نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۹

سونی در شرایط خاص برای قابلیت کراس پلی از ناشران غرامت دریافت می‌کند

تیم سویینی، رئیس اپیک گیمز گفته که سونی برای صدور مجوز کراس پلی در شرایط خاصی که ازطریق اسناد اپیک فاش شده، از ناشران هزینه بیشتری را تحت عنوان غرامت جبران خسارت دریافت می‌کند.

تیم سویینی در گفتگوی اخیر خود که همزمان با آغاز دادگاه اپیک دربرابر اپل ترتیب داده، اعلام کرده که اپیک گیمز به منظور دریافت مجوز کراس پلی در بازی فورتنایت با پرداخت هزینه بیشتر به سونی موافقت کرده است. به گزارش نشریه The Verge، سویینی در بخشی از اظهارات خود از مبالغ بیشتری که تحت یک شرایط خاص باید به سونی پرداخت کند، پرده برداشته است. وی در اینباره می‌گوید:

«اگر کسی در درجه اول ازطریق کنسول پلی استیشن بازی کرده اما ازطریق آیفون پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود را انجام دهد، بند پرداخت خسارت در اینجا فعال می‌شود.»

The Verge همچنین در ادامه تشریح کرده که قوانین و مقررات سونی، ناشران بازی‌ها را از انتقال پول‌ مجازی از پلی استیشن یا به آن منع می‌کند. ضمن اینکه باید گزینه‌ای برای غیرفعال کردن تمامی تعاملات بین پلتفرمی وجود داشته باشد. سویینی تأیید می‌کند که سونی تنها پلتفرمداری است که چنین غرامتی را برای کراس پلی دریافت می‌کند.

اگر به خاطر داشته باشید، سونی در سال ۲۰۱۸ تصمیم به فعالسازی قابلیت کراس پلی روی کنسول پلی استیشن 4 گرفت. این تصمیم در پی فشار شدید و بازخوردهای منفی کاربران از عدم پشتیبانی کنسول‌های سونی از این قابلیت اتخاذ شده بود و درواقع نتیجه‌ی یک تلاش چندین ساله بود که بالاخره به ثمر نشست. این فشار عمومی، با انتشار بازی‌ Fortnite روی کنسول نینتندو سوییچ افزایش یافته بود. چراکه شما در صورت استفاده از حساب فورتنایت خود در کنسول PS4 دیگر قادر به استفاده از آن روی نینتندو سوییچ نبودید.

تیم سویینی رئیس اپیک

بعدها شان لیدن، رئیس استودیوهای جهانی پلی استیشن در واکنش به این موضوع به یک سری مسائل فنی، تجاری و مرتبط با خدمات مصرف‌کنندگان به‌عنوان دلیل رویکرد این شرکت اشاره کرده بود. وی در آن زمان گفته بود که:

«ما می‌دانیم که این چیزی است که طرفداران خواستار آن هستند و قصد داریم که پاسخ این درخواست را به بهترین وجه ممکن ارائه کنیم. در حال حاضر فعال کردن کراس پلی مثل فشردن یک کلید نیست که بلافاصله انجام شود. این یک مسئله بسیار مهم و پیچیده است که باید از ابعاد مختلفی به آن نگاه شود.»

«بنابراین باید اول از همه از نظر فنی به آن نگاه کنیم. سپس باید از نظر تجاری با شرکای خود مذاکراتی را داشته باشیم تا اینکه نهایتاً با اطمینان از توانایی شرکت در پشتیبانی از خدمات مناسب مشتریان و یک سری عوامل دیگر این تصمیم را عملی کنیم. باید به ترتیب و به‌صورت یک به یک به این مسائل پرداخته شده تا همه چیز در سر جای خود قرار داشته باشد.»

حالا در پیام ایمیلی که به‌عنوان بخشی از اسناد دادگاه اپل و اپیک منتشر شده، یک سری مذاکرات داخلی مربوط‌به قبل از فعالسازی کراس پلی توسط سونی فاش شده است.

ایمیل اپیک به سونی درباره کراس پلی

تصویری از ایمیل معاون توسعه تجاری اپیک به جیو کورسی مدیر سابق ارتباط با توسعه‌دهندگان سونی 

در مکالمه بسیار جالبی که در این ایمیل بین جو کرینر، معاون توسعه تجاری اپیک و جیو کورسی، مدیر سابق ارتباط با توسعه‌دهندگان سونی جریان داشته، تلاش‌های اپیک برای مجبور کردن سونی به موافقت با کراس پلی را مشاهده می‌کنیم. کرینر قبل از ارائه پیشنهاد‌ها اپیک برای ترغیب سونی به همکاری، در این پیام می‌نویسد:

«من نمی‌توانم به سناریویی که در آن اپیک به این خواسته دست پیدا نمی‌کند، فکر کنم. این احتمال از وقتی که فورتنایت به بزرگ‌ترین بازی پلی استیشن تبدیل شد، دیگر کنار رفته است.»

از میان جالب‌ترین پیشنهاد‌ها اپیک باید به جایی اشاره کرد که در آن گفته شده: «ما معرفی قابلیت کراس پلی را به سونی ربط می‌دهیم. اپیک تمام تلاشش را می‌کند تا سونی را مثل یک قهرمان جلوه دهد. بیایید با این کار یک پیروزی بزرگ را برای هر دو طرف رقم بزنیم. اپیک نظر خود را تغییر نخواهد داد؛ پس بیایید همین الان روی آن توافق کنیم.»

در مورد شماره هفت این نامه نیز گفته شده که لایسنس استفاده‌ی سراسری سونی از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 قرار بود در ماه می ۲۰۱۹ به اتمام برسد.

ایمیل سونی به اپیک درباره کراس پلی

تصویری از پاسخ جیو کورسی به ایمیل جو کرینر

کورسی در پاسخ به پیام کرینر می‌نویسد:

«فارغ از اینکه درباره چه بازی و در چه مقیاسی به قضیه نگاه کنیم، قابلیت کراس پلتفرم مثل یک حرکت اسلم دانک نیست که به‌صورت ناگهانی انجام شود. همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از شرکت‌ها درحال بررسی این ایده هستند و حتی یک نفر هم نمی‌تواند توضیح دهد که قابلیت کراس پلتفرم چطور می‌تواند از نظر تجاری به نفع پلی استیشن باشد.»

این بند، تنها در شرایطی که «سهم درآمد PSN تقسیم بر سهم مشارکت PS4 در گیم‌پلی بازی» کمتر از ۸۵ درصد باشد، فعال خواهد شد

بنابراین این بحث به دریافت یک هزینه اضافی توسط سونی ختم می‌شود تا نهایتاً با قابلیت کراس پلی روی پلی استیشن موافقت کند. The Verge در ادامه‌ی گزارش خود سندی را منتشر کرده که سهم درآمدهای سونی از اجرای قابلیت کراس پلتفرم را نشان می‌دهد.

براین اساس، ناشر یک بازی باید برای جبران کاهش درآمد سونی، یک هزینه مشخص را به این شرکت پرداخت کند که این بند، تنها در شرایطی که «سهم درآمد PSN تقسیم بر سهم مشارکت PS4 در گیم‌پلی بازی» کمتر از ۸۵ درصد باشد، فعال خواهد شد.

سونی برای تشریح برنامه‌ی پیشنهادی خود، به یک نمونه اشاره می‌کند. مثلاً فرض کنید که برای یک ماه، درآمد یک بازی از قابلیت کراس پلی، ۱ میلیون دلار و سهم PSN از آن ۹۰۰ هزار دلار یا ۹۰ درصد باشد. حالا اگر سهم PS4 از گیم‌پلی این بازی ۹۵ درصد باشد، ناشر هیچ هزینه‌ای را به سونی پرداخت نمی‌کند. چراکه ۹۰ تقسیم بر ۹۵ برابر است با ۰.۹۴ که بیشتر از ۸۵ درصد است.

پلتفرم های بزرگ گیمینگ

اما اگر در همین ماه فقط ۶۰۰ هزار دلار از این درآمد ۱ میلیون دلاری سهم PSN باشد، (یعنی ۶۰ درصد درآمد) و سهم PS4 از گیم‌پلی بازی همان ۹۵ درصد باشد، ۶۰ تقسیم بر ۹۵ برابر با ۰.۶۳ خواهد بود که کمتر از ۸۵ درصد بوده و حالا باید ناشر غرامت این ضرر را بپردازد.

ضمناً این بند تنها در شرایطی که درآمد ماهانه یک بازی در PSN از ۵۰۰ هزار دلار بیشتر شود فعال خواهد شد. این شرایط باید در یک بازه ۱۲ ماهه ادامه داشته باشد تا این شرط قابل اجرا باشد. لذا بازی‌های کوچکتر به احتمال زیاد از پرداخت این هزینه معاف هستند.

نکته‌ی مهم پایانی این است که این سند مربوط‌به اوت ۲۰۱۹ بوده و این احتمال وجود دارد که شرایط از آن زمان تغییر کرده باشد. هرچند تیم سویینی تأیید کرده که سونی هنوز این هزینه را دریافت می‌کند و پلی استیشن تنها پلتفرمی است که چنین شرایطی دارد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده