// سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۹

معرفی سیستمی برای نمایش کیفیت اجرای بازی‌ ها روی استیم دک

سیستم نشان دهنده کیفیت جدید استیم به بازیکنان اجازه می‌دهد تا از سازگاری بازی‌های مختلف روی کنسول دستی Steam Deck مطلع شوند.

ولو قصد دارد تا سیستمی را راه اندازی کند که به دارندگان Steam Deck اجازه دهد به‌راحتی بازی‌های سازگار با این پی‌سی دستی را تشخیص دهند. ولو در حال حاضر تمام بازی‌های موجود در استیم را بررسی می‌کند تا از سازگاری آن‌ها با استیم دک مطمئن شود و قرار است ازطریق سیستم نشان‌دهنده کیفیت، بازیکنان را از سازگاری هر بازی مطلع کند. نشان دهنده کیفیت هر بازی در صفحه مرتبط با آن مشخص است یعنی کاربران زمانی‌که در کنسول Steam Deck وارد فروشگاه استیم شوند می‌توانند در لحظه متوجه سازگاری بازی با استیم دک شوند. همچنین هر کاربر می‌تواند نشان دهنده کیفیت بازی‌هایی را که قبلا خریده است، در فهرست بازی‌های خود مشاهده کند.

دانلود از آپارات

چهار نشان‌دهنده‌ای را که به هر بازی نسبت داده می‌شود می‌توانید در فهرست زیر مشاهده کنید.

  • Verified: عملکرد عالی روی استیم دک دارد و کاربران می‌توانند بعد از دانلود مستقیم بازی را اجرا کنند.
  • Playable: ممکن است لازم باشد کاربران به‌طور دستی تنظیمات را تغییر دهند تا بازی خوب اجرا شود. مثلا کاربران باید از تنظیماتی که دیگر کاربران منتشر می‌کنند در استیم دک استفاده کنند.
  • Unsupported: بازی‌هایی که این امتیاز را داشته باشند روی استیم دک کار نمی‌کنند. در حال حاضر استیم دک هیچ‌کدام از بازی VR را پشتیبانی نمی‌کند.
  • Unknown: این نشان‌دهنده‌ برای بازی‌هایی است که هنوز بررسی نشده‌اند.

بازیکنان همچنین می‌توانند میزان سازگاری بازی‌هایی که ولو آن‌ها را بررسی کرده است با جزئیات مشاهده کنند، یعنی اطلاعات کامل بازی‌هایی که برچسب Playable دارند در صفحه‌ای مجزا مشخص است و تمام قسمت‌هایی که با استیم دک ناسازگاری دارند نمایش داده می‌شوند. ولو اعلام کرده که نشان‌دهنده‌ها احتمال دارد در آینده تغییر کنند. اگر تیم توسعه یک بازی که برچسب Playable دارد، بازی خود را برای سازگاری با استیم دک به‌روزرسانی کند برچسب آن بازی به Verified تغییر پیدا می‌کند.

نمایش جزئیات سازگاری بازی Team Fortress 2 با استیم دک

به‌گفته ولو تنها بازی‌هایی برچسب Verified را دریافت می‌کنند که تمام قابلیت‌های فهرست زیر را داشته باشند.

  • Input: بازی باید از تمام دسته‌ها پشتیبانی کند، از آیکون‌های مرتبط با هر دسته استفاده کند و به‌صورت خودکار در مواقع نیاز کیبورد را روی صفحه‌نمایش دهد.
  • Seamlessness: بازی نباید پیغام اخطار در مورد سازگاری نمایش دهد و اگر بازی برای اجرا نیاز به لانچر دارد، باید آن لانچر به‌وسیله دسته به‌راحتی کنترل شود.
  • Display: بازی باید از رزولوشن پیش‌فرض استیم دک (۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل یا ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل) پشتیبانی کند، همچنین بازی باید به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات مناسبی با صفحه‌نمایش استیم دک داشته باشد و نوشته‌ها باید واضح باشند.
  • System Support: اگر بازی ازطریق Proton (لایه سازگاری برای اجرای بازی‌های ویندوز روی سیستم‌‌عامل‌های لینوکسی) اجرا می‌شود، بازی و تمام برنامه‌های میانی آن مانند سیستم‌های ضد تقلب باید از Proton پشتیبانی کنند.

ولو استیم دک را در ماه ژوئیه به‌عنوان پی‌سی قدرتمند و قابل حمل معرفی کرد که می‌تواند جدیدترین بازی‌های AAA را اجرا کند. استیم دک جدیدترین نسخه سیستم‌عامل SteamOS را اجرا می‌کند. SteamOS برپایه لینوکس نوشته شده است و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا به بازی‌های داخل فهرست استیم خود و همچنین تمام امکانات پلتفرم دسترسی داشته باشند. درهمین حال ولو می‌گوید که استیم دک یک کامپیوتر تمام عیار است و کاربران می‌توانند هر نرم‌افزار و سخت‌افزاری را روی آن نصب کنند.

استیم دک از APU سفارشی AMD استفاده می‌کند، صفحه‌نمایش لمسی آن هفت اینچ است و کنترل‌های کامل و تاچ‌پد دارد که از Gyro پشتیبانی می‌کنند. دیگر امکانات استیم دک شامل وای‌فای، بلوتوث، درگاه MicroSD و USB تایپ C می‌شود. پخش دستگاه‌های استیم دک در ماه دسامبر آغاز می‌شود و قیمت آن با مدل ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار شروع می‌شود، مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی استیم دک به‌ترتیب ۵۲۹ دلار و ۶۴۹ دلار قیمت دارند. البته دو مدل بالاتر استیم دک از حافظه NVMe SSD استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان در ماه سپتامبر کیت‌ توسعه استیم دک را دریافت کردند و در اوایل ماه اکتبر استودیوی CD Projekt Red اجرای بازی The Witcher 3 را روی استیم دک در صفحه توییتر خود نمایش داد.

نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده