نویسنده: علی گودرزی
// چهار شنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۱

انتشار اطلاعاتی جدید از مکانیزم‌ های کلیدی گیم‌ پلی ریمیک بازی Dead Space

در جریان استریم اخیر تیم EA Motive، اطلاعاتی کاملا جدید از سیستم‌های گیم‌پلی بازسازی دد اسپیس منتشر شد. از نوسازی سیستم‌های قطع عضو تا بازگشت صداپیشه‌ی آیزاک کلارک!

همان‌طور که تیم EA Motive وعده داده بود، ‌آن‌ها راس ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت تهران در جریان یک ویدیوی زنده‌ی توییچ حاضر شدند و پیرامون نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی Dead Space صحبت کردند. رومن کامپوس اوریولا و فیلیپ دوشارم که به‌ترتیب کارگردان خلاق و تهیه‌کننده‌ی ارشد این اثر هستند، ابتدا سراغ مکانیزم‌های گیم‌پلی رفته و درمورد کلیت بازسازی دد اسپیس صحبت کردند.

تیم EA Motive همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام کرده بود، با مشورت گرفتن از یک گروه کوچک از هواداران بازی Dead Space روند تولید بازسازی این اثر را پیش می‌برند. امروز اما این تیم تصمیم گرفت تا بخش‌های اولیه‌ی بازی که با همکاری هواداران دد اسپیس به‌دست اعضای استودیوی موتیو تکمیل شده‌ است را به‌عموم گیمرها و طرفداران سری دد اسپیس نشان بدهند؛ تا دوباره واکنش طرفداران را دریافت کرده و با ایده‌های بیشتری سراغ توسعه‌ی اثر بروند.

مقایسه نسخه اصلی و بازسازی دد اسپیس

تیم موتیو ابتدا سراغ ارائه‌ی توضیحات پیرامون بازآفرینی نقشه‌های دد اسپیس رفت. طبق گفته‌ی دوشارم و اوریولا، تمامی نقشه‌های سفینه‌ی ایشیمورا (محیطی که بازی در آن جریان دارد) نسخه‌های بازسازی‌شده با گرافیک بهتر شده و پیشرفته‌شده‌ی همان نقشه‌های نسخه‌ی کلاسیک هستند. به‌طوری که مهندسی تمامی اتاق‌ها، راهروها، فضاهای باز و تک تک نقاط نقشه همان استخوان‌بندی نسخه‌ی اصلی را دارد اما از منظر ظاهری، پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند و با جلوه‌های گرافیکی نسخه ۹ حالا نقاط ایشیمورا کاملا با استانداردهای گرافیکی نسل جدید، به‌روزرسانی شده‌ است.

تیراندازی و قطع‌ عضو در بازی دد اسپیس ریمیک

کارگردان خلاق و تهیه‌کننده‌ی ارشد بازی در ادامه سراغ سیستم‌های تیراندازی بازی رفتند و درحالی که نمایش گیم‌پلی بسیار دور از انتظار بود، اما تیم موتیو تصمیم گرفت تا همان ظواهر اولیه و ابتدایی سیستم‌های اکشن را نمایش دهد. موردی که نشان‌دهنده‌ی احترام بالای سازنده به‌مخاطب و علاقه‌ی بالای آن‌ها برای دیدن واکنش مخاطبان را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد که سیستم قطع‌ عضو بازی به‌لطف قدرت‌های بالای موتور گرافیکی «فراست‌بایت» در شبیه‌سازی جزئیات فیزیکی و آناتومی بدن انسان، به‌خوبی تقویت شده است.

طراحی نکرورموف‌ها به‌صورت چندلایه انجام شده است. یک لایه پوست، یک لایه گوشت و عضلات به‌همراه یه لایه‌ی اسکلتی. در هنگام تیر خوردن نکرومورف‌ها شاهد فواره زدن خون بدنشان هستیم که یک مورد بسیار جذاب خواهد بود چرا که در نسخه‌های کلاسیک به‌دلیل محدودیت‌های فنی، چنین جلوه‌هایی از بازی حذف شده بودند. تفنگ‌هایی قدرتمند مثل پلاسما کاتر به‌سادگی می‌توانند تمامی لایه‌های گوشتی و پوستی و استخوانی کالبد نکرومورف‌ها را از بین ببرند. این درحالی است یک تفنگ مثل پالس رایفل (Pulse Rifle) به‌صورت لایه-لایه به‌نکرورموف‌ها آسیب می‌زند (درحالی که پلاسما کاتر با یک ضربه تمامی لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی کالبد نکرومورف‌ها را از بین می‌برد).

درنتیجه، قدرت آتش ابزار آیزاک حالا اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. طراحی لایه‌-لایه‌ی کالبد نکرومورف‌ها گاهی اوقات کاری می‌کند تا عضو قطع‌شده‌ی بدن آن‌ها ازطریق مواردی مثل گوشت یا پوست، به‌بدنشان وصل بماند؛ اینجا است که آیزاک می‌تواند با استفاده از ابزار تله‌کنیسیس، اعضای بدن نکرورموف‌ها را جدا کرده و کار آن‌ها را تمام بکند. موردی که در قسمت اول دد اسپیس اوریجینال ممکن نبود (به‌علت محدودیت‌های فنی) و در بازی‌هایی مثل دد اسپیس ۲ و ۳ امکان‌پذیر شد.

طراحی نکرومورف در بازسازی دد اسپیس

طراحی چندلایه‌ی نکرومورف‌ها که هم سختی در مبارزات را افزایش می‌دهد و هم با نمایش آسیب‌ (ازطریق قطع شدن گوشت/پوست/استخوان) میزان سلامتی نکرورموف را نشان می‌دهد؛ چیزی شبیه‌به موردی که در Doom Eternal دیده بودیم

حرکت در جاذبه صفر در بازسازی بازی دد اسپیس

تیم تولید بازی در ادامه سراغ نمایش «جاذبه‌ی صفر» رفت. نقاط بدون جاذبه در سری دد اسپیس همیشه از جمله قسمت‌های خاص و مرموز بازی‌ها بوده‌اند. حرکت در جاذبه‌ی صفر یکی از مشکلات قسمت اول بود که به‌دلیل محدودیت‌های فنی ایجاد و در قسمت‌های ۲ و ۳ رفع شد. تیم بازسازی دد اسپیس حالا با استفاده از معماری حرکت در جاذبه‌ی صفر که در قسمت دوم و سوم از سری Dead Space دیده بودیم، کاوش در فضای بدون جاذبه‌ی دد اسپیس ریمیک را بازسازی کرده است.

تقریبا دست‌نخورده ماندن المان‌های رابط کاربری (HUD) یکی دیگر از نقاط بسیار جالب گیم‌پلی دد اسپیس ریمیک بود که نمایش داده شد. در این بازی شاهد نوسازی سیستم‌های نورپردازی با استانداردهای جدید نسل ۹ خواهیم بود. بازی مثل نسخه‌های کلاسیک، بدون هیچگونه کات یا کاتسین از ابتدا تا انتها قابل بازی است.

گانر رایت دوبلور کاراکتر آیزاک کلارک

مورد بعدی که طرفداران سری دد اسپیس را به‌شدت خوشحال کرد، بازگشت گانر رایت، صداپیشه‌ی آیزاک کلارک برای صداپیشگی دوباره‌ی این کاراکتر برای بازسازی دد اسپیس ۱ است. عملکرد بسیار عالی رایت در جان دادن به‌کاراکتر آیزاک او را به‌یکی از محبوب‌ترین اشخاص مابین جامعه‌ی هواداران Dead Space تبدیل کرده است. بازگشت رایت به‌این معنی است که در بازی دد اسپیس ریمیک و برخلاف نسخه‌ی کلاسیک،‌ آیزاک صحبت خواهد کرد و دیگر یک کاراکتر صامت نخواهد بود.

تیم تولید بازی خاطرنشان کرد که آیزاک در این بازی دائما درحال صحبت نیست و در زمانی‌که دیگر کاراکترها با او صحبت می‌کنند و در زمانی‌که سکوت کردنش فضایی عجیب و غیرعادی را ایجاد کند (باتوجه‌به اتفاقاتی که اطرافش درحال رخ دادن است) او به‌شکل صوتی واکنش نشان خواهد داد. آیزاک در نسخه‌های دوم و سوم یک شخصیت باتجربه و تقریبا پرخاشگر بود اما دیدن نسخه‌ای بی‌تجربه و ناآگاه از آیزاک که حالا برای اولین‌بار قرار است با چنین اتفاقاتی روبه‌رو شود، در نوع خود واقعا جالب خواهد بود.

دانلود از آپارات

هدف تیم تولید بازی در بازسازی قصه‌ی دد اسپیس، مثل بازسازی سایر بخش‌های بازی است؛ بدین ‌صورت که آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا معماری تمامی مکانیزم‌ها کاملا دست‌نخورده باقی بمانند و صرفا آن بخش‌هایی که یک سری مشکل داشت و می‌توانست بهتر طراحی شود (مثل حرکت در فضای صفر یا بهبود سیستم تله‌کنیسیس) اصلاح می‌شوند. در مورد قصه‌ی دد اسپیس ریمیک، تیم تولید اثر خاطرنشان کرد که آن جنبه‌ی قصه‌ی بازی که روی تلاش آیزاک برای پیدا کردن نیکول در سفینه‌ی ایشیمورا تمرکز داشت، در داستان دد اسپیس ریمیک بیشتر کرد پیدا می‌کند و سایر نقاط داستانی بازی مثل ارتباط آیزاک با افرادی مثل کندرا یا کلونل دنیلز همگی سرجای خود باقی خواهند ماند.

تیم تولید بازی در پایان دوباره خاطرنشان کرد که در دد اسپیس ریمیک چیزی با اسم «پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای» وجود نخواهد داشت. ریمیک بازی Dead Space در تاریخی نامشخص راهی پلتفرم‌های نسل ۹ و پی سی خواهد شد. گفته می‌شود که اگر مراحل تولید این بازی به‌خوبی طی شود، احتمالا بازی در هالووین ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده