// دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۷

درصد دریافتی مایکروسافت از فروشگاه دیجیتالی ایکس باکس کاهش پیدا نمی‌کند

اسناد فاش‌شده نشان می‌دادند که شرکت عظیم آمریکایی گزینه‌ی کاهش دادن درصد دریافتی خود از ۳۰ به ۱۲ در ایکس باکس استور را بررسی کرده است. ولی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

نینتندو، ایکس باکس و پلی استیشن استور همواره ۳۰ درصد مبالغ پرداخت‌شده توسط گیمرها در فروشگاه‌های دیجیتالی خود را دریافت می‌کنند. اصلا بخش قابل توجهی از سود ویدیوگیمی سه شرکت بزرگ دقیقا از همین درآمد مداوم است. فرقی نمی‌کند که گیمر مشغول انجام خرید درون‌برنامه‌ای در بازی فورتنایت شود یا صرفا یک بازی جدید از الکترونیک آرتز را بخرد. در هر حالت ۳۰ درصد مبلغ پرداخت‌شده به سونی، مایکروسافت یا نینتندو می‌رسد. البته اگر خود شرکت ناشر آن محصول هم باشد، طبیعتا پول بیشتری را دریافت می‌کند.

۳۰ درصد همواره از این جهت یک استاندارد در دنیای بازی‌سازی به شمار آمده است. حق شرکت ولو از تک‌تک پرداخت‌های انجام‌شده در استیم هم ۳۰ درصد است. ولی اپیک گیمز استور قواعد بازی را تغییر داد. اپیک گیمز برای جلب توجه بیشتر بازی‌سازها، ۱۲ درصد از مبالغ پرداخت‌شده در فروشگاه دیجیتالی خود روی کامپیوترهای شخصی را دریافت می‌کند. پس در حقیقت سهم سازنده و ناشر را از ۷۰ درصد به ۸۸ درصد رساند.

مایکروسافت هم برای فروشگاه بازی ویندوز همین استراتژی را در نظر گرفت و می‌خواهد فقط ۱۲ درصد پول پرداخت‌شده در آن را دریافت کند؛ تا ۸۸ درصد پول گیمر به بازی‌ساز و ناشر برسد و شرکت‌های بیشتری مایل به قرار دادن بازی‌های خود روی فروشگاه دیجیتالی مایکروسافت در ویندوز باشند. استیم تا به امروز واکنشی نشان نداد و همچنان بزرگ‌ترین فروشگاه دیجیتالی بازی‌ها روی کامپیوترهای شخصی است.

ایکس باکس سری اس

سونی، نینتندو و مایکروسافت ۳۰ درصد از مبالغ پرداخت‌شده برای بازی‌های شرکت دیگر در فروشگاه‌های دیجیتالی کنسول‌های خود را دریافت می‌کنند

به‌خاطر دعوای حقوقی گسترده‌ی اپل و اپیک گیمز که مایکروسافت هم به نوع خود در آن دخیل شده است، اسناد زیادی از شرکت‌های مختلف در دسترس همگان قرار گرفتند. در یکی از این اسناد نوشته شده بود که مایکروسافت گزینه‌ی کاهش دادن درصد دریافتی خود در فروشگاه دیجیتالی کنسول‌های ایکس باکس را هم بررسی کرد و اصلا به‌زودی این خبر را اعلام می‌کند.

ولی شرکت مایکروسافت به‌صورت رسمی این اطلاعات را رد کرد: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر دادن درصد دریافتی ما از پرداخت‌های فروشگاه دیجیتالی ایکس باکس وجود ندارد». در بیانیه‌ای دیگر هم خود شرکت به شکل واضح می‌نویسد: «ما نحوه‌ی تقسیم پول پرداخت‌شده در فروشگاه دیجیتالی ایکس باکس بین مایکروسافت و ناشر/بازی‌ساز را تغییر نخواهیم داد».

در نتیجه به‌نظر می‌رسد که فعلا مایکروسافت، سونی و نیتنتندو به دریافت ۳۰ درصد از مبالغ پرداخت‌شده برای بازی‌های شرکت‌های دیگر در فروشگاه‌های دیجیتالی کنسول‌های خود ادامه می‌دهند. استیم، اپیک گیمز استور و فروشگاه دیجیتالی ویندوز هم به ترتیب ۳۰، ۱۲ و ۱۲ درصد از پول‌ها را مال خود خواهند کرد. از آن سو باتوجه‌به صحبت‌های واضح اپیک گیمز مبنی بر عدم عرضه‌ی فورتنایت برای ایکس باکس کلود گیمینگ و درصدهای مشابه دو شرکت مورد بحث در فروشگاه‌های دیجیتالی کامپیوترهای شخصی به‌نظر می‌رسد که خارج از فضای کنسول‌های بازی‌های ویدیویی، شاهد رقابت جدی اپیک گیمز و مایکروسافت بر سر برخی موارد هستیم.


منبع NME
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده