// سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۷

ارزش بازار بازی‌ های ویدیویی تا سال ۲۰۲۴ به رقمی نجومی می‌رسد

یک شرکت تحقیقاتی متخصص در تحلیل صنعت ویدیو گیم گزارش مفصلی را از وضعیت فعلی و آینده‌ی این صنعت منتشر کرده که در آن آماروارقام جالبی از بخش‌های مختلف این بازار چند صد میلیارد دلاری ارائه می‌شود.

مؤسسه‌ تحقیقاتی Newzoo که در تحلیل و ارائه‌ی آمار صنعت بازی تخصص دارد، اخیرا گزارشی را از وضعیت فعلی این صنعت و پیش‌بینی آینده‌ی آن منتشر کرده است. این مؤسسه برآورد کرده که تا پایان سال ۲۰۲۱ ارزش بازار بازی‌های ویدیویی که در سال جاری میلادی ۱۷۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده است، تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. نیوزو درواقع پیش‌بینی کرده که نرخ رشد مرکب سالانه‌ (CAGR) این بازار از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۴ تقریبا ۸.۷ درصد خواهد بود که در نتیجه ارزش آن در سال ۲۰۲۴ به ۲۱۸.۷ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین ارزش بازار ویدیو گیم در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور می‌کند.

در حال حاصر نزدیک به ۳ میلیارد گیمر در دنیا وجود دارند که در سال ۲۰۲۱ قرار است ۱۷۵.۸ میلیارد دلار برای صنعت بازی درآمدزایی کنند. البته باتوجه‌به کاهش سهم بازار کنسول‌ها و پی سی، این رقم نسبت به یک سال پیش تقریبا ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. سهم بازار پی سی با ۲.۸ درصد کاهش نسبت به یک سال پیش به ۳۵.۹ میلیارد دلار رسیده است؛ درحالی‌که سهم بازار کنسول‌ها کاهش بیشتری را تجربه کرده و با ۸.۹ درصد کاهش نسبت به سال قبل، به ۴۹.۲ میلیارد دلار رسیده است. دلیل کاهش سهم این پلتفرم‌ها به تاثیرات همه‌گیری کرونا نسبت داده می‌شود که باعث تأخیر در انتشار بازی‌های بزرگ و کمبود کنسول‌های نسل نهمی در سراسر جهان شده است.

آمار و ارقام ارائه‌شده توسط شرکت Newzoo از بخش‌های مختلف صنعت

ارزش بازار ویدیو گیم در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور می‌کند

نیوزو تخمین زده که بازار موبایل گیمینگ در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۹۰.۷ میلیارد دلار برای کل صنعت درآمدزایی می‌کند و نسبت به یک سال قبل ۴.۴ درصد رشد خواهد کرد. بخش موبایل گیمینگ کمتر از بخش کنسول و پی سی گیمینگ تحت‌تاثیر آثار منفی همه‌گیری کرونا قرار گرفته و به همین خاطر در سال جاری میلادی بیش از نیمی از بازار گیم را تشکیل می‌دهد.

باوجود تمام تاثیراتی که کرونا بر تولید و عرضه بازی‌ها و کنسول‌ها داشته، صنعت گیم در بلندمدت همچنان با قدرت به رشد خود ادامه می‌دهد. البته واضح است که بازار نتوانسته رشد چشم‌گیری را که در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده، در سال ۲۰۲۱ تکرار کند. بااین‌حال، نیوزو عنوان می‌کند که کاهش ناچیز ارزش بازار ویدیو گیم در سال ۲۰۲۱ موقتی است و تعداد گیمرها در سراسر جهان در حال افزایش و نحوه‌ی تعامل آن‌ها با بازی‌ها در حال پیچیده‌تر شدن است.

آمار و ارقام ارائه‌شده توسط شرکت Newzoo از بخش‌های مختلف صنعت

بازی‌های پلتفرم‌های موبایلی نزدیک به ۵۲ درصد کل بازار ویدیو گیم را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌اند

منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه با داشتن ۵۵ درصد سهم بازار، دارای بیشتری تعداد بازیکنان در سراسر دنیا است. این موضوع البته خیلی عجیب نیست؛ چراکه نزدیک به ۵۴ درصد جمعیت آنلاین دنیا در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین می‌دانیم کشورهایی چون چین، هند و کشورهای جنوب‌شرق آسیا جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده‌اند و در برخی از این مناطق رشد جمعیت همچنان سیر صعودی دارد. این خود یکی از دلایل اصلی سهم ۵۵ درصدی آسیا-اقیانوسیه از کل بازیکنان جهان است.

بازیکنان آمریکایی و اروپایی بیشتر از بازیکنان سایر نقاط جهان برای بازی‌ها پول خرج می‌کنند

البته در بخش درآمدزایی، این بازیکنان اروپایی و آمریکای شمالی هستند که گوی رقابت را از بازیکنان سایر نقاط جهان می‌ربایند. گیمرهای ساکن این مناطق بیشتر از سایرین برای بازی‌ها خرج می‌کنند و درکل ۴۰ درصد درآمد صنعت گیم از این کشورها حاصل می‌شود. این در حالی است که ۱۴ درصد گیمرهای دنیا از اروپا و تنها ۷ درصد آن‌ها از آمریکای شمالی هستند.

از طرفی بسیاری از شرکت‌های مهم و شناخته‌شده‌ی بازی‌سازی که در اروپا و آمریکای شمالی مستقر هستند، بیشتر از گذشته به بازارهای خاور‌میانه، آفریقا و آمریکای لاتین توجه نشان می‌دهند. تعداد بازیکنان در این مناطق به سرعت در حال افزایش است و از این نظر در جهان رتبه‌ی اول را دارند. افزایش آمار بازیکنان در خاور‌میانه، آفریقا و آمریکای لاتین چند دلیل دارد؛ رشد جمعیت آنلاین این مناطق، بهبود زیرساخت‌های اینترنت و ارزان‌تر شدن بسته‌های اینترنت گوشی و سیم‌کارت. بازی‌سازان غربی همچنین به دلایل مشابه‌ای در پی کسب سهم بیشتر از بازار آسیا-اقیانوسیه هستند که پتانسیل زیادی برای رشد بیشتر دارد؛ مناطقی مانند چین، هند و بازارهای در حال رشد کشورهای جنوب‌شرق آسیا.

آمار و ارقام ارائه‌شده توسط شرکت Newzoo از بخش‌های مختلف صنعت

بیش از نیمی از بازیکنان بازی‌های ویدیویی در دنیا از منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه می‌آیند

از ۳ میلیارد گیمر در جهان در سال ۲۰۲۱، تقریبا ۲.۸ میلیارد نفر آن‌ها روی موبایل بازی می‌کنند. به‌گفته‌ی نیوزو این موضوع نیز چند دلیل دارد؛ محبوبیت بسیار بالای بازی‌های موبایلی در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه، دسترسی گسترده به گوشی‌های موبایل در تمام مناطق جهان و سهولت در استفاده از بازی‌های موبایل. از طرف دیگر ۱.۴ میلیارد نفر در سراسر دنیا پی سی گیمر و ۹۰۰ میلیون نفر هم کنسول گیمر هستند.

البته این را هم باید درنظر بگیریم که این آمارو‌ارقام با یکدیگر هم‌پوشانی دارند؛ به این معنی که بسیاری از بازیکنان چند پلتفرم بازی در اختیار دارند و مثلا یک کنسول گیمر ممکن است هر روز با موبایل خود هم بازی کند و هر از چندگاهی هم دست به تجربه‌ی بازی‌های پی سی بزند.

Newzoo پیش‌بینی می‌کند که تعداد کل بازیکنان در سال ۲۰۲۴ به ۳.۳ میلیارد نفر می‌رسد

تعداد بازیکنان در سراسر دنیا از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تقریبا ۵.۴ درصد افزایش پیدا کرده که رشد قابل‌توجه‌ای محسوب می‌شود. بسیاری از بازیکنان جدید در دوران همه‌گیری کرونا به‌صورت جدی وارد این بازار شده‌اند و البته این دسته از افراد همچنان به تجربه‌ی بازی‌ها ادامه می‌دهند و برای آن‌ها پول خرج می‌کنند. بااین‌حال، این به این معنی نیست که رشد تعداد بازیکنان تنها در دوران کرونا اتفاق افتاده و این روند صعودی قرار است حتی پس از دوران مذکور هم ادامه داشته باشد. در سال ۲۰۱۵ تعداد کل بازیکنان جهان کمی بیش از ۲ میلیارد نفر بود و نیوزو پیش‌بینی می‌کند که این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۳.۳ میلیارد نفر خواهد رسید.

آمار و ارقام ارائه‌شده توسط شرکت Newzoo از بخش‌های مختلف صنعت

تعداد بازیکنان بازی‌های ویدیویی به‌طور مستمر در حال افزایش است

در دوران همه‌گیری کرونا بازی‌های ویدیویی برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا به محلی برای گرد هم آمدن، ارتباطات اجتماعی و تجربه‌های جمعی تبدیل شده‌اند

Newzoo درنهایت توضیح می‌دهد در دورانی که بسیاری مجبور به ماندن در خانه شده‌اند، نقش‌ها بازی‌ها به‌عنوان شکلی از سرگرمی به‌سرعت گسترش پیدا کرده و به یک پلتفرم اجتماعی تبدیل شده است. درواقع بازی‌ها حالا جزوی جدایی‌ناپذیر از زندگی بسیاری از مردم هستند و برای خیلی‌ها به محلی برای گرد هم آمدن، ارتباطات اجتماعی و تجربه‌های جمعی تبدیل شده‌اند و نکته این‌جا است که هیچ‌یک از این فعالیت‌ها را در رسانه‌‌های دیگر نمی‌توان تجربه کرد.

گسترش دنیاهای مجازی و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود باعث شده که توجه به مفهوم متاورس (Metaverse) و سرمایه‌گذاری در آن بیش‌ازپیش افزایش یابد. نظریه‌ی متاورس می‌گوید بشر در آینده به فناوری ساخت یک ابرواقعیت مجازی دست خواهد یافت که ترکیبی از واقعیت مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است و مانند دنیایی که در فیلم معروف Ready Player One استیون اسپیلبرگ نشان داده می‌شود، انسان‌ها در آن می‌توانند زندگی کنند.

نیوزو معتقد است که همه‌گیری کرونا، توجه به متاورس را بسیار بیشتر کرده و این توجه آن‌قدر زیاد است که می‌تواند پس از این دوران نیز ادامه داشته باشد. این مؤسسه می‌گوید مفهوم متاورس قرار است نقش مهمی در آینده‌ی صنعت بازی داشته باشد. بازار بازی‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۰ درکل ۸۱۶ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. این رقم از فروش بازی‌هایی به‌دست آمده که روی هدست‌هایی واقعیت مجازی اجرا می‌شوند که موقعیت مکانی سر و بدن بازیکن یا کنترلر را در شش جهت ردگیری می‌کنند. این در حالی است که از عمر هدست‌های واقعیت مجازی چند سالی بیشتر نمی‌گذرد و شاید در آینده‌ی نزدیک شاهد عرضه‌ی نوعی پکیج‌های واقعیت مجازی پیشرفته‌ باشیم که تمام پنج حس انسان را به کار می‌گیرند و بازیکنان را به‌کلی از دنیای واقعی جدا می‌کنند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی آماروارقام و پیش‌بینی‌های ارائه‌شده در این گزارش چیست؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع Venture Beat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده