نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۹

تشریح قابلیت گرافیکی TSR آنریل انجین 5 روی PS5 و Xbox Series X

هردو کنسول PS5 و ایکس باکس سری ایکس از فناوری Temporal Super Resolution به‌عنوان بخشی از قابلیت‌های موتور گرافیکی Unreal Engine 5 بهره‌مند خواهند شد.

اپیک گیمز (Epic Games) در ویدیوی جدیدی که ازطریق کانال رسمی خود در یوتیوب منتشر کرده، به نمایش یکی از ویژگی‌های جدید موتور گرافیکی آنریل انجین 5 که برای عرضه در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده، پرداخته است. توسعه‌دهندگان موتور گرافیکی آنریل انجین 5، علاوه‌بر دو ویژگی اصلی و برجسته‌ی آن، یعنی فناوری‌های Lumen و Nanite، قابلیت‌های متعددی را برای ساده‌تر کردن هرچه بیشتر فرایند بازی‌سازی ارائه می‌کنند، که یکی از آن‌ها Temporal Super Resolution نام دارد که به‌عنوان رقیب DLSS انویدیا نیز شناخته می‌شود.

در ادامه می‌توانید برخی از قابلیت‌های بسیار جالب موتور گرافیکی آنریل انجین 5 را در ویدیوی توسعه‌دهندگان اپیک گیمز ملاحظه کنید:

دانلود از آپارات

تکنولوژی Temporal Super Resolution به زبان ساده، امکان رندر کردن جزئیات 4K را در رزولوشن 1080p فراهم می‌کند که این کار می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در بودجه‌ی بازی‌های رده بالا و AAA شود. اپیک گیمز در توضیحاتی که برای معرفی این قابلیت ارائه کرده، می‌نویسد:

«تکنولوژی Temporal Super Resolution از خصوصیات زیر برخوردار است:

  • دستیابی به جزئیات رندر تصاویر 4K در رزولوشن‌ 1080p و در نتیجه ارائه نرخ فریم‌های بهتر و همچنین کاهش هزینه‌های رندرینگ
  • کاهش پدیده‌ی شبح در پس زمینه‌هایی با فرکانس بالا
  • کاهش پدیده‌ی سوسو زدن یا پرش تصاویر در هندسه‌ی پیچیده‌ی اشیا در محیط بازی
  • قابلیت اجرا روی تمامی سخت افزارهای تحت پشتیبانی Shader Model 5 از جمله D3D11، D3D12، Vulkan، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و به‌زودی در Metal.
  • شیدرهای بهینه‌سازی شده برای معماری خاص پردازنده‌های گرافیکی PS5 و ایکس باکس سری ایکس»

بنابراین این ویژگی می‌تواند در عین پایبندی به ارائه یک محتوای بسیار باکیفیت، به کاهش قابل‌توجه بودجه‌ی پروژه‌های بزرگ منتهی شود. از طرفی نرخ فریم تصاویر می‌تواند از 18FPS در رزولوشن 4K به حدود 43FPS در 1080p ارتقاء پیدا کند. شما می‌توانید در تصاویری که در ادامه توسط Epic Games ارائه شده، مقایسه‌ی این دو حالت را ملاحظه کنید. (نکته: تصویر بالا در رزولوشن 4k و تصویر پایین در کیفیت 1080p رندر شده است.)

عملکرد Temporal Super Resolution در کنسول های نسل نهم

به کارگیری قابلیت Temporal Super Resolution در PS5 و ایکس باکس سری ایکس

شرکت AMD نیز تأیید کرده که جدیدترین کارت گرافیک‌های سری رادئون و پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در نسل جدید کنسول‌های بازی از این قابلیت بهره‌مند خواهند شد. می‌توان گفت که این ویژگی درواقع مشابه قابلیت DLSS در کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا است که به‌صورت انحصاری در اختیار محصولات این شرکت قرار دارد. البته باید نحوه‌ی کارکرد این دو ویژگی در بازی‌های آینده مورد بررسی قرار گرفته و سپس درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها اظهارنظر شود.

AMD در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده می‌نویسد:

« TSRیک تکنیک جدید در آپ اسکیل کردن فریم‌هایی با رزولوشن پایین‌ است که به منظور به حداکثر رساندن عملکرد و همچنین پایبندی به حفظ کیفیت مطلوب محتوای تولیدی به کار گرفته می‌شود. AMD با همکاری نزدیک خود با شرکت اپیک گیمز به بهینه‌سازی قابلیت TSR روی سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های رادئون پرداخته و این قابلیت‌ را نه فقط برای پی سی، بلکه به‌طور اختصاصی برای هریک از کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس توسعه داده است.»

اسکات هرکلمن از شرکت AMD پیش از این و در جریان معرفی Super Resolution برای پلتفرم پی سی، این قابلیت را « یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نرم‌افزاری ما در طول تاریخ عملکرد AMD» توصیف کرده و به کارگیری آن را در آینده‌ی صنعت بازی‌سازی بسیار حیاتی تلقی می‌کند.

در پایان شما هم می‌توانید به ارائه‌ی نظرات خود در رابطه با قابلیت جدید آنریل انجین 5 بپردازید.


منبع twistedvoxel
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده