// جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۶

اهدا جایزه ویژه CEDEC به مارک سرنی، معمار پلی استیشن 5

مارک سرنی تبدیل به نخستین شخص غیرژاپنی در تاریخ می‌شود که جایزه ویژه CEDEC را کسب می‌کند. او معمار ارشد/طراح اصلی پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 است.

از همکاری با ناتی داگ و اینسامنیاک گیمز تا استعدادیابی برای ساخت بازی‌های پلی استیشن. هر بخشی از تاریخچه بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی را که ورق بزنید، در قسمت‌هایی کلیدی با نام مارک سرنی مواجه می‌شوید. مقام او قدم به قدم در سونی بالاتر رفت تا عملا سازنده‌ی اصلی سه کنسول اخیر شرکت از جمله پلی استیشن 5 باشد.

حالا مراسم جوایز CEDEC کشور ژاپن برای نخستین بار می‌خواهد افتخار ویژه‌ی خود را تقدیم یک فرد غیرژاپنی کند. این جایزه که طی سال‌های قبلی به هیدئو کوجیما (خالق سری بازی Metal Gear)، شیگرو میاموتو (اسطوره بازی‌سازی نینتندو)، ماساهیرو ساکورای (خالق سری بازی Super Smash Bros) و هیرونوبو ساکاگوچی (خالق سری بازی فاینال فانتزی) داده شده است، امسال تقدیم مارک سرنی می‌شود. CEDEC مدام مشغول تشویق دستاوردهای قابل‌توجه جهان بازی‌سازی و آفرینش تکنولوژی‌های کامپیوتری برای سرگرمی است. نام سرنی در فهرست افرادی قرار می‌گیرد که به نظر CEDEC در هنر هشتم جریان‌ساز و پیش‌گام بوده‌اند.

مارک سرنی با تی شرت کنار تروفی های پلی استیشن سونی

اکنون حدودا ۴۰ سال از آغاز فعالیت مارک سرنی در صنعت/هنر بازی‌های ویدیویی می‌گذرد؛ شخصی که پیش از رسیدن به ۱۸سالگی ماشین‌های بازی آرکید طراحی می‌کرد. در بیانیه رسمی CEDEC می‌خوانیم: «او عمیقا در طراحی و ساخت پلی استیشن دخیل بوده است؛ در ارائه‌ی پلتفرمی به جهان که یک تجربه‌ی فوق‌العاده‌ی گیمینگ را ممکن می‌کند. مارک سرنی در تولید آثاری فوق‌العاده همچون مجموعه بازی Crash Bandicoot و مجموعه بازی Ratchet & Crank نقش داشت. فرقی نمی‌کند که مشغول فعالیت در سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد؛ او همیشه «بازی کردن» را به سمت جلو فرماندهی می‌کرد».


منبع PSU
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده