نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷

مدیرعامل Take-Two بازی‌های جدید را مناسب سرویس گیم پس نمی‌داند

مدیرعامل شرکت تیک تو اینتراکتیو در گزارش مالی اخیر خود به مدل تجاری سرویس‌های اشتراکی در صنعت بازی پرداخته و همچنان عقیده دارد این بسترها بیشتر مناسب بازی‌های کاتالوگ هستند تا آثار جدید و رده بالا.

اشتراوس زلنیک، مدیرعامل شرکت Take-Two یک بار دیگر درباره وضعیت مالی پیرامون سرویس اشتراکی گیم پس واکنش نشان داده است. اینطور به نظر می‌رسد که دیدگاه زلنیک همچنان تغییری نکرده و هنوز هم اعتقاد دارد که سرویس‌های اشتراکی بیشتر برای بازی‌هایی که مدتی از زمان عرضه آن‌ها می‌گذرد توجیه دارند، نه برای جدیدترها. لذا طرفدارانی که امیدوار بودند بازی‌های بزرگی مانند نسخه جدید GTA را از روز اول عرضه در مجموعه‌ی Game Pass ببینند، نباید خیلی روی آن حساب کنند. زلنیک سال‌ها است که روی این نکته تأکید دارد؛ وی در بخشی از اظهارات اخیر خود در گزارش مالی این شرکت می‌گوید:

«دیدگاه‌ ما همچنان بدون تغییر باقی مانده است. به اعتقاد ما، مدل تجاری مبتنی بر خدمات اشتراکی، بیشتر برای بازی‌های کاتالوگ یا آثاری که زمان زیادی از انتشار آن‌ها می‌گذرد، توجیه اقتصادی خواهد داشت. برای اینکه یک مدل تجاری در صنعت سرگرمی توجیه و معنا پیدا کند، باید اول از همه برای سازندگان و سپس مصرف‌کنندگانِ آن مفید واقع شود. من فکر می‌کنم در این قبیل سرویس‌ها، بازی‌های کاتالوگ می‌تواند هم برای ناشر و هم برای مصرف کنندگانی که مشتاقند به محصولات زیادی دسترسی داشته باشند، منطقی باشند. اما وقتی درباره بازی‌های سطح اول صحبت می‌کنیم درک مسائل اقتصادی بسیار دشوارتر می‌شود.»

بازی های GTA و رد دد

زلنیک در ادامه «الگوهای مصرف» را در سرویس‌های استریمینگ مانند نتفلیکس مورد بحث قرار داده و به بیان تفاوت‌های اساسی آن با سرگرمی‌های تعاملی پرداخته است:

«کاربرانی که با سرگرمی‌های تعاملی مثل صنعت ویدیو گیم در ارتباط هستند، الگوهای مصرف کاملاً متفاوتی با سرگرمی‌های خطی مثل سینما و تلویزیون دارند. مثلاً کاربران سرگرمی‌های خطی، چیزی در حدود ۱۵۰ ساعت محتوا را در طول یک ماه دریافت می‌کنند که احتمالاً بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف را شامل می‌شود. این در حالی است که کاربران سرگرمی‌های تعاملی در ماه حدود ۴۵ ساعت محتوای مفید را دریافت می‌کنند که ممکن است از یک، یا دو سه عنوان متفاوت حاصل شود. درواقع هرچقدر هم که این تعداد بالاتر باشد، قطعاً کمتر از ۱۰۰ عنوانی است که در سرگرمی‌های خطی با آن سروکار داریم. بنابراین دقیقاً مشخص نیست که آیا مدل‌های اشتراکی در صنعت سرگرمی‌های تعاملی می‌تواند واقعاً منطقی باشد یا نه.»

استراس زلنیک مدیرعامل Take Two

البته زلنیک در پایان اعلام می‌کند خود را به ایده‌ی خاصی محدود نمی‌کند و ممکن است شرایط در آینده تغییر کند:

«البته باید دید که آینده چه اتفاقی می‌افتد. ما ذهن بازی داریم و قبلاً هم بازی‌های کاتالوگ خود را برای این سرویس‌ها منتشر کردیم. حتی گاهی اوقات بازی‌های رده بالای خود را از این طریق در دسترس کاربران قرار دادیم، اما همچنان این بستر را مناسب بازی‌های تاکالوگ می‌بینیم تا پیشنهاد بازی‌های رده اول.»

یکی از بازی‌های رده بالایی که زلنیک از آن صحبت می‌کند، Grand Theft Auto V ساخته استودیوی راک استار بود که برای سرویس گیم پس ارائه شد. این بازی قبلاً هم یک بار به این سرویس اضافه و حذف شده بود. حالا هم گفته می‌شود به‌زودی سرویس اشتراکی مایکروسافت را ترک خواهد کرد. زلنیک پیش از این هم درباره مدل تجاری سرویس گیم پس گفته بود که «فکر می‌‌کنم در تجارت سرگرمی‌های تعاملی، انجام این روش تا حدی دشوار باشد.» 

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده