نویسنده: علی نوروزی
// پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵

عبور مجموع فروش کنسول های نسل نهم مایکروسافت از ۶.۷ میلیون دستگاه

گزارش جدید تیم تحقیقاتی شناخته‌شده‌ی Ampere Analysis نشان از فروش بیشتر ایکس باکس سری اس نسبت به ایکس باکس سری ایکس در برخی از «بازارهای کلیدی» دارد.

در میان تازه‌ترین اخبار بازی مطلع شدیم که شرکت Ampere Analysis که بسیاری از رسانه‌های معتبر به تحقیقات و تخمین‌های آن اطمینان دارند، مجموع فروش جهانی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی را برآورد کرده است. ما چند ماه قبل از خود مایکروسافت شنیدیم که سری اس و سری ایکس در مجموع شروع بسیار خوبی در بازار داشتند؛ بیشتر از زمان عرضه‌ی هر کنسول ایکس باکس دیگر. ولی همه می‌دانند که این شرکت در اواسط نسل هشتم ارائه‌ی آمار دقیق و رسمی از فروش کنسول‌های خود را متوقف کرد. درنتیجه میزان دقیق فروش کنسول‌های جدید ردموندی‌ها را نمی‌دانیم و باید سراغ برآوردهای تیم‌های تحقیقاتی قابل‌توجه مثل Ampere Analysis برویم.

پیرس هاردینگ-رولز، رئیس بخش تحقیقات بازی‌های ویدیویی آمپر، اخیرا میزان فروش جهانی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را در یک گزارش تازه تخمین زده است. براساس این گزارش، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در مجموع تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ (۸ مهر ۱۴۰۰) به فروش ۶.۷ میلیون کنسول رسیدند. از این میزان، تعداد ۱.۳۶ میلیون ایکس باکس سری ایکس/اس طی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱ (از ژوئیه تا سپتامبر) به فروش رسیده است. همچنین تخمین زده می‌شود که تعداد ۳.۵ میلیون دستگاه از این دو کنسول تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به سراسر جهان ارسال شده باشد.

جالب اینجا است که به نظر می‌رسد فروش کنسول دیجیتالی، ضعیف‌تر و ارزان‌تر نسل نهم مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری اس در برخی از «بازارهای کلیدی» از ایکس باکس سری ایکس پیشی گرفته است. درنتیجه پلتفرم ایکس باکس به‌شدت روی فروش دیجیتالی بازی‌ها متمرکز خواهد بود. Games Industry نیز با تایید این داده‌ها می‌گوید که طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط خود این رسانه‌ی معروف، سری ایکس و سری اس در چند بازار بزرگ سهم برابری را در زمینه‌ی فروش دارند.

براساس برآورد Ampere Analysis، پلی استیشن 5 سونی در مجموع تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی به فروش ۱۲.۸ میلیون کنسول رسیده است. در آن سو میزان فروش کنسول نینتندو سوییچ نیز تا این تاریخ به ۸۹.۷ میلیون واحد رسید. توجه داشته باشید که Ampere Analysis به «تعداد کنسول‌های خریداری‌شده توسط مشتری‌ها» اشاره می‌کند. وگرنه نینتندو و سونی براساس آمار رسمی خود این شرکت‌ها موفق شدند تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱، به ترتیب ۱۳.۴ میلیون PS5 و ۹۲.۸۷ میلیون سوییچ را تولید کنند و به بازار بفرستند.

نمای جلویی از هواکش ایکس باکس سری اس

دنیل احمد، تحلیل‌گر شناخته‌شده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی گفت که برخلاف ایکس باکس سری ایکس/اس مایکروسافت، حدودا ۸۰ درصد پلی استیشن 5های سونی مدل دیسک‌خور هستند و تنها ۲۰ درصد از PS5های تولیدی را مدل کاملا دیجیتالی تشکیل می‌دهد. Ampere Analysis و رسانه‌ی گیمز اینداستری توضیح دادند که ایکس باکس سری ایکس/اس در نسل ۹ نسبت به کنسول PS5، با درصد بالاتری از فروش دیجیتالی بازی‌ها نسبت به نسخه‌های فیزیکی آن‌ها مواجه می‌شود. برای نمونه حدودا ۹۰ درصد فروش نسخه‌ی ایکس باکس بازی Call of Duty: Vangaurd در انگلستان به‌شکل دیجیتالی بوده است.


منبع GamingBolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده