نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰

گوگل در مقطعی قصد خرید کل شرکت اپیک گیمز یا بخشی از آن را داشته است

یکی از اسناد ارائه شده در دادگاه اپل و اپیک گیمز نشان می‌دهد که گوگل در مقطعی برای جلوگیری از ایجاد رقابت در زمینه عرضه بازی‌های پلتفرم اندروید، قصد خرید کل سهام شرکت اپیک گیمز را داشته است.

حالا حدود یک سال از اولین شکایتی که از سوی اپیک گیمز علیه گوگل و اپل به ثبت رسیده می‌گذرد. ناشر بازی Fortnite که در اعتراض به حذف بازی بتل رویال و پرطرفدار خود از فروشگاه‌های پلی استور  و اپ استور، راه دادگاه و شکایت را در پیش گرفته، همچنان برسر یک سری مسائل مالی و تجاری با این دو غول بزرگ صنعت تکنولوژی اختلاف دارد. حالا در جدیدترین سندی که در جلسه عمومی دادگاه اپیک علیه اپل منتشر شده، نشان می‌دهد که گوگل برای کنار زدن اپیک از دور رقابت در یک مقطع خاص، حتی تصمیم به خرید کل سهام این شرکت را در نظر داشته است.

اپیک: گوگل با سوء استفاده از قدرت و منابع عظیم خود، هرگونه رقابت در این صنعت را سرکوب می‌کند.

به گزارش نشریه The Verge، اپیک گیمز مدعی شده که هنگام تصمیم برای عرضه‌ی بازی فورتنایت خارج از پلتفرم‌ عرضه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید، گوگل احساس خطر کرده و برای جلوگیری از ایجاد رقابت در این صنعت و پیشگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، تصمیم به خرید «کل یا بخشی از» این شرکت گرفته است. در بخشی از متن این سند می‌خوانیم:

«انحصارگرایی دائمی گوگل، نتیجه‌ی تلاش‌های مستمر این شرکت برای دستیابی و حفظ این امتیاز بوده است. گوگل حتی به موانع و قراردادهایی که به دقت برای ازبین‌بردن رقابت در این صنعت ایجاد شده بسنده نکرده و قدرت، نفوذ و سرمایه‌ی عظیم خود برای وادار کردن شرکت‌های مستقل ترد پارتی به قبول توافق نامه‌های ضد رقابتی خود سوء استفاده می‌کند تا رویکرد انحصارطلبانه‌ی آن‌ها را بیشتر و بیشتر تقویت کند. به‌عنوان مثال، گوگل تا جایی پیش رفته که سود حاصل از انحصارگرایی خود در این صنعت را با شرکای تجاری خود به اشتراک گذاشته تا موافقت و حمایت آن‌ها را برای محاصره و تحریم رقابت به‌دست بیاورد. این شرکت پروژه‌های مختلفی را برای مقابله با «سرایت» در این صنعت و سرکوب تلاش‌های اپیک و دیگر شرکت‌های مشابه به کار گرفته و به‌صورت مستمر به توسعه‌ی این قبیل برنامه‌ها ادامه می‌دهد. گوگل حتی برای رفع این تهدید، به خرید کل یا بخشی از سهام اپیک نیز فکر کرده است.»

لوگوی گوگل و اپیک گیمز

دادخواست ارائه شده، لزوماً به‌معنی تأیید این ادعا یا محکوم شدن گوگل یا هریک از طرفین این اختلاف نخواهد بود اما حداقل می‌توان تصور کرد که درنهایت چیزی که اپیک از آن صحبت می‌کند به سرانجام نرسیده است. در این بین، تیم سویینی، مدیرعامل شرکت اپیک نیز اخیراً توییت جدیدی را در حساب شخصی خود منتشر کرده و تأیید کرده که گوگل چنین تصمیمی داشته است؛ اما زمان دقیق آن مشخص نشده و ظاهراً این تصمیم اخیراً تغییر کرده است.

باتوجه به زمان زیادی که معمولاً از رسیدگی به این قبیل پرونده‌های حقوقی سراغ داریم، احتمالاً هنوز تا به نتیجه رسیدن دادگاه اپیک با اپل یا گوگل فاصله زیادی داریم؛ اما اسنادی که هر از چند گاهی از جلسات دادگاه این شرکت‌ها منتشر می‌شوند، حقایق جالبی را درباره اتفاقات پشت پرده صنعت بازی و تکنولوژی فاش می‌کنند. بنابراین شاید عده‌ای از مخاطبان از طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده‌ها نیز ناراضی نباشند.

درنهایت باید دید که آیا اپیک می‌تواند از سرشاخ شدن با بزرگ‌ترین غول‌های صنعت تکنولوژی و سرگرمی جهان موفق خارج شود یا اینکه اصطلاحاً زور اپل و گوگل به تیم سویینی و افرادش خواهد چربید. شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده