.

همکاری بین دو تیم باعث شد که PlayStation Home یک‌بار دیگر به‌صورت آنلاین راه‌اندازی و قابل بازی شود. آن‌ها همچنین می‌گویند که کاربران احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۱ قادر خواهند بود به لابی‌های عمومی و خصوصی پلی استیشن هوم ملحق شده و درواقع به‌صورت آنلاین وارد جهان آن شوند. تیم دستینیشن هوم اخیرا در همین راستا ویدیویی را در کانال یوتیوب خود منتشر کرده است که می‌توانید در ادامه تماشا کنید.

دانلود ویدیو از آپارات

طبق چیزی که در وب‌سایت Destination Home نوشته شده است، آن‌ها برای پیشبرد پروژه‌ خود، به‌هیچ‌وجه از کسی کمک مالی دریافت نمی‌کنند. جالب اینکه آن‌ها به‌جای کمک نقدی، از طرفداران می‌خواهند که کش (Cache) کنسول خود را به آن‌ها بدهند. کش همان اطلاعاتی و داده‌هایی است که توسط بازی روی حافظه‌ی کنسول ذخیره می‌شود که در این مورد پلی استیشن 3 است.

دستینیشن هوم با جمع‌آوری داده‌های‌ کش کنسول‌های مختلف می‌تواند اطلاعات بیشتری راجع‌به اپلیکیشن PlayStation Home به‌دست آورد و این یعنی راحت‌تر می‌تواند این دنیای مجازی را بازیابی و بازسازی کند. این تیم تاکنون از کش‌های اهدایی طرفداران توانسته است مواردی مانند فضاهای موجود در دنیای پلی استیشن هوم، اسباب‌و‌اثاثیه‌ مکان‌های داخلی و انواع لباس‌های آن را احیا کند.

پروژه احیای PlayStation Home توسط تیم Destination Home

پلی استیشن هوم در سال ۲۰۰۸ به‌صورت نسخه‌ی بتا راه‌اندازی شد و تا زمان تعطیلی‌اش در سال ۲۰۱۵، همچنان در فاز بتا باقی ماند. درکل نمی‌توان گفت که پلی استیشن هوم، اپلیکیشن خیلی پرطرفداری روی کنسول نسل هفتمی سونی محسوب می‌شد. اما قطعا طرفداران پروپاقرصی داشت که همچنان امید دارند که دوباره‌ی بتوانند در جهان آن گشت‌و‌گذار کنند و فعالیت‌های مختلفی انجام دهند.

علاوه‌بر پروژه‌ی مشترک Destination Home و PSONE، در طول این‌ سال‌ها پروژه‌هایی از جمله Neotopia تلاش کردند که پلی استیشن هوم را برای کنسول‌های نسل جدیدتر احیا کنند. همچنین جالب است بدانید که سونی اخیرا برای دومین‌بار در سال ۲۰۲۱، مالکیت خود را بر نشان تجاری PlayStation Home تمدید کرد.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی پروژه‌ی احیای PlayStation Home چیست؟ آیا دوست دارید بتوانید دنیای مجازی آن را تجربه کنید؟ نظرات خود را در صورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده