صحبت های کارگردان Gran Turismo 7 راجع به واقع گرایی در جهان بازی ها
استودیو بازیسازی Polyphony Digital که از دههی ۹۰ میلادی مشغول ساخت بازی ریسینگ است و مجموعه بازی Gran Turismo را تقدیم گیمرها کرد، اکنون روی بازی Gran Turismo 7 کار میکند. همه میدانند که کازونوری یامائوچی ۵۳ساله همواره به افزایش واقعگرایی در بازی های ریسینگ اهمیت داده است و این هدف را به اشکال مختلف دنبال میکند.
انیمیشنهای واقعگرایانه، افکتهای تصویری بدون عیبونقص و افزایش دقت نورپردازی و سایهزنی همگی از مواردی هستند که برای افزایش واقعگرایی قدم به جهان بازیهای ویدیویی گذاشتند. اما یامائوچی باور دارد که هنوز هم بازیهای ویدیویی باید بهشدت درواقعگرایانه به نظر آمدن پیشرفت کنند. بهتازگی ماسایوکی چاتانی در مصاحبهای متعلق به KPMG از کازونوری یامائوچی پرسید که اکنون چه انتظاراتی از آینده دارد. تهیهکننده و کارگردان سری بازی Gran Turismo پاسخ میدهد: «من میخواهم سری بازی گرن توریسمو را پابهپای فرهنگ عشق ورزیدن به اتومبیلها و صنعت ماشینسازی جلو ببرم. در عین حال مایل به انجام یک کار متفاوت هم هستم.
یکی از دلایل تمرکز مجموعه بازی Gran Turismo روی افزایش دقت شبیهسازی، اهمیت زیاد واقعگرایی در جهان بازیهای ویدیویی برای کازونوری یامائوچی است
باور دارم که یکی از وظایف بازیهای ویدیویی رسیدن به موفقیت در خلق نسخهی دیجیتالی دنیای واقعی است؛ زمانیکه جهانهای ساختهشده با کامپیوتر بتوانند درکنار جهان واقعی شبیه دوقلوها به نظر برسند. در عین حال فکر میکنم شاید لازم نیست یک تجربه دقیقا عین واقعیت باشد تا برای انسان کاملا واقعگرایانه به نظر برسد.
این سوالی است که در آینده هم با آن دستوپنجه نرم خواهم کرد؛ آیا میتوان بدون واقعگرایی مطلق کاری کرد که مخاطب احساس لمس واقعگرایی کامل در بازی را داشته باشد؟ اگر جواب این پرسش مثبت است، میتوان اثری را ساخت که از دنیای واقعی هم برای مخاطب واقعیتر به نظر میآید! دوست دارم همیشه به پاسخ دادن به این سؤال نزدیکتر شوم. البته هنوز نمیدانم که آیا جواب دادن به آن در جهان بازی ریسینگ ممکن اتفاق میافتد یا بستری دیگر».
واقعگرایی و افزایش آن چه در تصویرسازیها و صداگذاری و چه در دقت شبیهسازی رانندگی، همیشه بخشی از DNA سری بازی گرن توریسمو بوده است. یامائوچی توضیح میدهد که چرا اهمیت دادن یا ندادن بازیساز به واقعگرایی، بهطور کلی روی ذات یک بازی ویدیویی تاثیر میگذارد: «در سالهای آغازین هنر هشتم همهی بازیسازها اجسام داخل بازیها را با فیزیک بیربط به جهان واقعی طراحی میکردند. در نتیجه جنس تعامل با هر جسم در آن بازیها مشخصا ربطی به جهان ما نداشت. قوانین فیزیک یک جهان دیگر داخل آن بازیهای ویدیویی حاکم بودند.
وقتی ماجرا راجع به پریدن ماریو در آن دنیا بود، این قانون به شکل عالی کار میکرد. ولی آن استودیوهای بازیسازی که مثل ما با بخشهایی از دنیای واقعی همچون اتومبیلرانی در پیست سر و کار داشتند، بیشتر و بیشتر برای ساخت جهان واقعی در دنیای دیجیتال جنگیدند. به همین خاطر ما تبدیل به یکی از مثالهای کار روی این بخش از بازیسازی شدیم. چون مشغول ساخت مواردی بودیم که در دنیای واقعی حاضر هستند».
بازی Gran Turismo 7 با پشتیبانی از ری تریسینگ، فریمریت ۶۰ و HDR به کارگردانی یامائوچی در سال ۲۰۲۲ میلادی بهصورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 سونی عرضه میشود. طی ماههای گذشته استودیو پالیفانی دیجیتال به پشتیبانی از بازی گرن توریزمو قبلی هم ادامه داد و به همین خاطر خبر افزایش قابلتوجه تعداد بازیکنان بازی Gran Turismo Sport منتشر شد. چند روز قبل FIA (فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی) صلاحیت سری بازی Gran Turismo برای مسابقات قهرمانی بازیهای کامپیوتری ریسینگ تایید کرد.