// شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴

جیم رایان می‌گوید کماکان بازی های قدیمی پلی استیشن را دوست دارد

جیم رایان چند سال پیش حرف‌هایی زده بود که این‌طور تفسیر شده بود که او از بازی‌های قدیمی پلی استیشن خوشش نمی‌آید. او حالا می‌گوید آن زمان نتوانسته منظورش را به‌درستی بیان کند.

جیم رایان، مدیر ارشد اجرایی پلی استیشن در سال ۲۰۱۷ مصاحبه‌ای با مجله‌ی تایم داشته و درباره‌ی مقایسه‌ی بین نسخه‌های مختلف مجموعه‌ی Gran Turismo روی پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، پلی استیشن 2 و پلی استیشن 1 صحبت می‌کند. او گفته بود: «بازی‌های پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 که عتیقه به‌نظر می‌رسند. اصلا چرا کسی باید آن‌ها را بازی کند.»

رایان حالا طی مصاحبه‌ای با سایت خبری Axios Gaming گفته که او نتوانسته منظورش را در آن مصاحبه به‌درستی بیان کند و اینکه او درواقع می‌خواسته بر این تاکید کند که مجموعه‌ی گرن توریسمو چقدر در طول این سال‌ها پیشرفت کرده است.

او توضیح می‌دهد: «هدف از بیان چنین حرفی صرفا این بود که چقدر نسخه‌ی پلی استیشن 4 گرن توریزمو عالی به‌نظر می‌رسد و این مجموعه چقدر متحول شده است. مشخص است که نتوانستم چنین منظوری را به‌درستی منتقل کنم. قطعا [با گفتن چنین حرفی] نمی‌خواستم به میراث بازی‌های پلی استیشن بی‌احترامی کرده باشم. فکر کنم درسی که از این موضوع گرفتم این است که وقتی که کازونوری یامائوچی (تهیه‌کننده مجموعه گرن توریزمو) در معرفی نسخه‌ی بعدی گرن تویزمو، بازی‌های قدیمی این مجموعه را هم نشان می‌دهد، من سکوت کنم.»

بازی ریسینگ Gran Turismo 7 انحصاری پلی استیشن 5

بسیاری از بازیکنان به سونی انتقاد می‌کنند که به ‌اندازه‌ی کافی از بازی‌های قدیمی خود حمایت نمی‌کند. برای مثال، پلی استیشن 5 تنها از بازی‌های پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کند و برای تجربه‌ی گلچین محدودی از بازی‌های پلی استیشن 3 و پلی استیشن 2 باید به عضویت سرویس پلی استیشن ناو درآمد. این در حالی است که بازی‌های تمام نسل‌های پیشین ایکس باکس، روی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس اجرا می‌شوند.

سونی همچنین چندوقت پیش اعلام کرد که تصمیم گرفته فروشگاه آنلاین پلتفرم‌های پلی استیشن 3، پلی استیشن ویتا و PSP را تعطیل کند. این به این معنی بود که دسترسی دارندگان این کنسول‌ها به آرشیو بازی‌های دیجیتالی قطع می‌شد. پس از انتقاد طرفداران بود که سونی از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و گفت «چنین تصمیمی اشتباه بوده» و فروشگاه‌های پلی استیشن 3 و ویتا همچنان در دسترس باقی می‌مانند؛ گرچه استور PSP همچنان قرار است در تاریخ ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) برای همیشه تعطیل شود.

رایان در مصاحبه‌ی اخیر خود با Axiom Gaming همچنین به بازی هنگام عرضه‌ی پلی استیشن 5 یعنی Astro’s Playroom اشاره می‌کند و می‌گوید همین که بازیکنان در این بازی می‌توانند آیتم‌های کلاسیک پلی استیشن را جمع‌آوری کنند، خود نشان می‌دهد سونی به گذشته‌ی خود اهمیت می‌دهد. او درخصوص عدم پشتیبانی پلی استیشن 5 از بازی‌های کنسول‌های قدیمی پلی استیشن توضیح می‌دهد: «وقتی درباره‌ی طراحی یک پلتفرم جدید سؤال می‌شود، مورد مهمی باید درنظر گرفته شود و آن این است که زمان، منابع و پول همگی محدود هستند و باید شرایط را سبک‌سنگین کنیم تا ببینیم چه چیزهایی را باید [در پلتفرم جدید] بگنجانیم و چه چیزهایی را نباید.»

پلی استیشن

رایان در ادامه از این می‌گوید که به این دلیل پلی استیشن 5 با بازی‌های پلی استیشن 4 سازگار است، چون طرفداران به بودن چنین ویژگی در کنسول نسل نهمی سونی «تمایل زیادی» داشتند. او البته درخصوص اینکه سونی برنامه‌ای برای پشتیبانی پلی استیشن 5 از بازی‌های پلی استیشن 1 داشته یا خیر، حرفی نزد.

وب‌سایت VGC قبلا تحلیلی انجام داده بود که نشان می‎‌داد اگر سونی می‌خواست هر سه فروشگاه پلی استیشن 3، پلی استیشن ویتا و PSP را تعطیل کند، نزدیک به ۱۴۰ بازی به‌صورت کامل از دسترس خارج می‌شدند و دیگر به هیچ شکلی نمی‌شد آن‌ها را خریداری کرد. حال اما پس از تعطیلی فروشگاه PSP در تیرماه تنها حدود ۳۵ بازی دیجیتالی این پلتفرم از دسترس خارج خواهند شد.

نظر شما کاربران زومجی درخصوص صحبت‌های جیم رایان چیست؟ آیا فکر می‌کنید سونی باید بیشتر از بازی‌های قدیمی خود پشتیبانی کند؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده