نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۶

قفل DRM به عملکرد نسخه پی سی بازی Resident Evil Village آسیب می‌زند

مقایسه کانال یوتیوب MVG بین نسخه رسمی و کرک شده‌ی Resident Evil Village نشان می‌دهد که قفل امنیتی DRM مشکلات عدیده‌ای را برای عملکرد این بازی ایجاد کرده است.

بعد از انتشار بازی Resident Evil Village در ماه می، غالباً نظرات مثبتی از سوی منتقدان و جامعه‌ی طرفداران شنیده می‌شد. بااین‌حال، عده‌ای عقیده داشتند که اگر کپکام به‌جای تلاش برای جلب رضایت حداکثری مخاطبان، توجه خود را بیشتر روی امضاهای خاص این مجموعه متمرکز می‌کرد، شاید با یکی از بهترین تجربیات سری رزیدنت ایول مواجه بودیم. اما یکی از مسائلی که با گذشت زمان صدای برخی از کاربران ناراضی نسخه پی سی این بازی را درآورده بود، مشکلات عملکرد فنی رزیدنت ایول ویلیج در پلتفرم پی سی بود. به‌طوری که این بازی حتی روی قوی‌ترین سیستم‌های گیمینگ نیز بعضاً با لگ و افت فریم مواجه می‌شود. این قضیه به‌خصوص در جریان مبارزات نفس گیر بازی، به تجربه کاربری آسیب می‌زند.

بسیاری از کارشناسان براساس تجربیات قبلی پیش‌بینی می‌کردند که مشکلات نسخه پی سی Resident Evil Village از قفل امنیتی DRM نشأت می‌گیرد. این بازی علاوه‌بر تکنولوژی Denuvo Anti-Tamper، از قفل امنیتی Capcom DRM نیز برخوردار است تا در حد امکان از حق کپی رایت اثر محافظت کند. البته چندی پیش نسخه کرک شده‌ی این بازی توسط گروه Empress برای دانلود در دسترس قرار گرفته و حالا می‌توان عملکرد بازی را بدون اثرگذاری قفل Capcom DRM روی پردازنده‌های سیستم، مورد بررسی قرار داد.

کانال یوتیوب MVG در ویدیو جدید خود به مقایسه عملکرد بازی Resident Evil Village با قفل DRM و بدون سیستم امنیتی کپکام پرداخته که نتایج جالب توجهی را به‌دنبال داشته است. میزبان این ویدیو، یکی از توسعه‌دهندگان استودیوی Night Dive و Limited Run Games است که از مهم‌ترین افراد تیم سازندگان بازی Shantae برای نینتندو سوییچ نیز به شمار می‌رود. وی در این ویدیو اظهار داشته که اضافه شدن قفل DRM به نسخه پی سی این بازی، «عملکرد Resident Evil Village روی پی سی را خراب کرده است.»

دانلود از آپارات

اگر ویدیوی بالا را تماشا کنید، خواهید دید که با اجرای دو نسخه استیم Resident Evil Village و نسخه‌ی کرک شده‌ی این بازی روی یک سیستم یکسان، نسخه‌ی شامل قفل DRM با افت عملکرد محسوسی در فریم‌های مشخص شده مواجه می‌شود. بنابراین در کمال تعجب باید گفت که افرادی که برای خرید این بازی روی پلتفرم پی سی، مبلغ معادل ۶۰ دلار را پرداخت کردند، باید با افت فریم تصاویر بازی تا بیست و چند فریم بر ثانیه دست‌وپنجه نرم کنند، درحالی که کاربران نسخه کرک شده‌ی آن هرگز زیر ۶۰‌فریم‌برثانیه را تجربه نمی‌کنند.

MVG در آپدیت جداگانه‌ای مجدداً شفاف سازی کرده که مشکلات فنی نسخه رسمی این بازی فقط به قفل امنیتی DRM استودیوی کپکام مربوط شده و به الگوریتم Denuvo Anti-Tamper ارتباطی ندارد. MVG بعد از یادآوری یکی از مخاطبان خود درباره اینکه قفل Denuvo Anti-Tamper تاکنون تنها از یک بازی برداشته شده، به شفاف‌سازی درباره این موضوع پرداخته است.

مقایسه عملکرد نسخه رسمی بازی Resident Evil Village با نسخه کرکی

اگر شما هم تجربه خرید و اجرای نسخه رسمی بازی Resident Evil Village روی پلتفرم پی سی را داشتید، تجربیات و نظرات خود را در اینباره با ما در میان بگذارید. زومجی در بررسی بازی Resident Evil Village امتیاز خوب ۸.۵ را به این بازی اختصاص داده است. افشین پیروزی در بخشی از مقاله بررسی این بازی می‌نویسد:

«جدید‌ترین نسخه رزیدنت ایول، با اینکه در پیدا کردن هویت مشخصی برای جنس ترسش موفق نیست و برخی کاراکترهای منفی آن هم به‌اندازه تبلیغاتی که داشتند نمی‌درخشند، اما از یک طرف شاهد داستان خوبی هستیم و از آن مهم‌تر، روند بازی آنقدر ارزشمند است که بتوان چند بار Village را بازی کرد و لذت برد.»

Resident Evil 8 هم‌اکنون برای پی سی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و گوگل استیدیا عرضه شده است.


منبع bit-tech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده