ادامه رشد توییچ و پیشرفت سریع فیسبوک گیمینگ در سال ۲۰۲۱
دو هفته از پایان فصل اول سال ۲۰۲۱ میگذرد و بهتازگی آمار و ارقام جالبی در مورد سرویسهای استریم مختلف منتشر شده است؛ آماری که نشان از رشد قابلتوجه توییچ (Twitch) و فیسبوک گیمینگ میدهد و از طرف دیگر حکایت از پایین آمدن سرعت رشد یوتیوب گیمینگ دارد.
طبق گزارشهای StreamLabs و Stream Hatchet، توییچ بهعنوان مطرحترین سرویس استریم این سالها، همچنان با اقتدار رتبه اول را حفظ کرده و در سهماهه اول ۲۰۲۱، بیشاز ۷۲٪ از ساعات تماشای استریم توسط مخاطبان را بین تمام پلتفرمهای استریم به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر یوتیوب گیمینگ نیز همچنان به رشد خود ادامه میدهد ولی از ۱۲ ماه قبل به این طرف، سرعت رشد آن در حال کندتر شدن است. ولی فیسبوک گیمینگ روزبهروز محبوبیت بیشتری بهدست میآورد و درحالیکه تعداد ساعات تماشای استریم آن در طول سال گذشته دو برابر شده، به کم کردن فاصله خود با یوتیوب گیمینگ ادامه میدهد.
هر سه پلتفرم استریم در سهماهه اول ۲۰۲۱ مخاطبان جدیدی بهدست آوردهاند و دراینمیان رشد توییچ بیشتر از دو رقیب خود بوده و نسبت به سال گذشته هم آمار خیرهکنندهای را به جا گذاشته است؛ به طوری که با ۶.۳ میلیارد ساعت تماشا در این سه ماه، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۷٪ رشد را نشان میدهد.
یوتیوب گیمینگ در جایگاه دوم، از ۱.۱ میلیارد ساعت تماشا در سهماهه اول سال گذشته به ۱.۴ میلیارد ساعت در سهماهه اخیر رسیده و فیسبوک گیمینگ هم با پشت سر گذاشتن رکوردهای قبلی خود در این زمینه، به ۱.۱ میلیارد ساعت تماشا در این مدت رسیده است؛ رقمی که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ برابر ۶۰۰ میلیون ساعت بود. به این ترتیب فیسبوک گیمینگ توانسته ۱۱۹٪ نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته پیشرفت داشته باشد.
همین قضیه نشان میدهد که فیسبوک با چه سرعتی در حال نزدیک شدن به یوتیوب است و بعید نیست با حفظ شتاب خود و کندتر شدن عملکرد یوتیوب، بهزودی آن را پشت سر بگذارد.
توییچ بهعنوان پلتفرمی که با اختلاف در صدر ایستاده، بین ماههای ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ رکوردهای جدیدی از میزان مخاطب را به نام خود ثبت کرده و دراینمیان بخش Just Chatting توییچ را میتوان در رشد محبوبیت این پلتفرم تأثیرگذار دانست؛ بخشی که این روزها ۱۲٪ از محتوای استریم توییچ را به خود اختصاص داده و در سهماهه اخیر، ۷۵۴ میلیون ساعت توسط مخاطبان دیده شده است، یعنی ۴۴٪ افزایش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰.
در میان ناشرانی که بازیهای آنها بیشترین سهم را در سرویسهای استریم از آنِ خود کردهاند، رتبه اول به Riot Games اختصاص دارد که با بازیهای League of Legends و Valorant، در هر سه پلتفرم مخاطبان بیشماری دارد و بازیهای این شرکت در سهماهه اول ۲۰۲۱، به مدت ۸۳۴.۲ میلیون ساعت تماشا شدهاند.
رتبه بعدی هم به راک استار گیمز (Rockstar Games) تعلق دارد که با بازی Grand Theft Auto V، همچنان در اوج محبوبیت به سر میبرد و پربینندهترین بازی این سهماهه در توییچ نیز همین GTA V بوده است، با ۵۳۶.۴ میلیون ساعت تماشا توسط مخاطبان.