// یکشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۲

تغییرات The Medium روی PS5 در مقایسه با نسخه ایکس باکس سری ایکس بازی

مقایسه نسخه‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بازی The Medium نتایج جالبی را ارائه کرده است.

کسانی که بازی The Medium را تجربه کردن متوجه شده‌اند که این اثر استودیوی Bloober Team خیلی عجیب و جالب است. اما در بررسی‌هایی که یوروگیمر انجام داده، در نسخه پورت شده برای پلی استیشن 5 با نسخه کنونی کنسول‌های دیگر تفاوت زیادی دیده می‌شود. تقریبا تمام بازی‌های چند پلتفرمی که تا کنون عرضه شده‌اند در نسل جدید کنسول‌ها تا حدی با یکدیگر برابری دارند، زیرا دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در ساختار دستگاه‌های بسیار مشابهی هستند. اما در بازی The Medium، استودیوی بلوبر تیم درحالی که تجربه یکسانی برای پلی استیشن 5 در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس ارائه می‌دهد در همین حال تفاوت‌هایی نیز دارد.

تغییرات بازی The Medium تنها جنبه گرافیکی ندارند و در عملکرد نیز شاهد تفاوت‌هایی خواهید بود. نسخه پلی استیشن 5 بازی The Medium از توانایی دوال سنس دسته استفاده می‌کند و در هنگام بارندگی، وزش باد و دیگر شرایط جوی دسته‌ بازخورد لمسی دارد. درکنار پخش یک سری از دیالوگ‌ها ازطریق بلندگوی دسته، به‌لطف صفحه لمسی دسته پلی استیشن 5 در هنگام بررسی اجسام می‌توانید از قابلیت Gyro Aiming استفاده کنید. دیدن این چنین تغییرات برای پورت بازی خوب است، به‌نظر می‌رسد که بازخورد حسگر لمسی جذاب‌ترین این تغییرات باشد.

طبق گفته یوروگیمر قرار بر این بود که بررسی نسخه پلی استیشن 5 بازی The Medium همزمان با عرضه بازی روی این کنسول باشد. اما به‌دلیل غیر‌فعال بودن ری تریسینگ در زمان عرضه، یوروگیمر بررسی نسخه پلی استیشن را به تعویق انداختند. استودیوی بلوبر تیم در تنظیمات بازی اصلاحات بسیاری انجام داده است. وقتی تصاویر نسخه پلی استیشن 5 بازی The Medium را با نسخه پی‌سی مقایسه کنیم، تقریبا گرافیک مشابهی می‌بینیم اما استودیوی بلوبر تیم تاثیر افکت‌های ری تریسینگ را در پلیش استیشن 5 کاهش داده تا بازی عملکرد و وضوح تصویر بهتری داشته باشد. جالب است بدانید نسخه ایکس باکس سری ایکس بازی The Medium از زمان عرضه تاکنون به غیر از به‌روزرسانی‌های جزئی تغییر خاصی نکرده است.

مهم‌ترین تغییرات نسخه پلی استیشن بازی The Medium جنبه گرافیکی دارند. اولین موضوعی که با دیدن تصاویر بازی متوجه آن می‌شویم تاریک بودن کلی تصاویر در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس است. این تفاوت به‌دلیل تغییر در تنظیمات روشنایی، کنتراست یا گاما نیست بلکه توسعه‌دهندگان برای دستیابی به جایگزین سریعتری برای اسکرین اسپیس، سیستم انسداد محیط در ری تریسینگ را برای کنسول ایکس باکس سری ایکس خاموش کردند و به‌جای آن هاله مصنوعی افزودند تا محیط تاریکتری به‌دست بیاید.

اگر از جنبه فنی به مسئله نگاه کنیم این موضوع نوعی پسرفت به‌شمار می‌رود. درحالی‌که بازتاب‌های موجود به‌لطف ری تریسینگ در بازی وجود دارند اما کیفیت آن‌ها نسبت به نسخه ایکس باکس سری ایکس کاهش پیدا کرده است. در نتیجه بررسی دیجیتال فاندری هنگام مقایسه کیفیت ری تریسینگ در سه پلتفرم مشاهده می‌کنیم که در پی‌سی وضوح ری تریسینگ کامل است اما در ایکس باکس سری ایکس وضوح آن نصف می‌شود و در کنسول پلی استیشن 5 در مقایسه با سری ایکس بار دیگر این وضوح کمتر می‌شود که باعث شده کیفیت ری تریسینگ در نسخه پلی استیشن 5 نسبت به نسخه پی‌سی یک چهارم شود.

البته باز هم بین دو نسخه پلی استیشن 5 و سری ایکس تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در نسخه اصلی بازی The Medium توسعه‌دهنگان نور‌هایی را به‌طور دستی در محیط بازی قرار داده بودند تا جنبه کلیدی نورپردازی سراسری و بازتاب نور را شبیه‌سازی کنند. اما در نسخه پلی استیشن 5 این نور‌ها حذف شده‌اند. همچنین به‌نظر می‌رسد که رزولوشن سایه‌ها کاهش پیدا کرده‌اند و با وضوح پایین‌تر ظاهری بلوک شکل به‌خود گرفته‌اند.

دلیل این همه کاهش در گرافیک چه چیزی می‌تواند باشد؟ براساس تخمین یوروگیمر امکان این وجود دارد که استودیوی بلوبر تیم بازی را بازسازی کرده تا از توانایی‌های پلی استیشن 5 بهتر استفاده کند. اما توضیح دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد، تیم توسعه بعد از بررسی جنبه گرافیکی و عملکرد بازی The Medium را در نسخه ایکس باکس سری ایکس بخش‌های گرافیکی که باعث به‌وجود آمدن مشکل می‌شدند دوباره ارزیابی کردند. درکل کیفیت گرافیک بازی کمی کاهش پیدا کرده است اما مشکلاتی مانند نوسان‌های ایجاد شده و گاهی اوقات افت رزولوشن که در زمان عرضه بازی روی کنسول ایکس باکس سری ایکس دیده می‌شدند در نسخه پلی استیشن 5 بهبود پیدا کرده‌اند.

دو جهان مختلف در بازی مدیوم

تنظیم پویای رزولوشن در بازی The Medium خیلی استفاده می‌شود به‌همین دلیل کیفیت تصاویر خیلی متغیر است. اما Eurogamer در طی بررسی‌هایشان که ۱۷ نمونه یکسان از بازی The Medium را در دو کنسول مقایسه کردند، برتری کنسول پلی استیشن 5 در رزولوشن تصاویر دیده می‌شود. در بین این ۱۷ نمونه، رزولوشن ایکس باکس سری ایکس بین ۷۲۰ پیکسل تا ۱۴۴۰ پیکسل متغیر بود.

در صحنه‌هایی که دوال-ویوو (تصویر دوگانه) نبودند، پلی استیشن 5 در بازه کوچکتر و رزولوشن بالاتر ۱۶۲۰ پیکسل تا ۱۷۲۸ پیکسل متغیر بود. وقتی توانایی آپ اسکیل موتور گرافیکی Unreal Engine 4 را به این موضوع اضافه کنیم، تصاویر به‌دست آمده خیلی به وضوح 4K نزدیک می‌شوند. در بخش‌های دوال-ویوو که از جنبه گرافیکی سنگین هستند و به‌نوعی علامت تجاری بازی The Medium محسوب می‌شوند، ایکس باکس سری ایکس توانست رزولوشن یک پارچه ۹۷۲ پیکسل را حفظ کند در مقابل آن پلی استیشن 5 رزولوشن ۱۱۸۸ پیکسل را به‌دست آورد.

زمانی‌که یوروگیمر بازی The Medium را از جنبه عملکرد بازی مقایسه کرد، عملکرد بازی در نسخه پلی استیشن 5 بهبود پیدا کرده بود. بازی The Medium در هر دو کنسول با هدف نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود. در کنسول پلی استیشن 5 نرخ فریم از محدوده هدف زیاد افت نمی‌کند ولی در نسخه ایکس باکس سری ایکس کماکان شاهد این افت فریم هستیم. کنسول ایکس باکس سری ایکس از زمان عرضه بازی تاکنون به‌روزرسانی‌های زیادی داشت و در گذشته خیلی‌ها از مسئله افت فریم ناراضی بودند.

مارین در بین دو جهان مختلف بازی The Medium

درحالی که افت فریم به‌طور کامل رفع نشده اما در مقایسه با زمان عرضه بهتر شده است. جالب است بدانید این به‌روزرسانی‌ها برای کنسول پلی استیشن 5 ارائه نشده‌اند و نسخه پلی استیشن 5 بازی The Medium از همین مسئله رنج می‌برد. این مشکل باعث می‌شود در طول بازی تصاویر پرش‌های سریع و تندی به‌همراه داشته باشند. بااینکه بازی در نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود اما در ظاهر نرخ فریم پایین‌تر از آن به‌نظر می‌رسد.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که کدام نسخه از بازی The Medium بهتر است؟ اما جواب ساده‌ای به این سؤال نمی‌توان داد چرا که در آخر ترجیح و انتخاب هر شخص ممکن است متفاوت باشد. اما به‌نظر می‌رسد که استودیوی بلوبر تیم در نسخه ایکس باکس سری ایکس بازی را در حالت Fidelity (گرافیک) ارائه می‌دهد در مقابل نسخه پلی استیشن 5 به حالت Balanced (تعادل بین عملکرد و گرافیک) نزدیک‌تر است. در ایکس باکس سری ایکس تمرکز بیشتری روی کیفیت تصویر کلی و افکت‌های ری تریسینگ گذاشته شده است.

ولی کنسول پلی استیشن 5 تصاویر نزدیک‌تری به 4K تولید می‌کند و با پایین آوردن گرافیک عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. به‌لطف اثر هنرمندانه استودیوی بلوبر تیم هر دو کنسول تصاویر فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهند. بهتر بود هر دو حالت در دسترس کاربران قرار می‌گرفت تا هر شخص نسبت به ترجیح خود بازی را تجربه کند. شاید این موضوع جنبه‌ای فنی داشته باشد که مانع این کار شود و از آن مطلع نباشیم ولی وجود گزینه برای تصویر واضح‌تر روی کنسول ایکس باکس سری اس نیز می‌تواند بهتر باشد.

اگر استودیوی بلوبر تیم قابلیت انتخاب حالت‌های گرافیکی مختلف را به کنسول‌ها اضافه کند، شما کاربران زومجی ترجیح می‌دهید در کدام حالت بازی The Medium را تجربه کنید؟ در قسمت دیدگاه‌ها می‌توانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده