نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۴

توصیه ولو در مورد قابلیت ارتقای SSD کنسول استیم دک

یکی از سؤالاتی که درباره کنسول قابل حمل Steam Deck مطرح شده، امکان ارتقاء حافظه‌ی SSD این دستگاه است که ظاهراً باوجود استفاده از درگاه M.2 2230 SSD در آن، Valve توصیه به انجام آن نمی‌کند.

گیب نیوئل، مدیرعامل Valve در پاسخ به سؤالات شماری از اعضای انجمن Reddit Steam درباره حافظه SSD کنسول جدید Steam Decks توضیحاتی را ارائه کرده است. درواقع اکثر سؤالات مخاطبان درباره این موضوع بود که آیا ارتقاء حافظه‌ی ارزان ترین مدل این کنسول به‌جای خرید نسخه‌ی گران‌قیمت ۵۱۲ گیگابایتی تصمیم منطقی و بهتری خواهد بود یا خیر. مدیرعامل ولو ضمن تأیید اینکه این دستگاه از درگاه M.2 NVMe 2230 برای حافظه ذخیره‌سازی SSD خود استفاده می‌کند، اظهار داشته که این حافظه‌ها درحال حاضر در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند اما وضعیت دسترسی به آن‌ها چندان گسترده و بدون مشکل نخواهد بود.

این سؤالات موجب شده Valve فهرست رسمی مشخصات کنسول استیم دک را به‌روزرسانی کرده و نوع SSD آن را در آن ذکر کرده است. علاوه‌بر این در توضیحات آن گفته شده که این درایو برای ارتقاء توسط کاربر طراحی نشده است.

عدم امکان ارتقاء حافظه کنسول Steam Deck

M.2 2230 درواقع کوچک‌ترین فرم فاکتور درگاه‌های SSD است که هم‌اکنون در بازار قابل دسترسی است. از آنجایی که اکثر دستگاه‌های موجود در بازار از SSDهای بزرگتر استفاده می‌کنند، معمولاً این درایوها به‌صورت جداگانه در بازار به فروش نمی‌رسند. بنابراین اکثراً باید ازطریق eBay یا سایر بسترهای فروش مستقل نسبت به تهیه‌ی آن اقدام کرد که البته اکثر تراشه‌هایی که از این طریق به فروش می‌رسند، از دستگاه‌های دیگر باز شده است. خلاصه‌ی مطلب اینکه اگر نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی این کنسول را خریداری کنید، برای شما حدود ۲۰۰ دلار هزینه‌ی بیشتر را در پی خواهد داشت، در غیر این صورت می‌توان یک درایو ۱ ترابایتی را با حدود ۱۵۰ دلار از بازار تهیه کرد.

به‌عنوان مثال در بازار اروپا کاربران می‌توانند درایوهای KIOXIA M2 2230 را با قیمت معقولی تهیه کنند. در این صورت، یک ارتقاء ۵۱۲ گیگابایتی حدود ۹۹.۵ یورو و مدل‌های ۱ ترابایتی حدوداْ ۱۸۵ یورور هزینه خواهد داشت. بنابراین می‌توان نسخه‌ی 64GB کنسول Steam Deck را با هزینه‌ی کمتر از قیمت رسمی مدل ۵۱۲ گیگابایتی به یک حافظه‌ی ۱ ترابایتی ارتقاء داد. البته این مدل علاوه‌بر حافظه‌ی داخلی بیشتر، با یک نمایشگر ضدبازتاب نور و یک کیس محافظ نیز عرضه می‌شود.

حافظه های SSD مدل NVMe 2230

هنوز چند ماه تا عرضه کنسول‌‌های دستی Steam Deck به بازار فروش باقی مانده است. در حال حاضر، هیچ کس قطعات داخلی دستگاه را ندیده و امکان ارتقاء سخت‌افزاری آن را بررسی نکرده است. با اینحال گروهی از کاربران از همین الان منتظر دسترسی به این کنسول و ارتقاء جوانب مختلف آن هستند. حتی یک صفحه‌ی اختصاصی Steam Deck Mods نیز برای آن ایجاد شده که احتمالاً به مادهای سیستم‌عامل و پورت بازی‌ها اختصاص خواهد یافت. حتی می‌توان مادهای فیزیکی را نیز برای این کامپیوتر کوچک و توانمند متصور شد.

Steam Deck قرار است در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر-دی ۱۴۰۰) عرضه شود و پیش‌خرید آن به‌زودی شروع خواهد شد.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی قیمت استیم دک چیست؟ آیا آن را مناسب و اقتصادی می‌دانید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده