نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲

آغاز عرضه کیت توسعه کنسول دستی استیم دک

شرکت Valve تأیید کرده که مراحل طراحی و توسعه کامپیوتر دستی جدید این شرکت موسوم به Steam Deck در آستانه‌ی تکمیل شدن قرار داشته و تعداد محدودی از کیت‌های توسعه آن نیز برای تست ارسال شده است.

Valve با انتشار پست جدیدی در فروشگاه استیم تأیید کرده که کنسول جدید Steam Deck «در مراحل نهایی توسعه» قرار دارد و این شرکت از همین حالا برنامه‌ی ارسال کیت‌های توسعه به تعدادی از شرکای خود را آغاز کرده تا تست‌های نهایی روی آن صورت گیرد. Valve در پست مذکور اعلام کرده که این کیت‌ها امکان «راهنمایی توسعه‌دهندگان بازی‌ها برای ارائه بازی‌های خود روی استیم دک را فراهم کرده و همچنین زمینه‌ی دریافت انتقادات و پیشنهاد‌ها آن‌ها پیش از آماده شدن برای عرضه رسمی را امکان‌پذیر می‌کند.»

ولو همچنین تأیید کرده که مدل‌هایی که به‌دست تست کنندگان رسیده از نظر کیفیت و عملکرد دقیقاً مشابه محصول نهایی آن هستند که قرار است اواخر سال جاری میلادی به‌دست کاربران برسد. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، توسعه دهندگانی که مدل‌های آزمایشی این کنسول را دریافت می‌کنند نباید با مشکل خاصی مواجه شوند.

باوجود اینکه برخی کاربران عقیده دارند پی سی قابل حمل استیم دک از نظر مشخصات فنی کمی ضعیف به نظر می‌رسد، Valve در مورد آینده‌ی عملکرد این محصول به خریداران اطمینان داده است. درواقع می‌توان انتظار داشت که بازی‌های جدیدی که در آینده منتشر می‌شوند، برای مدت معقولی روی این دستگاه بدون مشکل قابل اجرا باشند.

Steam Deck ولو از زاویه جلو در دست گیمر

پیر لوپ گریفیز، از توسعه‌دهندگان کنسول Steam Deck نیز در ماه ژوئیه درباره قابلیت‌های سخت‌افزاری این دستگاه اظهارنظر کرده و در این خصوص گفته بود که بسیاری از بازی‌های بزرگ امسال بدون هیچ مشکلی روی نمایشگر 800p این کنسول اجرا می‌شوند. گریفیز در ادامه به هدفگذاری توسعه‌دهندگان برای اجرای بازی‌ها با نرخ فریم 30FPS روی Steam Deck اشاره کرده و این میزان را کف قابل قبول Valve در طول دوره آزمایشی این دستگاه معرفی کرده است.

کنسول Steam Deck در حال حاضر زمان عرضه مشخصی ندارد اما ارسال کیت‌های توسعه آن توسط ولو می‌تواند به معنای احتمال بالای عرضه‌ی این محصول تا پیش از ماه دسامبر سال جاری باشد. یکی از طرفداران Steam Deck که اتفاقاً جلوتر از سایر به این دستگاه دسترسی داشته، فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس است که ضمن تمجید از حس تجربه این کنسول گفته که اجرای بازی‌های ایکس باکس از جمله Halo ازطریق Xbox Cloud Gaming حس خوبی در دستگاه‌های دستی به کاربر منتقل می‌کند.

کنسول استیم دک Steam Deck و اسلات مخصوص میکرو اس دی

APU ساخت شرکت AMD که در استیم دک مورد استفاده قرار گرفته، از یک پردازنده چهار هسته‌ای با معماری Zen 2 و یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 با ۸ واحد پردازشی تشکیل شده که گفته می‌شود درکنار ۱۶ گیگابایت حافظه رم چهار کاناله و صفحه نمایشی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ عملکرد قابل قبولی در اجرای بازی‌های به روز دارد. این کنسول سه مدل مختلف عرضه خواهد شد که به ترتیب ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت فضای داخلی دارند. ضمناً مدل پایه ۶۴ گیگابایتی، از حافظه eMMC بهره می‌برد اما در دو مدل دیگر، از SSD‌های سریع NVMe استفاده شده که به‌مراتب سریع‌تر است.

در پایان نقطه نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده