نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۱

اکتیویژن بلیزارد به از بین بردن اسناد و مداخله در تحقیقات متهم شد

دادگاه ایالتی کالیفرنیا در ادامه‌ی رسیدگی به پرونده تبعیض و اذیت و آزار زنان در شرکت اکتیویژن بلیزارد، این ناشر بزرگ صنعت بازی را با اتهامات جدیدی مواجه کرده است.

دپارتمان مشاغل و مسکن دادگاه ایالتی کالیفرنیا (DFEH) پرونده‌ی مزاحمت و تبعیض علیه اکتیویژن بلیزارد را با ادعای جدیدی روبه‌رو کرده که براین‌اساس گفته می‌شود این شرکت در جریان تحقیقات و بررسی اتهامات مداخله ایجاد کرده و اسناد و مدارک مربوطه را خرد کرده و از بین برده است. وبسایت Axios گزارش می‌کند که DFEH اکتیویژن بلیزارد را به عدم حفظ اسناد و مدارک مربوطه پس از تشکیل پرونده‌ی شکایت علیه این شرکت متهم کرده است.

در شکایت جدید گفته شده که وقتی اکتیویژن بلیزارد از تشکیل پرونده علیه این شرکت مطلع شده، «ملزم به حفظ و نگه‌داری از تمامی سوابق و پرونده‌های مربوطه تا زمان رسیدگی کامل به این پرونده و تکمیل روند قانونی آن» بوده است، درحالی که خلاف این امر رخ داده است. در متن این دادخواست نوشته شده:

«DFEH متوجه شده که یک سری اسناد و مدارک مربوطه در این شرکت مطابق قوانین حفظ نشده و در فاصله ۳۰ روز پس از جدایی کارمندان از این شرکت، اسناد فیزیکی توسط کارکنان بخش منابع انسانی خرد شده و ایمیل‌های این افراد نیز از دیتابیس حذف شده است.»

این دادخواست در ادامه اکتیویژن بلیزارد را به ادامه‌ی اقدامات خود در جهت عدم حفظ سوابق مطابق قوانین ایالتی و فدرال محکوم کرده اظهار می‌دارد که فعالیت‌های این شرکت ناقض قوانین و مقررات ایالتی کالیفرنیا و قانون کار دولت است. بخش جدیدی از این دادخواست به جزئیات جدیدی در این پرونده اشاره می‌کند که در قسمت‌هایی از آن نوشته شده:

«بعد از اینکه DFEH تحقیقات خود را آغاز کرده و کارکنان این شرکت به شکایت علیه اقدامات خلاف قانون آن‌ها پرداختند، دپارتمان مشاغل و مسکن از اکتیویژن بلیزارد درخواست ارائه‌ی سوابق و پرونده‌های مربوط‌به این شکایات را کرده است. اما متهم از ارائه شواهد به DFEH خودداری کرده و ادعا می‌کند که پرونده‌های رسیدگی به شکایات «تبعیض و آزار و اذیت» محرمانه بوده و بدین ترتیب در جریان تحقیقات دولتی که در جهت احقاق حقوق کارمندان صورت گرفته مداخله ایجاد می‌کند.»

اعتراض کارکنان اکتیویژن بلیزارد به تبعیض علیه زنان

این دادخواست همچنین اقدام اکتیویژن بلیزارد برای استخدام وکیل حقوقی از شرکت WilmerHale به منظور بازبینی در سیاست‌ها و رویه‌ی این شرکت را در فاصله یک هفته پس از تشکیل پرونده به چالش کشیده است. براین‌اساس گفته می‌شود که باتوجه‌به ادعای خود این شرکت مبنی‌بر «محرمانه» بودن این پرونده‌ها و منع DFEH از تحقیق و بررسی در آن‌، تصمیم اکتییوژن برای استخدام این شرکت حقوقی عملاً به منظور مسدود کردن مسیر تحقیقات DFEH صورت گرفته است.

«متهمان در پاسخ به طرح این شکایت، یک شرکت حقوقی را به منظور تحقیقات محرمانه در خصوص اقدامات غیرقانونی انجام شده و کمک به پیش برد این پرونده به خدمت گرفته‌اند. آن‌ها ظرف یک هفته پس از تشکیل پرونده‌ی شکایت عمومی توسط کارکنان یک بیانیه‌ی علنی صادر کردند که طی آن شرکت حقوقی WilmerHale برای بازبینی سیاست‌های کلی این شرکت و رویه‌ی اداری در محیط کار معرفی شده است.»

«این امر مستقیماً با دستورها قانونی DFEH برای تحقیق و تعقیب در پرونده‌ی تبعیض و اذیت و آزار در محل کار از طرف کارکنان این شرکت در در تداخل بوده و مسیر رسیدگی به پرونده را با مانع رو‌به‌رو می‌کند.»

این شکایت همچنین اکتیویژن بلیزارد را به «اقدامات نامطلوب با هدف محدود کردن حقوق کارکنان در این اقدام اجرایی دولت» متهم کرده و ادعا می‌کند که این شرکت به‌صورت مخفیانه از کارمندان خود تعهداتی به منظور عدم افشای اقدامات غیرقانونی خود دریافت کرده تا در صورت عدم پایبندی به آن‌، مجازات شدیدی را علیه آن‌ها خود اعمال کند. موارد زیر، از جمله‌ی تعهداتی است که گفته می‌شود اکتیویژن به‌صورت مخفیانه از کارمندان خود گرفته است:

  • کارمندان موظف هستند تا تمامی ادعاهای شناخته شده یا ناشناخته علیه شرکت را کنار بگذارند (شامل پرونده اذیت و آزار و غیره)
  • کارمندان باید شرایط عدم افشای اطلاعات موافقت کنند که طی آن هرگز به افشای هرگونه تسویه حساب یا وجود چنین چیزی نخواهند پرداخت
  • کارمندان باید با شرایطی موافقت کنند که طی آن نمی‌توانند به‌صورت علنی اکتیویژن بلیزارد یا هریک از سیاست‌ها و استاندارد رفتار تجاری آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهند
  • کارکنان باید قبل از هرگونه صحبت با DFEH یا هر نهاد دولتی دیگر اکتیویژن بلیزارد را از آن مطلع کنند و همچنین باید به شرکت اجازه دهند که هرگونه اقدام برای جلوگیری یا محدود کردن افشای اطلاعات مورد نیاز را انجام دهد.
  • کارمندان باید به‌صورت مشترک با اکتیویژن بلیزارد متعهد شوند که برخی افشاگری‌ها در مراحل قانونی «بدون مهر» (یعنی بدون ثبت پرونده عمومی) ثبت شود.

مجسمه در محل ساختمان اکتیویژن بلیزارد

این دادخواست همچنین ادبیات خود در نحوه‌ی خطاب قرار دادن افراد دخیل در این پرونده را تغییر داده و از این پس به‌جای عبارت «کارمندان» از «کارکنان» یا «کارگران» این شرکت استفاده می‌کند تا روشن شود این اتهامات فقط مربوط‌به کارمندان تمام وقت و دائمی اکتیویژن نبوده است.

 DFEH اولین‌بار یک ماه قبل دادخواست حقوقی خود را علیه اکتیویژن بلیزارد تنظیم کرد. هدف از این کار، عدم توانایی این شرکت در رسیدگی به پرونده‌های آزار و اذیت و تبعیض علیه زنان در محیط کاری اکتیویژن بلیزارد عنوان شده است. در متن اولیه‌ی این شکایت نامه آورده شده که DFEH به شواهدی دست یافته که براساس آن، «کارکنان زن این شرکت از نظر شرایط کاری و وضعیت اشتغال از جمله غرامت‌ها، قراردادها، ارتقاء شغلی، تسویه حساب، اخراج یا اقدامات متقابل مورد تبعیض قرار گرفته و همچنین در محیط کار مورد آزار و اذیت اخلاقی قرار گرفته‌اند.»

تشکیل این پروند و پاسخ اکتیویژن بلیزارد به آن موجب شد تا شمار زیادی از کارکنان این شرکت درخواست خروج داده و در نامه‌ای سرگشاده که توسط هزاران نفر از کارکنان فعلی و سابق این شرکت امضا شده، این اتفاقات را تأیید کنند.

اوایل ماه اوت بود که اعلام شد جی آلن برک، رئیس بلیزارد (که یکی از معدود افرادی است که در این دادخواست از او نام برده شده و به اقدامات نامناسب متهم شده است) قرار است این شرکت را ترک کرده و به‌دنبال فرصت‌های جدید برود. براین‌اساس قرار است جنیفر اونیل و مایک ایبارا مشترکاً جایگزین او شده و هدایت بلیزارد را در اختیار بگیرند.

تصویری از مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد

بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد نیز در جریان گزارش مالی اخیر این شرکت اعلام کرد که این شرکت در نحوه‌ی برخورد با آزار و اذیت و تبعیض در صنعت بازی به یک «الگو» تبدیل خواهد شد. با‌این‌حال شرکت SOC Investment Group که سهام اکتیویژن بلیزارد را در اختیار دارد در نامه‌ای به مدیر مستقل اصلی این شرکت اظهار داشت که پاسخ کوتیک به این شکایات و واکنش‌های احتمالی بعد از آن به اندازه‌ی کافی به مسائل مربوطه نپرداخته است.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده