// شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲

دزدی ۱۰ میلیون دلاری کارمند مایکروسافت با کارت هدیه ایکس باکس

والدمیر کاواشاک، یکی از کارمندهای مایکروسافت با حقه‌بازی و استفاده از گیفت‌کارت‌های ایکس باکس موفق به سرقت شد و ۱۰.۱ میلیون دلار پول به جیب زد.

براساس گزارش بلومبرگ که ویندوز سنترال خلاصه‌ی از آن ارائه داده است، اگر برنامه‌ها و کارهای والدمیر کاواشاک لو نمی‌رفتند، او اکنون داشت پول بیشتری را هم با دزدی و کار غلط به‌دست می‌آورد. اما حالا تا سال ۲۰۲۷ میلادی در زندان خواهد بود و بعد از آن هم احتمالا باید به کشور واقعی خود یعنی اوکراین بازگردد. همچنین او باید ۸.۳ میلیون دلار پول را بازگرداند. ولی چه شد که وی چنین سرقت عظیمی را انجام داد و سپس به دام قانون افتاد؟

او در مایکروسافت به‌عنوان مهندس استخدام شد تا زیرساخت شرکت را چک کند و توانست از دسترسی‌ها برای کسب استادانه‌ی کارت‌های هدیه‌ی ایکس باکس بهره ببرد؛ گیفت‌کاردهایی که بازیکن‌ها می‌خرند و با وارد کردن کد اکانت‌ها موفق به شارژ مالی اکانت ایکس باکس خود می‌شوند. والدمیر کاواشاک در ابتدا یک باگ در سیستم داخلی تجارت الکترونیکی مایکروسافت پیدا کرد و توانست با خرید به وسیله‌ی کارت‌های بانکی تقلبی، گیفت‌کاردهای واقعی را به‌دست بیاورد.

لوگو ایکس باکس قدیمی نسل ۶ مایکروسافت با رنگ سبز ایکس وسط گوی مشکی

والدمیر کاواشاک تا سال ۲۰۲۷ میلادی در زندان خواهد بود

این باگ موقع خرید اجناس فیزیکی و واقعی وجود نداشت. در نتیجه کسی مثلا نمی‌توانست با کارت بانکی تقلبی موفق به خرید یک ایکس باکس وان شود. اما اگر از این کارت‌ها به روش درست برای خرید اجناس دیجیتالی همچون کد کارت هدیه بهره می‌بردید، دیگر مشکلی به وجود نمی‌آمد. پس وی پس از سر در آوردن از این سیستم یک نرم‌افزار نوشت که دیگر خود به خود حداکثر گیفت‌کاردهای ایکس باکس ممکن را بدون پرداخت پول واقعی خریداری کند و تحویل او بدهد.

دادستان پرونده می‌گوید که سرقت جدی او انقدر بزرگ شد که برای مدتی به‌تنهایی باعث‌وبانی نوسانات قیمت کارت‌های هدیه‌ی ایکس باکس در خرده‌فروشی‌های انواع‌واقسام کشورها بود! مقاله رسانه بلومبرگ به شکل مفصل و گسترده توضیح داده است که کدام اشتباهات باعث لو رفتن کاواشاک شدند. اما این ماجرای واقعی یک یادآوری دیگر همین حقیقت است که چه‌قدر حضور فرد غلط در یک شرکت عظیم و پرطرفدار می‌تواند آسیب‌زننده باشد.


منبع Windows Central
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده