// پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۹

پلی استیشن 5 دیگر با ضرر به فروش نمی‌رسد

سونی در گزارش مالی جدید خود تایید کرد که مدل استاندارد/دیسک‌خور/۵۰۰ دلاری کنسول پلی استیشن 5 دیگر با ضرر به فروش نمی‌رسد.

مدتی قبل جیم رایان، رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی گفته بود که از ماه جون/ژوئن سال جاری میلادی به بعد سونی از خود فروش هر واحد پلی استیشن 5 استاندارد هم مقدار اندکی سود می‌کند و سپس ماه به ماه با کاهش هزینه‌ی تولید، این سود افزایش می‌یابد. کمتر کسی انتظار داشت که دوران فروختن کنسول اصلی جدید با ضرر به این سرعت برای سونی به پایان برسد. البته طبیعتا هنوز پلی استیشن 5 دیجیتالی/غیر دیسک‌خور/۴۰۰ دلاری که عملا تنها تفاوت آن با مدل ۵۰۰ دلاری در عدم اجرای بازی‌های فیزیکی است، همچنان با ضرر به فروش می‌رسد.

پلی استیشن 5 سونی به بیشتر از ۱۰.۱ میلیون واحد فروش رسیده است و شرکت همچنان می‌خواهد مطابق برنامه‌های پیشین خود این عدد را تا پایان ماه مارچ سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۲.۶ میلیون برساند. جالب این‌جا است که سونی دیگر برای جبران هزینه‌های بخش سخت‌افزار پلی استیشن نیازی به فروش بازی‌ها و سرویس‌ها ندارد.

در حقیقت انواع‌واقسام لوازم جانبی، کنسول پلی استیشن 5 استاندارد و کنسول پلی استیشن 4 با سود به فروش می‌رسند. سود آن‌ها هم بیشتر از مجموع ضرر فروش پلی استیشن 5 دیجیتالی است. به همین خاطر بخش سخت‌افزار پلی استیشن سونی در حد خود سودآوری دارد؛ نه اینکه ضررهایی را به وجود بیاورد که بازی‌ها و سرویس‌های پلی استیشن مجبور به جبران آن‌ها باشند.

پلی استیشن استاندارد، پلی استیشن 5 دیجیتالی و دوال سنس سونی در یک قاب

شرکت سونی در این سه‌ماهه‌ی مالی موفق به کسب ۲۱ میلیارد دلار درآمد شد که پیشرفت ۱۵ درصدی نسبت به سه‌ماهه‌ی مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد

پلی استیشن 4 اکنون به ۱۱۶.۴ میلیون واحد فروش در جهان رسیده است. آیا پلی استیشن 5 سونی واقعا تا پایان ماه مارچ سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۲.۶ میلیون فروش کنسول می‌رسد تا همچنان پرسرعت‌ترین فروش یک کنسول بازی در تاریخ ویدیوگیم را داشته باشد؟ در هر حالت فعلا همان‌گونه که انتظار می‌رفت، درآمد سونی از فروش کنسول امسال تقریبا دو برابر سال گذشته است؛ ۹۳۴.۳ میلیون دلار دربرابر ۵۰۸.۳ میلیون دلار. اکنون سونی ۴۶.۳ میلیون مشترک پلی استیشن پلاس، ۱۰۴ میلیون مشترک فعال ماهانه و بیشتر از ۳.۲ میلیون مشترک پلی استیشن Now دارد.

سونی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد فروش ۶۳.۶ میلیون بازی برای پلی استیشن بوده است که ۱۰.۵ میلیون بازی از بین آن‌ها متعلق به PS Studios (استودیوهای بازی‌سازی اختصاصی/انحصاری پلی استیشن سونی) هستند. برخی از این آمار نسبت به چند ماه قبل که تعداد بسیار زیادی از مردم مجبور به سکونت در خانه و استفاده‌ی بیشتر از سرگرمی‌های خانگی همچون کنسول‌های بازی بودند، افت داشته‌اند. اما غالبا در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته همچنان پیشرفت را نشان می‌دهند. راستی بازی MLB The Show 21 استودیو سن دیگو سریع‌ترین فروش در تاریخ این مجموعه را تجربه می‌کند.

درآمد سرویس‌های آنلاین سونی طی این بازه‌ی زمانی ۹۳۴.۲ میلیون دلار بود. پس با ۱۰ درصد پیشرفت نسبت به قبل روبه‌رو شد

۷۱ درصد بازی‌های خریداری‌شده برای پلی استیشن، به شکل دیجیتالی تهیه شدند. درحالی‌که سال گذشته این آمار به ۷۴ درصد رسیده بود. پس شاید بتوان گفت که مجددا اندکی میزان تمایل برخی از گیمرها به تهیه‌ی بازی‌های فیزیکی افزایش یافته است. سونی ۳.۲ میلیارد دلار در این سه‌ماهه‌ی مالی از فروش بازی‌ها و خریدهای درون‌برنامه‌ای درآمد داشت؛ ۲۳۴.۵ میلیون دلار از فروش بازی‌های فیزیکی، حدودا ۱ میلیارد دلار از فروش بازی‌های دیجیتالی و حدودا ۱.۹ میلیارد دلار از فروش خریدهای درون‌برنامه‌ای. در کل بخش «بازی‌های ویدیویی و سرویس‌های آنلاین» شرکت سونی موفق به کسب ۵.۶ میلیارد دلار در این بازه‌ی زمانی شد؛ با پیشرفت ۹.۷ درصدی نسبت به سال گذشته.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده