نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۶

عملکرد بهتر سیستم خنک کننده مدل جدید PS5 در مقایسه با نسخه اصلی

نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی کنسول پلی استیشن 5 هیت سینک کوچکتری در مقایسه با مدل اولیه‌ی آن دارد، اما عملکرد آن در خنک‌سازی APU بهتر از کنسول اورجینال PS5 است.

ظاهراً آستین ایوانز، یوتیوبر مشهوری که درباره یکسان بودن همه جانبه‌ی عملکرد نسخه جدید پلی استیشن 5 در مقایسه با مدل اصلی اظهارنظر کرده بود، اشتباه می‌کرد. بررسی‌های جدید  Hardware Busters و Igor's Lab نشان می‌دهد که ورژن CFI-1100B کنسول PS5 در برخی زمینه‌ها نسبت به نسخه اورجینال بهبود پیدا کرده است. براساس آنالیز دقیق ارائه شده، SoC مدل جدید PS5 در شرایط یکسان ۱۱ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از مدل ۲۰۲۰ آن می‌ماند. در این تست، دو کنسول PS5 با فن‌های یکسان (Nidec G12L12MS1AF-56J14) دربرابر یکدیگر قرار گرفته و سرعت فن‌ها نیز دقیقاً به یک میزان بوده است.

لازم به ذکر است که به‌دلیل استفاده از یک هیت سینک جدید، صدای تولیدی در فن مدل جدید PS5 کمی بلندتر (۲۵.۹ دسیبل در مقایسه با ۲۴.۸ دسیبل) از نسخه اورجینال آن است. درواقع خروجی هوا و در نتیجه نویز تولیدی آن کمی بیشتر شده است. البته میزان توان مصرفی هر دو کنسول عملاً یکسان بوده است.

دمای عملکرد نسخه جدید PS5

اما در زمینه‌ی دمای عملکرد سیستم باید گفت که هیت سینک کوچکتر مدل جدید PS5 که مشابه مدل اصلی از ۶ لوله‌ی انتقال حرارت تشکیل شده، در خنک کردن APU کنسول مؤثرتر عمل می‌کند. اما کاهش سطح مقطع انتقال حرارت منجر به بالاتر رفتن دمای مموری سیستم شده است. Igor's Lab در تست‌های خود متوجه افزایش ۸ درجه‌ای دمای حافظه در مدل جدید PS5 شده است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دمای اگزوز خروجی کنسول در پی این تغییر بالاتر رفته که بدین ترتیب حرارت کمتری در قسمت‌های مهم سیستم مثل APU محبوس شده و ظاهراً دمای بالاتری که از حافظه‌ی دستگاه تولید می‌شود، به‌خوبی به سمت بیرون هدایت شده است. بنابراین می‌توان گفت که عملکرد کلی سیستم خنک‌کننده‌ی کنسول بهبود یافته است.

به احتمال زیاد سونی طبق معمول به تغییرات جزئی انجام شده روی مدل‌های مختلف کنسول‌های خود نمی‌پردازد. بنابراین باید به نتایج بررسی‌های انجام شده از سوی این مهندسان مستقل بسنده کنیم.

مقایسه دو مدل کنسول PS5 در زمینه دمای عملکرد

همان‌طور که در ابتدای خبر اشاره شد، یوتیوبری به‌نام آستین ایوانز اخیرا ویدیویی منتشر کرده بود که در آن مدل جدید پلی استیشن 5 را از نظر عملکردی مورد بررسی قرار داده بود. او در این ویدیو نتیجه گرفت که مدل جدید کنسول نسل نهمی سونی به‌دلیل داشتن هیت‌سینک کوچک‌تر، عملکرد «بدتری» نسبت به مدل پایه این کنسول دارد که در آبان سال گذشته عرضه شد. این ویدیوی ایوانز جنجال زیادی به پا کرد و باعث ایجاد بحث بین طرفداران پلی استیشن شد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده