نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۱

SSD پیشنهادی مارک سرنی برای کاربران پلی استیشن 5

مارک سرنی معمار کنسول پلی استیشن 5 انتخاب خود از میان درایوهای SSD معرفی شده برای افزایش ظرفیت حافظه PS5 را اعلام کرده است.

سونی بالاخره از این هفته قابلیت افزایش ظرفیت حافظه کنسول پلی استیشن 5 را به‌صورت آزمایشی برای کاربران بتا فعال کرده تا آرام آرام شاهد معرفی گزینه‌های مختلفی از سوی تولید کنندگان درایوهای ذخیره‌سازی SSD باشیم. سیگیت و وسترن دیجیتال اولین شرکت‌هایی بودند که SSD منطبق بر شرایط مورد نظر سونی را به علاقه‌مندان معرفی کردند. اما مارک سرنی، معمار کنسول PS5 نیز در توییتر به اتفاقات اخیر واکنش نشان داده و مدل WD_BLACK SN850 از شرکت وسترن دیجیتال را به‌عنوان SSD مورد نظر خود برای این منظور معرفی کرده است.

سرنی که علاوه‌بر طراحی سخت‌افزار کنسول پلی استیشن 5، سابقه انجام این کار برای PS4 و PS Vita را نیز در کارنامه دارد، یکشنبه هفته گذشته نیز توییتی درباره اینکه آیا درایو FireCuda 530 SSD از شرکت سیگیت گزینه خوبی برای افزایش حافظه داخلی PS5 است را لایک کرده بود.

Western Digital اولین‌بار در مکاتبه با وبسایت VGC سازگاری درایو پریمیوم SSD خود را با مشخصات مورد نظر پلی استیشن 5 تأیید کرده بود. درایو SN850 در نسخه ۵۰۰ گیگابایتی ۱۴۰ و در نسخه‌های ۱ و ۲ ترابایتی ۲۵۰ و ۴۳۰ دلار قیمت دارد. البته یک نسخه ارزان‌تر و بدون هیت سینک نیز برای این SSDها ارائه شده که البته سونی پیشنهاد می‌کند بهتر است این آپشن همراه SSD مورد نظر باشد.

درایو SSD مدل WD_BLACK SN850

اما سیگیت اولین شرکتی بود که SSD ویژه‌ی خود را برای افزایش ظرفیت حافظه PS5 معرفی کرد. مدل FireCuda 530 با هیت سینک در نسخه ۵۰۰ گیگابایتی با قیمت ۱۷۰ دلار و در نسخه‌های ۱ و ۲ ترابایتی ۲۷۵ و ۵۷۰ دلار به فروش می‌رسد. البته این شرکت یک نسخه ۴ ترابایتی از درایو مدنظر خود را نیز عرضه می‌کند که ۱۰۵۰ دلار قیمت دارد.

سونی هفته گذشته فهرست کامل شرایط مورد نظر خود برای تطبیق حافظه‌های SSD با سخت‌افزار پلی استیشن 5 را اعلام کرد. این شرکت تأکید داشته که ممکن است برخی مدل‌ها باوجود داشتن شرایط فوق روی PS5 قابل استفاده نباشند. بنابراین مسئولیت تأیید پشتیبانی این کنسول از SSD مورد نظر به شرکت‌های تولید کننده واگذار شده است.

افزایش ظرفیت حافظه داخلی کنسول PS5 یکی از قابلیت‌های مورد تقاضای کاربران از زمان عرضه این کنسول بوده است. اما پهنای باند بالای SSD اختصاصی خود این کنسول و الزام سونی برای تطبیق مشخصات مدل‌های موجود در بازار با آن باعث شد تا امکان بهره‌مندی از این قابلیت تا حالا طول بکشد.

البته کاربران همین الان هم می‌توانند ازطریق درگاه USB به اتصال درایوهای ذخیره‌سازی SSD یا HDD خود به این کنسول بپردازند؛ ولی با این کار قادر به تجربه بازی‌های خود پلتفرم PS5 نخواهند بود و تنها می‌توانند بازی‌های نسل قبل را ازطریق هارد درایو یا SSD خود اجرا کنند. اما امکان ذخیره کردن بازی‌ها برای هردو نسخه PS5 و PS4 وجود دارد؛ لذا می‌توان بازی‌ها را روی درایو جانبی ذخیره کرده و در صورت نیاز در حافظه کنسول کپی کرد.

درگاه اتصال SSD پلی استیشن 5

برای افزایش ظرفیت حافظه SSD کنسول نیز باید از حافظه‌های پرسرعت M.2 SSD که با مشخصات گفته شده سازگاری دارند، استفاده کنید. این درایوها ازطریق درگاه مخصوص PS5 که برای همین منظور تعبیه شده به دستگاه متصل می‌شوند.

در سمت مقابل، تنها راه افزایش ظرفیت حافظه کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، فعلا استفاده از کارت‌های مخصوص Storage Expansion Card تولید سیگیت است. این کارت‌ها در ظرفیت ۱ ترابایتی و با قیمت ۲۱۹ دلار فروخته می‌شوند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده