برتری SSD کنسول PS5 نسبت به Xbox Series X به گفته یکی از بازیسازان
میشل جیانونه، موسس Invaders Studios اعلام کرد که باوجود کنسولهای نسل هشتم، تنها آثار انحصاری پلی استیشن 5 و ایکس باکسهای جدید از تمام قدرت این کنسولها بهره میبرند.
اگرچه هنوز به یک سالگی عمر کنسولهای نسل نهم هم نرسیدهایم، اما همچنان برای بسیاری رصد سیاستهای سونی و مایکروسافت در قبال آنها جذاب است. همانطور که احتمالا شما هم به این نتیجه رسیدهاید تا این لحظه ردموندیها بهلطف سرویس قدرتمند و محبوب گیمپس خود تمرکز زیادی روی قابلیت backwards compatibility و آثار بیننسلی کرده و درمقابل سونی در تلاش برای تولید و انتشار بازیهای انحصاری بزرگی چون Horizon Forbidden West، نسخه جدید God of War و Gran Turismo 7 است.
درکنار تکنولوژیهای مشابه استفاده شده در دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، اما تفاوتهایی در سختافزار آنها دیده میشود. قلب تپنده هر دوی این کنسولها یک پردازنده شخصیسازی شده Zen 2 است؛ پردازندهای که در کنسول مایکروسافت با سرعت کلاک ۳.۸GHZ و در کنسول رقیب با سرعت ۳.۵ وظایف محولشده خود را انجام میدهد. درحالیکه بهنظر میرسد از نظر پردازنده کمی وزنه برتری به سوی ایکس باکس سری ایکس سنگینی میکند، اما از طرف مقابل سرعت و قدرت SSD استفاده شده در پلی استیشن 5 با پهنای باند بین ۵.۵GHZ (اطلاعات خام) و ۸GHZ-۹GHZ (اطلاعات فشرده) در مقایسه با پهنای باند ۲.۴GHZ (اطلاعات خام) و ۴.۸GHZ (اطلاعات فشرده) ایکس باکس سری ایکس، این ضعف خود را جبران میکند.
حال میشل جیانونه، موسس استودیوی Invaders Studios، طی گفتوگویی از نحوه استفاده بازیسازها از ویژگیهای کنسولهای جدید و مقایسه آنها با نسل هشتم صحبتهای جالبی کرده است.
«اولین و منطقیترین تفاوت به سرعت بارگذاری اطلاعات مربوط است. توانایی دسترسی سریع به اطلاعات این امکان را به ما میدهد تا بارگذاری بدون وقفهای داشته باشیم و از مکثهای طولانی میان یک نقطه از نقشه به سایر نقاط جلوگیری شود. چنانچه ما تمام چیزها را عمیق آنالیز کنیم، متوجه میشویم که سرعت بالای دسترسی به فایلها تا چه حد روی روند طراحی بازی تأثیرگذار است. فقط کافیه به کاری که استودیوی اینسامنیاک گیمز با بازی Ratchet and Clank: Rift Apart کرده است، فکر کنید.
در حال حاضر تنگنا موجود درواقع همان ماهیت آثار نسل فعلی و کانسپت و ایده مولتی پلتفرم است. بنابراین ما تنها در بازیهای انحصاری که برای یک پلتفرم تولید و عرضه میشود، شاهد بهرهمندی از تمام این تکنولوژیهای نسل جدید هستیم.»
جیانونه همچنین در بخشی از مصاحبه خود درخصوص قیاس بین SSD پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس تاکید کرد که «به اعتقاد ما سونی در این زمینه برگ برنده را در دست خود دارد.»
طبق پیشبینیهای صورت گرفته شده بازی Daymare: 1994 Sandcastle، ساخته استودیوی Invaders Studios، قرار است در تاریخ نامعلومی از سال ۲۰۲۲ برای پلتفرم پی سی و کنسولهای نسل هشتم و پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس روانه بازار شود.
حال در پایان نوبت شما است تا نظرات خود درخصوص صحبتهای جیانونه را با ما به اشتراک بگذارید. تا چه حد به نظر شما عرضه مشترک بازی برای هر دو نسل میتواند محدودیتهایی برای تیم سازنده ایجاد کرده و درنتیجه به کیفت نهایی اثر لطمه وارد کند؟