نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۰

آپدیت 2.0 پلی استیشن 5 و بهبود عملکرد بازی ها

به نظر می‌رسد که نسخه جدید سیستم‌عامل کنسول پلی استیشن 5 علاوه‌بر تغییراتی که در توضیحات رسمی به آن اشاره شده، منجر به بهبود جزئی عملکرد برخی بازی‌ها نیز شده است.

پلی استیشن 5 که تقریباً به سالگرد یک سالگی زمان عرضه خود نزدیک می‌شود، همچنان آپدیت‌های مهم و مؤثری را برای اصلاح عملکرد سیستم دریفت می‌کند. به‌تازگی به‌روزرسانی بزرگی برای سیستم‌عامل این کنسول منتشر شده بود که امکان غیرفعال کرد شماری از ویژگی‌هایی که برای برخی کاربران آزاردهنده بود را فراهم می‌کرد. حالا نسخه جدیدی از سیستم‌عامل PS5 منتشر شده که براساس گزارش‌های منتشر شده، تأثیر مثبتی روی عملکرد گیمینگ دستگاه داشته است.

طبق گزارش‌هایی که توسط کاربران در خصوص آپدیت 2.0 پلی استیشن 5 منتشر شده، یک سری تغییرات جزئی و مخفی در محتوای این آپدیت گنجانده شده که در توضیحات عمومی اشاره‌ای به آن‌ها نشده است. در قسمت جدید برنامه‌ی Digital Foundry Direct Weekly، مقایسه‌ای میان نسخه جدید و قبلی سیستم‌عامل PS5 صورت گرفته که نشان می‌دهد بعد از نصب آپدیت 2.0، برخی بازی‌ها سریع‌تر از قبل اجرا می‌شوند.

این تست با استفاده از بازی‌هایی مانند Devil May Cry 5 و Control بررسی شده است. براین اساس به نظر می‌رسد که این بازی‌ها حدود ۲ الی ۳ درصد سریع‌تر از قبل اجرا می‌شوند که این موضوع منجر به افزایش ۱ تا ۲ واحدی نرخ فریم تصاویر نیز شده است. جالب اینجا است که این تغییر جزئی روی همه بازی‌ها ایجاد نشده و فقط این تفاوت تنها در بازی‌های خاصی مشاهده می‌شود.

حافظه جانبی PS5

اعضای Digital Foundry نیز توضیح دادند که علت این اتفاق، تغییر در سیستم خنک‌کننده کنسول و یک سری اصلاحات ریز دیگر ازطریق آپدیت سیستم‌عامل PS5 است. Digital Foundry تأیید کرده که به جز این مورد، تفاوت قابل ذکری بین این نسخه و نسخه‌ای که در زمان عرضه کنسول ارائه شده بود وجود ندارد.

اما یکی دیگر از نکات جالبی که توسط Digital Foundry کشف شده، عملکرد بهتر مدل قبلی کنسول PS5 با آپدیت جدید نسبت به مدل جدید این کنسول با سیستم‌عامل قبلی بوده است. اما زمانی‌که هر دو مدل به آخرین نسخه از سیستم‌عامل سونی به‌روزرسانی می‌شوند، مدل جدیدتر عملکرد نسبتاً روان تری در مقایسه با مدل قبلی دارد. لازم به ذکر است که این تغییرات بدون استفاده از تجهیزات ویژه محسوس نخواهند بود ولی به هر حال جالب است که یک آپدیت نرم‌افزاری می‌تواند در عملکرد سخت‌افزار سیستم تغییر ایجاد کند. حتی این احتمال وجود دارد که عملکرد بهتر برخی بازی‌ها به‌صورت ناخواسته صورت گرفته باشد، اما باید دید که چرا فقط یک سری بازی‌های خاص تحت تأثیر قرار گرفتند.

تغییرات دیگری که ازطریق آپدیت جدید سیستم‌عامل PS5 اعمال شده شامل آغاز پشتیبانی از حافظه جانبی، امکان غیرفعال کردن آیکون اسکرین‌شات، قابلیت غیرفعال کردن نوتیفیکیشن ضبط صفحه در زمانی‌که بازیکنان تصمیم به ثبت تصاویر بازی می‌گیرند. لذا به نظر می‌رسد که سونی در این آپدیت بیشتر ب درخواست کاربران توجه داشته تا مطمئن شود تجربه کاربری محصول خود منطبق بر استانداردهای آن‌ها است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamerant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده