نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۹

Steam Deck معرفی شد؛ گیمینگ پی سی قابل حمل ولو

شرکت ولو پس از شایعه‌های مختلف، رسما از یک سیستم قابل حمل مخصوص بازی با نام Steam Deck رونمایی کرد. با جزییات خبر همراه زومجی باشید. 

از مدت‌ها پیش مخصوصا در فایل‌های مربوط به آپدیت استیم، نام یک دستگاه از شرکت ولو منتشر می‌شد که خیلی‌ها آن را یک کنسول بازی قابل‌حمل از این شرکت معرفی می‌کردند و حتی اسم SteamPal برایش فاش شده بود. اما پس از تمام این شایعه‌ها، در نهایت امروز ولو رسما از یک دستگاه مخصوص بازی قابل حمل رونمایی کرد که Steam Deck نام‌گذاری شده و بیش‌تر از اینکه یک کنسول قابل‌حمل باشد، می‌توان آن را یک گیمینگ پی سی قابل‌حمل و دستی دانست. 

Steam Deck به یک APU شخصی‌سازی‌شده از شرکت AMD مجهز شده که یک پردازنده مرکزی ۴ هسته‌ای با ۸ تِرِد و ۸ واحد پردازشی RDNA 2 به‌عنوان GPU دارد. این دستگاه همچنین به ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 مجهز شده است که به‌گفته خود ولو، توانایی اجرای بازی‌های AAA روز را با کیفیت خوب دارد و در تجربه سایت IGN هم بازی مثل Star Wars: ٰJedi Fallen Order در تنظیمات گرافیکی High روی این دستگاه به‌خوبی اجرا شده است. 

از حیث صفحه نمایش، Steam Deck نمایشگری لمسی و ۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ و رفرش ریت ۶۰ هرتز دارد. در دو طرف صفحه نمایش شاهد کنترل‌های دستگاه هستیم که کلید‌های رایج و تریگر‌ها را شامل می‌شود و حتی در هر طرف یک ترک‌پد هم تعبیه شده تا وظایف ماوس را بتوان با آن انجام داد. در پشت دستگاه هم چهار کلید قرار گرفته‌اند که می‌توانید عملکرد آن‌ها را به‌دلخواه تنظیم کنید. 

Steam Deck ولو از زاویه جلو

Steam Deck از یک نسخه بهبود‌یافته SteamOS بهره می‌برد که حتی یک رابط‌کاربری کنسول مانند هم برایش طراحی شده تا مخصوصا به‌راحتی بتوانید در فروشگاه استیم و لایبرری بازی‌هایتان گشت و گذار کنید. البته یکی از ویژگی‌های مهم این دستگاه که ولو هم مستقیما به آن اشاره کرده، این است که کاربر را محدود به استفاده از استیم نخواهد کرد و می‌توانید مثل یک پی سی واقعی، نرم افزار‌های دیگری از جمله استور‌های مختلف را روی آن نصب کنید و به بازی‌هایتان روی آن‌ها دسترسی داشته باشید. 

Steam Deck با پشتیبانی از بلوتوث امکان وصل شدن به دستگاه‌های دیگر از جمله هدفون‌های بی‌سیم را دارد و همچنین می‌توانید از طریق یک آداپتور USB-C یا به‌وسیله داک رسمی دستگاه که قرار است به‌صورت جداگانه توسط ولو فروخته شود، آن را به یک مانیتور یا تلویزیون هم وصل کنید و حتی با اتصال ماوس و کیبورد، مثل یک پی سی از آن استفاده کنید. البته که این داک کاملا حالتی اختیاری دارد و افرادی که صرفا به دنبال داشتن یک تجربه قابل‌حمل و کنسول‌مانند باشند، می‌توانند کاملا بی‌خیال آن شوند. همچنین بد نیست اشاره‌ای به باتری دستگاه هم داشته باشیم که به‌گفته ولو، بین ۲ تا ۸ ساعت بسته به سنگین بودن کاری که با آن انجام می‌دهید شارژ‌دهی خواهد داشت؛ در نتیجه احتمالا در زمان اجرای بازی‌های سنگینِ روز، باید انتظار چیزی حدود ۲ ساعت شارژدهی را داشته باشیم.

رابط کاربری Steam Deck

ولو اعلام کرده که Steam Deck در سه مدل مختلف قابل‌خرید خواهد بود که اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در بحث فضای داخلی است. مدل پایه و ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار و مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی هم به‌ترتیب ۵۲۹ و ۶۴۹ دلار قیمت خواهند داشت که دو مدل گران‌تر، به SSD‌های NVMe مجهز شده‌اند. البته که تمامی مدل‌ها از کارت حافظه Micro SD هم برای افزایش ظرفیت پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید بازی‌ها را روی این کارت‌ها هم نصب کنید.

امکان رزرو Steam Deck در برخی مناطق فراهم شده یا به‌زودی فراهم می‌شود و ولو اعلام کرده که قصد دارد از دسامبر ۲۰۲۱ (آذر/دی ۱۴۰۰) عرضه این دستگاه را آغاز کند. در پایان نظرات خود را در مورد Steam Deck با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع IGN PCGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده