نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸

اظهار شرمساری رئیس سابق بلیزارد بابت اتهامات اخیر علیه این شرکت

مایک مورهایم، رئیس سابق بلیزارد بیانیه جدیدی را در رابطه با اتهامات اخیر علیه این شرکت منتشر کرده و این اتفاقات را مایه شرمساری خود دانسته است.

هفته گذشته، دادگاه ایالتی کالیفرنیا به‌دلیل آنچه که «رفتار نسنجیده و بچگانه» توصیف شده، شرکت اکتیویژن بلیزارد را به فراهم کردن زمینه «آزار و اذیت و تبعیض علیه زنان» متهم کرده است. در متن این دادخواست، استودیوی بلیزارد اینترتینمنت، توسعه‌دهنده بازی‌های World of Warcraft، Diablo و Overwatch به «آزار و اذیت اخلاقی مستمر و مداوم» متهم شده است. اکتیویژن بلیزارد به‌شدت این ادعا را تکذیب کرده و بسیاری از این اتهامات را تحریف شده و نادرست می‌داند.

مایک مورهایم در سال ۱۹۹۱ شرکت Blizzard را که در آن زمان Silicon & Synapse نامیده می‌شد، به همراه شرکای خود بنیانگذاری کرد. وی در سال ۱۹۹۸ مدیریت این شرکت را برعهده گرفته و در سال ۲۰۰۷ نیز به سمت مدیراجرایی منسوب شد. بلیزارد در دوران تصدی مورهایم بازی‌های فوق‌العاده مهمی همچون World of Warcraft و Overwatch و Hearthstone را منتشر کرده و برای Activision Blizzard میلیون دلار درآمدزایی کرد. او در سال ۲۰۱۸ از این شرکت جدا شد و جی آلن برک، جایگزین او در مقام ریاست شرکت شد. همچنان بسیاری از کارشناسان معتقدند این اتفاق ضربه بزرگی را به پیکره‌ی بلیزارد وارد کرده است.

مایک مورهایم رئیس سابق Blizzard

در ادامه، متن بیانیه مورهایم آورده شده است:

«من متن شکایت نامه علیه اکتیویژن بلیزارد و سایر مطالبی را که در این رابطه منتشر شده بود، به‌طور کامل مطالعه کردم. باید گفت که همه‌ جای این متن بسیار ناراحت کننده است و حتی خواندن آن را دشوار می‌کند. من شرمنده‌ام و احساس می‌کنم تمام چیزهایی که پای آن ایستادگی کردیم، از بین رفته است. اما چیزی که بدتر و مهم‌تر از آن است، آسیب دیدن انسان‌های واقعی از این اتفاقات و تجربیات وحشتناکی است که برای برخی زنان اتفاق افتاده است.»

«من ۲۸ سال در بلیزارد حضور داشتم و در این مدت تمام تلاشم را کردم تا برای همه‌ی اعضای تیم از هر نژاد و پس زمینه‌ای، محیط کاری امن و لذت بخشی ایجاد کنم. هرچند می‌دانستم که قطعاً عملکرد بی‌ عیب و نقصی ندارم و هنوز فاصله زیادی تا دسترسی به این هدف داریم. این واقعیت که بسیاری از زنان حمایت نشدند و مورد بدرفتاری قرار گرفتند، نشان می‌دهد که ما واقعاً آن‌ها را ناامید کردیم. علاوه‌بر این، حتی در ایجاد حس امنیت برای بیان خواسته‌های مردم نیز ناموفق بودیم. اینکه سایر شرکت‌ها نیز با چالش‌های مشابهی مواجه هستند، اصلاً تسلی خاطر ایجاد نمی‌کند؛ من همیشه می‌خواستم متفاوت باشیم، بهتر باشیم.»

«شکی نیست که تبعیض و آزار و اذیت وجود دارد. این قبیل رفتار در صنعت ما شیوع پیدا کرده و این مسئولیت رهبران این شرکت‌ها است که بدون درنظرگرفتن سوابق و جنسیت افراد، برای همه‌ی کارمندان احساس امنیت فراهم کرده و نسبت به آن‌ها برخورد عادلانه‌ای داشته باشند. این وظیفه‌ی رهبران تیم‌ها است رفتارهای زشت و آزاردهنده را از هر طریقی که شده در تمام سطوح شرکت از بین ببرند. درنهایت باید خطاب به همه‌ی زنانی که در بلیزارد چنین تجربیات تلخی را داشتند بگویم که بسیار متأسفم که شما را ناامید کردم.»

رئیس سابق شرکت Blizzard

«می‌فهمم که این‌ها فقط کلماتی هستند که شاید چیزی را عوض نکنند، اما می‌خواستم که از این طریق از زنانی که این تجربیات افتضاح را داشتند، قدردانی کنم. من صدای شما را می‌شنوم و به شما ایمان دارم و بسیار متأسفم که شما را ناامید کردم. اگر تمایل داشتید تجربیات خود را به هر نحوی مطرح کنید، با کمال میل آن‌ها را می‌شنوم و به‌عنوان یک مدیر در این صنعت از جایگاه و نفوذ خودم برای ایجاد تغییرات مثبت و مبارزه با تبعیض و آزار و اذیت استفاده خواهم کرد. من معتقدم می‌توانیم خیلی بهتر از این‌ها باشیم و در صنعت بازی فضایی را ایجاد کنیم که زنان و تمامی اقلیت‌ها از فرصت مشارکت، حمایت و دیده شدن بهره‌مند شوند.من می‌خواهم نقشی که از خودم در این صنعت به جا می‌گذارم، چیزی باشد که همه به آن افتخار کنیم.»

مورهایم بعد از ترک بلیزارد به استودیوی تازه تأسیس Dreamhaven پیوست. این استودیو از دو تیم مجزا تشکیل شده که با نام‌های Moonshot و Secret Door و با هدایت اعضای سابق بلیزارد فعالیت می‌کنند. دریم‌هون در وبسایت رسمی خود نوشته «این شرکت به‌دنبال فراهم کردن فضایی امن برای ارتباط توسعه‌دهندگان، بازیسازان و بازیکنان است.»

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده