نویسنده: هومن فلاحی
// سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۸

اقدام قانونی تیک تو علیه مادهای محبوب سری GTA

بار دیگر خبر جدیدی از اقدامات قانونی شرکت تیک تو علیه جامعه مادسازان سری محبوب Grand Theft Auto به گوش می‌رسد.

مطابق گزارش پی‌سی گیمر،‌ سال گذشته شرکت تیک تو بدون اطلاع به کاربران اقدام به تغییر موارد قراردادی که میان جامعه مادسازان و شرکت راکستار در سال ۲۰۱۷ و بر اثر درگیری های پیش آمده بر سر استفاده از ابزار مادسازی OpenIV توافق شده بود، کرده است. مطابق این تغییرات، تیک تو این حق را برای خود ایجاد می‌کند که بتواند هرگونه محتوای جدید ساخته شده توسط کاربران که به هر نحوی از شخصیت‌ها، نام‌ها و نقشه‌های بازی های تحت مالکیت این شرکت استفاده کند، مطابق قانون DMCA از دسترس خارج کند. هیچ‌کدام از این بندها در بیانیه منتشر شده توسط راکستار در سال ۲۰۱۷ وجود نداشته است و همین موضوع انتقاد طرفداران و جامعه مادسازان را به همراه داشته است.

 اوایل امسال تیک تو اینتراکتیو که به‌عنوان مالک شرکت بزرگ راک‌استار گیمز و مجموعه Grand Theft Auto شناخته می‌شود، با تنظیم یک شکایت نسخه‌های ریمستر شده دو بازی Vice City و Grand Theft Auto 3 را که توسط هواداران سری بازسازی شده بودند از دسترس خارج کرد. این بازی‌ها که به‌صورت مهندسی معکوس برای پلتفرم‌های جدید عرضه شده بودند، به‌دلیل عدم رعایت قوانین ساخت ماد در موتورهای بازی‌سازی راکستار اجازه‌ی انتشار نیافتند. حالا پس از چند ماه تیک تو به سراغ مادهای محبوب‌تر و بزرگ‌تر این مجموعه مانند پرو‌ژه Vice City Overhaul آمده است. این ماد مراحل و گیم‌پلی بازی وایس سیتی را به موتور RAGE راکستار که از آن برای ساخت Grand Theft Auto V استفاده شده بود می‌آورد.

لوگو بازی GTA 3

یکی دیگر از این مادها که با نام GTA: Liberty City در میان جامعه طرفداران شناخته می‌شود،‌ مراحل داستانی، شخصیت‌ها و به‌طور کلی شهر لیبرتی سیتی را به موتور استفاده شده در بازی Vice City منتقل می‌کرد. این بازی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ عرضه شده بود و تا هفته‌ی گذشته به‌راحتی برای دانلود قابل دسترس بود. یکی دیگر از این مادها، با عنوان Vice Cry شناخته می‌شد و تکسچرها یا بافت‌های باکیفیت‌تری را جایگزین فایل‌های اصلی بازی Vice City می‌کرد. اما شاید یکی از بزرگ‌ترین مادهای از دست رفته، پروژه GTA: Underground باشد که در آن مادسازان با یکدست کردن نقشه و محیط تمام بازی‌های عرضه شده توسط راکستار مانند سه نسخه از سری GTA، دو نسخه از سری Manhunt و بازی Bully به‌صورت یک نقشه واحد و اضافه کردن مبارزات چندنفره به آن بازی مفرح و پرطرفداری خلق کرده بودند.

گمانه زنی های زیادی درباره دلیل تصمیمات تیک تو در خصوص نسخه‌های قدیمی GTA وجود دارد، عده‌ای از طرفداران بر این باورند که حذف دسترسی به نسخه‌های ریمستر و پورت شده‌ی قدیمی بازی‌های GTA به شایعات انتشار نسخه‌های رسمی ریمستر شده سه‌گانه سه‌بعدی بازی‌های جی‌تی‌ای به مناسبت سالگرد بیست سالگی عرضه آن‌ها مرتبط است و عده‌ای دیگر دلیل سخت‌گیری های جدید این شرکت را نشانه افزایش نفوذ و قدرت تصمیم‌گیری Take-Two Interactive در مدیریت راکستار گیمز و سیاست رفتار با جامعه‌های هواداری بازی‌های این شرکت می‌دانند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده