نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵

رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی تاریخ دوباره شکست؛ سوپر ماریو ۲ میلیون دلاری

یک نسخه بسیار کمیاب و پلمپ کارخانه بازی Super Mario Bros با مبلغ باورنکردنی ۲ میلیون دلار معامله شد تا رکورد گران‌قیمت ترین بازی ویدیویی تاریخ را از آن خود کند.

وبسایت Rally که به جمع آوری و خرید و فروش آیتم‌های کلکسیونی اختصاص دارد، ازطریق اکانت توییتر خود گزارش این معامله تاریخی را منتشر کرده است. براساس گزارش وبسایت پالیگان، رکورد ارزشمندترین بازی کلکسیونی جهان برای چندمین بار در ماه‌های اخیر جا‌به‌جا شده تا یک نسخه نایاب از بازی سوپر ماریو بروز با ۲ میلیون دلار در صدر این فهرست قرار بگیرد. البته این معامله برخلاف موارد قبلی ازطریق یک حراجی عمومی صورت نگرفته و عملاً یک خریدار ناشناس اقدام به پرداخت این مبلغ به مالکان اصلی آن کرده است.

این به این دلیل است که وبسایت Rally با سایت‌های حراجی معمولی تفاوت دارد. درواقع Rally آیتم‌های کلکسیونی ارزشمند را قیمت گذاری کرده و به‌صورت سهام به تعداد زیادی سرمایه گذار واگذار می‌کند. سپس به‌عنوان واسطه آن‌ها را خریداران عرضه می‌کند تا سهام‌داران نیز بخشی از این مبلغ را به‌عنوان سود سرمایه‌گذاری خود دریافت کنند. بنابراین خریدار این بازی تنها بعد از موافقت سهام‌داران می‌تواند معامله را نهایی کند.

نسخه نایاب و ۲ میلیون دلاری بازی Super Mario Bros، با برچسب limited-run و پلمپ کارخانه، به‌دلیل شرایط فیزیکی و تعداد بسیار محدودی که از آن تولید شده، از چنین ارزش بالایی برخوردار شده است. نشریه نیویورک تایمز در گزارش خود از این معامله می‌نویسد: سهام‌داران این بازی ارزشمند کلکسیونی، چیزی در حدود ۹۰۰ درصد سود را از سرمایه‌گذاری خود دریافت کردند که حقیقتاً سود خیره‌کننده‌ای به نظر می‌رسد.

اما اینکه آیا این بازی‌های کلکسیونی واقعاً می‌توانند چنین ارزشی داشته باشند، شاید برای خریدار آن‌ها یک مسئله‌ی حل شده باشد، اما در میان جامعه‌ی علاقه‌مندان به بازی‌های کلکسیونی همچنان جای بحث دارد. نشریه Kotaku اخیراً مقاله‌ی بسیار خوبی درباره موج ادامه داری از معاملات رکورد شکن بازی‌های ویدیویی که طی چند ماه گذشته به وجود آمده، منتشر کرده است. در مصاحبه‌ای که با دنیز کان، مدیرعامل شرکت Wata Games ترتیب داده شده، درباره رکوردهایی که انگار هرهفته با یک رقم بالاتر جابه‌جا می‌شوند، گفت‌وگو شده است. شرکت Wata Games به‌صورت تخصصی به درجه بندی و قیمت گذاری روی بازی‌های ویدیویی کلکسیونی می‌پردازد.

Kahn درباره ارزش این قبیل آیتم‌ها برای کلکسیونرها می‌گوید که واقعاً نمی‌توان گفت برخی کالکتورها برای دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن برای یک محصول مورد نظر تا کجا پیش می‌روند:

«تلاش برای دستیابی به بهترین نسخه و بالاترین کیفیتی که برای یک سری محصولات مدنظر قرار می‌گیرند، برخی کلکسیونرها را به پرداخت هزینه‌های باورنکردنی ترغیب می‌کند. به‌ویژه افرادی که با وسواس کامل، مطلقاً به‌دنبال «بهترین» هستند.» وی در پاسخ به سؤالی که درباره خرید یک نسخه از بازی Super Mario 64 به ارزش ۱.۵ میلیون دلار پرسیده شده بود می‌گوید: «این قیمت‌ها هنوز هم شوکه کننده هستند اما از طرفی نشان‌دهنده میزان اشتیاق و حس ارزشی است این آیتم‌ها برای خریداران آن‌ها در حراجی‌ها دارند.»

کارتجریج Super Mario Bros از سال 1985 گران قیمت ترین بازی تاریخ

Kahn در ادامه به صرفه‌ی اقتصادی این قبیل معاملات برای خریداران رقابتی اشاره کرده و می‌گوید: «همیشه برای جمع آوری بهترین و ارزشمندترین کلکسیون‌های ممکن، باید مبالغ رکورد شکنی را هزینه کرد و این طبیعت این قبیل حراجی‌ها است.»

نسخه ۲ میلیون دلاری بازی Super Mario Bros تنها چند ماه بعد از فروش نسخه‌ی دیگری از این بازی با مبلغ ۶۶۰ هزار دلار معامله می‌شود که در آن زمان این رکورد را از آن خود کرده بود. شاید چند ماه پیش، مبلغ ۶۶۰ هزار دلار چشمان خیلی از مخاطبان را از تعجب گرد کرده بود اما حالا می‌بینیم که فقط در عرض چند ماه این مبالغ تاکجا پیش رفته است.

از طرفی در فاصله بین این دو رکورد، بازی‌های دیگری مانند The Legend of Zelda با ۸۷۰ هزار دلار و Super Mario 64 با ۱.۵۶ میلیون دلار، هریک به نوبه‌ی خود برای مدتی به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین بازی کلکسیونی تاریخ مطرح شدند. بنابراین چه کسی می‌داند، شاید چند روز دیگر این رکورد نیز با مبلغ بالاتری شکسته شود. باید منتظر ماند و دید که این رکورد تا کی پابرجا خواهد ماند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده