نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸

ضرر سنگین اپیک گیمز در رقابت با استیم

اسناد حقوقی جدید اپل برای ارائه به دادگاه اختلاف این شرکت با اپیک گیمز نشان می‌دهد فروشگاه Epic Games Store تا چند سال آینده به سودآوری نخواهد رسید.

فروشگاه Epic Games Store از زمانی‌که در اواخر سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد، هر هفته بازی‌های رایگان و آثار انحصاری جذابی را برای پلتفرم پی سی ارائه کرده است. البته که انتظار می‌رفت انتشار این همه بازی رایگان و عقد قراردادهای انحصاری با ناشران و توسعه‌دهندگان مختلف، هزینه چشمگیری را برای این شرکت به‌دنبال داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که نه‌تنها این هزینه‌ها برای اپیک بسیار کمرشکن بوده است، بلکه این همه تلاش به یک زیان کلی منجر شده است.

اسناد حقوقی جدیدی که ابتدای این هفته در ارتباط با جنگ دادگاهی اپیک و اپل منتشر شده، نشان می‌دهد که این شرکت فقط برای سال ۲۰۲۰ مبلغ ۴۴۴ میلیون دلار را به‌عنوان حداقل رقم تضمین متعهد شده است. «حداقل رقم تضمین» مبلغ اولیه‌ای است که صرف‌نظر از عملکرد یک اثر، توسط ناشر یا توزیع کننده به صاحب اثر پرداخت می‌شود. این مبالغ برای تهیه‌کنندگانی که سابقه ساخت بازی‌ها یا سایر محتوای چندرسانه‌ای بسیار موفق و پرمخاطب را در کارنامه دارند، بعضاً به چندصد میلیون دلار نیز می‌رسد.

پوستر بازی فورتنایت

مثلاً شرکت مادر Digital Bros در این سال ۹.۴۹ میلیون یورو را برای عرضه انحصاری بازی Control از استودیوی رمدی در فروشگاه اپیک دریافت کرده است. ۴۴۴ میلیون دلار تنها برای «حداقل رقم تضمین» آن هم فقط در سال ۲۰۲۰ مبلغ بسیار زیادی به شمار می‌رود اما این تصمیمی است که اپیک برای پیروزی دربرابر استیم و سود ۳۰ درصدی آن از بازی‌ها اتخاذ کرده است.

تیم سویینی رئیس اپیک در سال ۲۰۱۹ نیز گفته بود که «ما عقیده داریم رویکرد انحصاری در ارائه بازی‌ها، تنها استراتژی موجود است که می‌تواند در یک مقیاس بزرگ با شراکت ۷۰-۳۰ مقابله کرده و به‌صورت دائمی روی کل صنعت بازی تأثیرگذار باشد.»

باتوجه به خلاصه‌ای که از اسناد اپل برای ارائه به دادگاهِ ماه آینده این شرکت دربرابر اپیک منتشر شده، با استناد به اخراج مدیران اجرایی اپیک، عدم سوددهی کلی فروشگاه اختصاصی این شرکت به دادگاه اثبات خواهد شد. اپل ادعا می‌کند که اپیک گیمز استور حداقل تا چندسال آینده سودآور نخواهد بود.

لوگو فروشگاه اپیک گیمز استور

اسناد اپل نشان می‌دهند که سیاست‌های Epic در قبال فروشگاه Epic Games Store در سال ۲۰۱۹ حداقل ۱۸۱ میلیون دلار زیان را به این شرکت وارد کرده و انتظار می‌رود که این میزان در در سال ۲۰۲۰ به ۲۷۳ میلیون دلار رسیده باشد. این درحالی است که در گزارش سال گذشته‌ی این شرکت، به درآمد ۴۰۱ میلیون دلاری Epic Games Store اشاره شده بود. براساس گفته‌های سخنگوی اپیک، بازیکنان پلتفرم پی سی در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۷۰۰ میلیون دلار را ازطریق فروشگاه اپیک هزینه کردند که تنها ۲۶۵ میلیون دلار از این مبلغ توسط بازیکنان بازی‌های ترد پارتی این فروشگاه پرداخت شده است. بنابراین ۴۴۴ میلیون دلاری که به‌عنوان «حداقل رقم تضمین» به بازیسازان ترد پارتی پرداخت شده، ضرر بزرگی را به شرکت وارد کرده است.

ظاهراً اپیک اذعان کرده این روند فعلاً در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت و این شرکت انتظار دارد که Epic Games Store در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۳۹ میلیون دلار ضرر کند. این‌ها همگی جزء «هزینه‌های جبران نشده‌» هستند ناشی از تلاش اپیک برای تقویت فروشگاه اپیک گیمز بوده است. این شرکت فقط ازطریق پرداخت «حداقل رقم تضمین» ۳۳۰ میلیون دلار ضرر کرده که می‌تواند هدفگذاری بسیاری از بازی‌های این شرکت برای حداقل فروش خود را از بین ببرد.

در بخشی از این سند نوشته شده:

«اپیک در بهترین حال نمی‌تواند تا سال ۲۰۲۷ انتظار مثبت شدن روند سودآوری فروشگاه اختصاصی خود را داشته باشد. در نتیجه، این شرکت باید هزینه‌های مذکور را ازطریق بودجه و جذب سرمایه جدید از سایر بخش‌های تجاری خود مثل فورتنایت تأمین کند تا عملکرد شرکت در طول این سال‌ها سودآور تلقی شود.»

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز

از سوی دیگر اپیک ادعا کرده که انتظار دارد عملکرد Epic Games Store تا سال ۲۰۲۳ به سوددهی برسد. یعنی چهار سال جلوتر از تاریخ تخمینی اپل که در بیانیه بالا به آن اشاره شد. این شرکت در ادامه اظهار داشته که «فروشگاه اپیک در حال حاضر سودده نیست و این به‌دلیل آن است که رویکرد شرکت در ابتدا جذب مخاطب و افزایش سهم خود در بازار رقابتی بوده است.»

«سهم ۱۲ درصدی این فروشگاه از عرضه بازی‌های ترد پارتی فعلاً صرف هزینه‌های جاری مثل فرایند پرداخت بانکی، خدمات مشتریان و تأمین پهنای باند می‌شود.»

درنهایت باید توجه داشت که بحث سوددهی فروشگاه اختصاصی اپیک تنها بخشی از جنگ حقوقی این شرکت دربرابر اپل است. اپیک ادعا می‌کند که اپل بازار اپلیکیشن‌های iOS را در انحصار خود درآورده و با محدود کردن پرداخت‌های درون برنامه‌ای iOS به اکوسیستم خود، هیچ شانسی برای رقابت در این سیستم‌عامل را برای سایرین قائل نشده است.

اپل در سمت مقابل تلاش می‌کند تا رویکرد خود در فروشگاه اپ استور را حفظ کرده و از کاهش درآمد خود از این طریق جلوگیری کند. البته این شرکت، نبرد حقوقی خود با اپیک را تلاشی برای احیای تمایل کاربران به بازی بازی فورتنایت تلقی کرده و معتقد است اپیک با علم به اینکه شانسی در این تقابل ندارد، به اختلاف دامن زده است.

اختلافات اپل و اپیک

اپل ادعا می‌کند که میانگین درآمد Fortnite از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رو به کاهش بوده و اپیک استراتژی رسانه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای را تحت عنوان «پروژه آزادی» راه اندازی کرده تا برنامه‌های خود از سال ۲۰۱۹ را پیش ببرد.

البته که اپیک این ادعا را رد کرده و اختلاف این دو شرکت همچنان به قوت قبل باقی است. باید دید که این اتفاقات نهایتاً چه تأثیری در آینده عملکرد این دو شرکت داشته و آیا می‌توان صنعت بازی را در مقیاس بزرگ تحت تأثیر قرار دهد یا خیر.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده