نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۴

ارائه قابلیت Dolby Vision HDR برای کاربران ایکس باکس آلفا رینگ

مایکروسافت به‌زودی نسخه آزمایشی قابلیت Dolby Vision HDR در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس را در اختیار کاربران ایکس باکس آلفا رینگ قرار می‌دهد.

مایکروسافت طرح آزمایشی قابلیت Dolby Vision HDR را برای بهبود جلوه‌های گرافیکی بازی‌ها در تلویزیون‌هایی که قابلیت پشتیبانی از آن را دارند، در دست توسعه دارد. این ویژگی در ساده‌ترین توضیح ممکن، رنگ‌های روشن‌ را روشن‌تر نشان داده و مناطق تیره را تاریک‌تر می‌کند. کاربران کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به‌زودی و در قالب برنامه Xbox Insider به مرحله‌ی آزمایشی دالبی ویژن دسترسی خواهند داشت.

براساس توضیحات توسعه‌دهندگان مایکروسافت، Dolby Vision HDR یک نسخه پیشرفته‌تر و ارتقاء یافته‌ای از فرمت HDR است که توسط Dolby Labs توسعه داده می‌شود. این ویژگی با تنظیم صحنه به صحنه و گاهی اوقات فریم به فریم تصاویر نمایش داده شده، به بیننده اجازه می‌دهد تا جزئیات بیشتر با دقت رنگ بالاتری را از محتوای تولیدی دریافت کند. این تکنولوژی به‌صورت مداوم به تنظیم تصاویر پرداخته تا هریک از قسمت‌های آن روی صفحه بهینه‌سازی شود. به ادعای Dolby Labs، این ویژگی می‌تواند «شفافیت، وضوح، رنگ‌ها و عمق تصاویر را فراتر از بازی‌های HDR معمولی ارتقاء دهد.»

Dolby Vision HDR در ایکس باکس سری ایکس و اس

کنسول‌های Xbox Series X|S تنها پلتفرم‌هایی هستند که در زمان انتشار این قابلیت برای ایکس باکس آلفا رینگ قابلیت استفاده از آن را خواهند داشت. دالبی سال گذشته این قابلیت را درکنار تکنولوژی صدای Dolby Atmos برای نسل جدید کنسول‌های ایکس باکس معرفی کرده بود. Dolby Vision در تاریخ نامعلومی از سال ۲۰۲۱ به‌صورت کامل در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

البته قبل از اینکه نسبت به این ویژگی بیش از حد امیدوار شوید، باید از پشتیبانی تلویزیون خود از Dolby Vision HDR نیز اطمینان حاصل کنید. این ویژگی در میان تلویزیون‌های جدیدتر تقریباً رایج شده اما برخی برندها هنوز از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. مثلاً هیچ یک از تلویزیون‌های سامسونگ از فناوری Dolby HDR پشتیبانی نمی‌کنند.

برای کسب اطلاع از اینکه تلویزیون شما هم از Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند یا نه، باید ابتدا از آپدیت بودن کنسول ایکس باکس سری ایکس | اس خود به آخرین نسخه نرم‌افزاری دستگاه اطمینان حاصل کنید. بعد از آن، به منوی تنظیمات 4K TV کنسول رفته و تیک یا ضربدر قرمز پشتیبانی از Dolby Vision در تلویزیون مورد استفاده خود را در حالت‌های 4K/60Hz یا 4K/120Hz مشاهده کنید.

قابلیت دالبی ویژن ایکس باکس سری ایکس

افرادی که قصد استفاده از این ویژگی را دارند ولی در برنامه‌ی Xbox Insider عضو نیستند هم می‌توانند این مسئله را خیلی سریع حل کنند. برای این منظور باید ابتدا اپلیکیشن Xbox Insider Bundle را از ایکس باکس استور دانلود کرده و گزینه Join را انتخاب کنید. این کار دسترسی به Dolby Vision HDR را تضمین نمی‌کند اما مطمئناً شما را یک قدم به آن نزدیک‌تر خواهد کرد.

قابلیت Dolby Vision درحال حاضر تنها توسط برخی سرویس‌های استریمینگ مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس ارائه می‌شود.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده