// شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۶

پتنت جدید سونی احتمالا بازی های ترسناک را ترسناک‌تر می‌کند

پتنت جدید سونی می‌تواند باعث ساخته شدن بازی‌های ترسناک با محیط‌های پویا و هوشمند شود که با هر واکنش فیزیکی و صوتی بازیکنان، شدت عناصر ترسناک را در بازی‌ها کم‌و‌زیاد می‌کند.

طبق جدیدترین اخبار بازی، سونی اخیرا پتنت (طرح علمی یا تجاری تازه) جدیدی را ثبت کرده است که اگر به مرحله تولید برسد، احتمالا در ساخت بازی‌های ترسناک هوشمند به کار خواهد رفت. از توضیحات پرونده ثبت‌شده می‌توان این‎‌گونه استنباط کرد که این طرح کاربردهای زیادی و متنوعی دارد؛ ولی تمرکز اصلی آن ظاهرا روی ارائه تجربه‌ای متفاوت از بازی‌های ترسناک خواهد بود. درواقع به‌نظر می‌رسد سونی با ایده‌ی جدید خود قصد دارد دنیای بازی‌های ترسناک را ترسناک‌تر از قبل کند.

در پتنت آمده است که بازی‌ها معمولا برای اینکه تشخیص دهند کجا باید تغییری در محیط و فضای بازی اعمال کنند (مثلا نمایش یک جامپ‌اسکر، ترسناک‌تر کردن موسیقی بازی و موارد این‌چنینی در بازی‌های ترسناک)، نیاز دارند که دستوراتی را از طرف بازیکنان دریافت کنند؛ به این معنی که بازیکن باید دکمه‌ای را روی کنترلر یا کیبورد فشار دهد و کار به‌خصوصی را در محیط بازی انجام دهد تا بازی متوجه شود این‌جا وقت نمایش یک جامپ‌اسکر یا ترسناک‌تر کردن موسیقی بازی است.

اگر هم بازی نیازی به دریافت دستورها از طرف بازیکن نداشته باشد، او را در مقاطع ازقبل‌تعیین‌شده در بازی، وارد یک صحنه‌ی ازپیش‌اسکریپت‌شده می‌کند که بازیکن هیچ کنترلی بر آن ندارد و باید صبر کند که آن صحنه تمام شود تا دوباره به گیم‌پلی بازی برگردد. حال اما پتنت جدید سونی می‌تواند به ساخت بازی‌های ترسناکی با محیط‌های پویا و هوشمند منتهی شود که تحولی بزرگ در آثار این سبک ایجاد خواهد کرد.

حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که سونی چگونه می‌خواهد بازی‌های ترسناک پویا بسازد؟ در پتنت توضیح داده شده برای اینکه رفتار کاربر هنگام تجربه بازی به‌دقت مورد سنجش قرار بگیرد، سنسورهایی به کار می‌رود که وظیفه‌ی پایش حالات چهره، صدا، حرکات بدن و حتی ضربان قلب او را برعهده خواهند داشت. عکس زیر احتمالا کارکرد این پتنت را به‌خوبی به تصویر کشیده است.

پتنت جدید سونی برای ساخت بازی‌های ترسناک پویا

درواقع اگر بخواهیم بیشتر دراین‌باره توضیح دهیم، باید بگوییم این طرح تجاری قصد دارد با استفاده از لوازم جانبی و سنسورهای مختلف، احساسات بازیکنان را در هرلحظه متوجه شود و مطابق آن یک سری تغییرات به‌صورت پویا در بازی ایجاد کند. البته نوع فناوری‌ای که این پتنت می‌خواهد از آن استفاده کند، جدید نیست و قبلا در دستگاه‌های مختلفی از آن استفاده شده است. بااین‌حال، ایده‌ی سونی ظاهرا به‌طور خاص برای بازی‌های ترسناک مطرح شده و نشان می‌دهد این شرکت ژاپنی به این نتیجه رسیده است که این سبک هنوز پتانسیل‌های کشف‌نشده‌ی زیادی دارد که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

در طرح جدید سونی از دو وسیله‌ی اصلی برای تشخیص احساسات بازیکن استفاده می‌شود: یک دوربین و یک میکروفن. دوربین وظیفه دارد «حالات چهره و حرکات بازیکنان» را پایش کند؛ درحالی که میکروفن باید «صداهایی را که بازیکن درمی‌آورد» زیرنظر بگیرد. درواقع بازیکن هر نوع واکنشی که به جامپ‌اسکرها و موارد دیگر نشان دهد، بازی‌ تصمیم می‌گیرد که میزان عوامل ترسناک و تنش‌زا را در آن مقطع خاص بیشتر یا کمتر کند. یا مثلا اگر بازیکن در جایی واکنش جسمی یا کلامی تندی به یک محرک در بازی نشان دهد، جهان بازی این واکنش را تشخیص داده و احتمالا تا مدتی از میزان تنش موجود در محیط می‌کاهد.

یک فن آرت از مجموعه بازی Silent Hill

می‌توان گفت تقریبا تمام بازی‌های ترسناک با استفاده از این طرح می‌توانند تجربه‌ی به مراتب ترسناک‌تری را ارائه دهند. برای مثال، فکر کنید اگر زنومورف در Alien: Isolation می‌توانست صدای بازیکن را در هرلحظه بشنود و او را هرکجا می‌رود دنبال کند، این بازی چقدر ترسناک‌تر می‌شد. یا مثلا بازی جدید Silent Hill با تکیه بر این ایده‌ی جدید ساخته شود و شهر درون بازی متناسب با میزان ترس موجود در صدا و چهره‌ی بازیکن، محل قرارگیری دشمنان و حتی مسیرها را در نقشه تغییر دهد.

درپایان البته باید خاطرنشان کرد که ثبت پتنت لزوما به‌معنی عملی شدن آن نیست. بااین‌حال، نمی‌توان انکار کرد که ایده‌ی مطرح‌شده در این طرح، هیجان‌انگیز و ازنظر تجاری موفقیت‌آمیز به‌نظر می‌رسد و شاید سونی همین حالا هم به‌صورت جدی به ‌فکر ساخت بازی‌های ترسناک انحصاری باشد که از این فناوری استفاده می‌کنند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی ایده‌ی جدید سونی چیست؟ فکر می‌کنید این طرح درصورت عملی شدن چقدر و از چه راه‌هایی می‌تواند تجربه‌ی بازی‌های ترسناک را بهبود دهد؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع GameRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده